Snøleopard Skrevet 22. mai 2019 #1 Skrevet 22. mai 2019 Hei! Jeg skal begynne på VGS til høsten og har skrevet meg inn på 6 ulike skoler. På første plass har jeg valgt en skole med lavere snitt i forholdt til andre og tredje ønske. Nå angrer jeg og ønsker å komme inn på andre eller tredje valg. Har 4,6 i snitt og førstevalget mitt krever 3,9 i snitt men andre og tredje valg ligger mellom 4,4 og 4,5. Har også valgt en skole på 5 plass som krever omtrent 4,9 i snitt, er det mulig for meg å komme inn på andre, tredje eller femte plass? Ønsker nemlig å komme inn på en av de, enn å komme inn på første valget som da er 3,9 i snitt. Har lest flere steder på nettet, men får ikke svar på det jeg lurer. Kunne noen eventuelt svart på dette? Takk!
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #2 Skrevet 22. mai 2019 Hei, jeg fant denne linken: https://www.vilbli.no/nb/nb/no/endring-av-soknaden/a/027314 Anonymkode: e8d79...1e5
Gjest HappyWaffle Skrevet 22. mai 2019 #3 Skrevet 22. mai 2019 Kommer du inn på 1. Valg kan du ikke velge noen av de andre. Kommer du inn på feks 2. Valg kan du sette deg på venteliste på 1. Valg om du ønsker.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #4 Skrevet 22. mai 2019 Spør studieveileder på skolen din. Jeg tror du kan endre på rekkefølgen din én gang innen 1.juni. Hvis du ikke gjør det så kommer du til å komme inn på 1.valget ditt siden du ligger langt over snittet. Anonymkode: 3e53e...43a
Snøleopard Skrevet 22. mai 2019 Forfatter #5 Skrevet 22. mai 2019 7 minutter siden, HappyWaffle skrev: Kommer du inn på 1. Valg kan du ikke velge noen av de andre. Kommer du inn på feks 2. Valg kan du sette deg på venteliste på 1. Valg om du ønsker. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spør studieveileder på skolen din. Jeg tror du kan endre på rekkefølgen din én gang innen 1.juni. Hvis du ikke gjør det så kommer du til å komme inn på 1.valget ditt siden du ligger langt over snittet. Anonymkode: 3e53e...43a Stresser sinnsykt mye, når jeg såpass har så bra snitt vil jeg heller komme innpå en bedre skole som da tilsvarer mitt andre og tredje ønske. Tror dere at det er mulig å bytte skole etter høsten? Eller må jeg vente til VG 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #6 Skrevet 22. mai 2019 25 minutter siden, Snøleopard skrev: Stresser sinnsykt mye, når jeg såpass har så bra snitt vil jeg heller komme innpå en bedre skole som da tilsvarer mitt andre og tredje ønske. Tror dere at det er mulig å bytte skole etter høsten? Eller må jeg vente til VG 2 Jeg tror du må ha hatt det øverst på listen for å havne på ventelisten og komme inn i høst, så da må du nok vente til vg2. Men!!! Som sagt, jeg er nesten 100% sikker på at du kan endre rekkefølgen NÅ, så snakk med noen på skolen i morgen som har peiling på dette så hjelper de deg. Anonymkode: 3e53e...43a
Snøleopard Skrevet 22. mai 2019 Forfatter #7 Skrevet 22. mai 2019 Lurer på en ting til 😅, er stipend penger elever har rett på? Kan man bruke det på hva som helst, og eventuelt hvor mye er det?
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #8 Skrevet 22. mai 2019 34 minutter siden, Snøleopard skrev: Lurer på en ting til 😅, er stipend penger elever har rett på? Kan man bruke det på hva som helst, og eventuelt hvor mye er det? Bor du hjemme får du stipend på ca 1000 kr hvert år. Du får det for å bruke det til skoleting, men kan i teorien bruke det på hva du vil. Anonymkode: 3e53e...43a
Lillfrid Skrevet 22. mai 2019 #9 Skrevet 22. mai 2019 Logg deg inn på VIGO og endre rekkefølgen på ønskene dine. Du kan ha rett på stipend dersom du ikke bor hjemme hos foreldrene dine. Stipendet avhenger hvor langt hjemmefra du bor og hvilken inntekt foreldrene dine har. 😊 Og ja du kan bruke det til det du vil, men det er jo lurt å bruke dem på mat/bolig osv.
Snøleopard Skrevet 22. mai 2019 Forfatter #10 Skrevet 22. mai 2019 37 minutter siden, Lillfrid skrev: Logg deg inn på VIGO og endre rekkefølgen på ønskene dine. Du kan ha rett på stipend dersom du ikke bor hjemme hos foreldrene dine. Stipendet avhenger hvor langt hjemmefra du bor og hvilken inntekt foreldrene dine har. 😊 Og ja du kan bruke det til det du vil, men det er jo lurt å bruke dem på mat/bolig osv. Er dessverre ikke mulig å endre da fristen var 1.mars
cerruti Skrevet 22. mai 2019 #11 Skrevet 22. mai 2019 2 minutter siden, Snøleopard skrev: Er dessverre ikke mulig å endre da fristen var 1.mars Jo, ved å ta kontakt med inntak i fylket eller via rådgiver. NB! Innen 1/6
Lillfrid Skrevet 22. mai 2019 #12 Skrevet 22. mai 2019 Fram til søknadsfristen utløper kan du endre søknaden så mange ganger du vil på vigo.no (logg inn med MinID). Husk kvittering etter at endringen er gjort. Det kan i noen tilfeller være mulig å endre søknaden av medisinske, sosiale eller pedagogiske grunner. Dette skal i så fall dokumenteres, og søknad om endring må derfor normalt sendes inn skriftlig via den skolen du går på. Ta kontakt med rådgiver, eventuelt oppfølgingstjenesten (OT) eller inntakskontoret, for nærmere informasjon
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #13 Skrevet 22. mai 2019 Snakk med rådgiver på skolen, hun eller han kan hjelpe deg med å omprioritere, men gjør det så fort som mulig. Anonymkode: 1dc4d...e4f
Snøleopard Skrevet 22. mai 2019 Forfatter #14 Skrevet 22. mai 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakk med rådgiver på skolen, hun eller han kan hjelpe deg med å omprioritere, men gjør det så fort som mulig. Anonymkode: 1dc4d...e4f 14 minutter siden, cerruti skrev: Jo, ved å ta kontakt med inntak i fylket eller via rådgiver. NB! Innen 1/6 Hva tenker dere jeg bør gjøre? De to andre skolene jeg vil gå på er ca 12 km unna der jeg bor + krever høyere snitt, den skolen som jeg har på første plass er 4 km unna meg og har lav snitt. Klarer ikke å bestemme meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå