Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det går an å ruse seg på livet. Rus er ikke annet enn endringsforskjeller i hjernen, f eks signalstoffene dopamin og serotonin endrer seg under lykkefølelsen. Nå er vi ikke helt sikre på hva som danner forelskelse, eller dvs lykkefølelsen er ikke klarlagt riktig ordentlig av forskerne og legene, men vi tror rus henger med dopamin og serotonin.

Hvordan kan vi nå denne spenningsfølelsen? F eks ved å kjøre for fort, eller vinne penger, - eller kjøpe klær,.... eller kjøpe hus, møbler, dvs forbruk, anerkjennelse, berømmelse, mestringfølelse, tilregnelighet, hovmod, forakt og overlegenhet overfor andre mennesker gir et lite kick av deilighet som skyldes endringsforskjeller i hjernen. Waco snakket en gang med en prest og han kunne ikke beskrive den ubeskrivelige glade følelsen det var når han predikerte at han opplevde at en av hans tilhørere ble frelst, - en ambulansesjåfør ble ambulansesjåfør fordi han ville redde mennesker og kjøre blålys fortalte han meg en gang, både adranealin og dopaminnivået freste over å kjøre fort og samtidig gjøre noe godt, -å se fjeset sitt på tv kan gjøre at enkelte har nesa i sky, - å vinne over andre mennesker,.... særlig i nabokonkurranser og arbeidslag fører til berømmelse og anerkjennelse, noen ruser seg enkelt ved å ha mer penger enn naboen og det er en god deilig sitrende følelse å gjøre narr av andre og løpe fortest- en meget deilig følelse det der,... å slå andre på målstreken. Samfunnet vårt aksepterer ikke at man har bestått eller ikke bestått et fag, akkurat som på føreprøven, nei her gjelder det å sette karakterer, et motbydelig begrep som oppmuntrer til lydighet mot autoriteter og viser ugleser andre kvaliteter enn den skolen tilbyr, - hvordan kan en lærer når han skal inndele klassen etter seks ulike grupper, hvor den ene sjettedel blir vinnere og den siste sjettedel fremstår som tapere, - hvordan skal denne læreren eller lærinnen hindre mobbing når staten allerede har igangsatt den, - og det er en deilig rus å mobbe de som er svakere enn seg, og det er en deilig rus å få en sekser i et fag, eller A som det heter nå på høyskolen eller 1.00 på universitetet som det het før, - alle som en gang i livet sitt har kjent den vannvittige glede det er å være markert som en dyktighet og alle som har fått en dårlig karakter i livet vet hvordan det er å være stemplet og fremstå som en taper og en unnasluntrer,... et ubehag og knekk for selvtilliten uten like,...

Rus når jegeren skyter byttet akkurat som rus i tollbetjentens hjerne når han finner noe han kan straffe deg for. Waco har selv sett tollbetjenter hoppende glade og lykkelige etter å finne noe smokingpapir i en bag, han begynte å bable usammenhengende....nå har jeg deg nå har jeg deg nå har jeg deg omvendt med en merkelig latter, tollbetjenten oppførte seg som en unge og klappa og hoia og ropte på bikkja, betjenten loggret og bikkja bjeffa, han spratt mer rundt omkring enn bikkja og det var flaut for meg å se på dette scenario som utsplite seg på oslo lufhavn aka OSL til forlystelse for våre utenlanske turister som fikk en omvisning i norsk "gjestfrihet" og latterlighet,...

Rus kan opptre i alle former, når man speiler seg i de store speilene i annen etasje på ferner jacobsen, og skredderen på kne merker av hællengde til knehøyde på deg er det også rus. Når vaktmesteren kniper unger i å stjele lyspærer er det rus.

Og å ha rett er også lykkefølese akkurat som å vinne på automat eller få varer på tilbud, eller spise potetgull. Sukkerbehov og ønsket om raffinert sukker kan ikke forklares annet enn rustrang, heroinister liker jo søtt akkurat som folk flest liker noe godt til kaffen.

Men er dopamin og serotoninøkning en garanti for lykkefølelse?

- Nei. Dersom vi plager mennesker eller utsetter mennesker for ubehag eller smertepåføring (som f eks håndjern) oppstår også en økning av dopamin og serotoninnivået i hjernen. Det er lindrende å synes synd på seg selv, ubehag kan føre til velvære, tristhet til langtrekkelighet og rusen utflates i likegyldighet til det legevitenskapen kaller fravær av ubehag.

Waco

Det som er rart er at det gir en rus å straffe andre.

Gjest Spacegirl
Skrevet

Jeg får en rus av å spille konserter, helst de konsertene det knytter seg en del spenning til pga. for eks. at jeg er solist foran et stort publikum, og også av å gå turer/være ute i det fine vårværet. :ekstra kul:

Gjest gjesta
Skrevet
Jeg får en rus av å spille konserter' date=' helst de konsertene det knytter seg en del spenning til pga. for eks. at jeg er solist foran et stort publikum, og også av å gå turer/være ute i det fine vårværet. :ekstra kul:[/quote']

Hvilken musikk? ;)

Jeg får rus av å gå på konserter!

Gjest Gjesta
Skrevet

Jepp, den eneste sanne gode rus er når du er rusa på livet. Nå som det er vår og lyst ute kan jeg kjenne den naturlige rusen og den er mye bedre enn den kjemiske. Kjemisk rus forbinder jeg nå med nerver i høyspenn, løgn og anger...og dumme ting. Så rart at det fortsatt kan friste meg etter så lang tid.. :o Men jeg holder meg hard. Det kommer aldri til å skje igjen. ...

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er forskjellige grunner til at vi oppfører oss som vi gjør, men uansett er en ting sikkert, og det er at alt vi gjør gir oss en form for belønning tilbake. T.o.m dårlige vaner og oppførsel. Det er ikke et menneske på denne jord som gidder å holde på med noe uten at det gir ham noe tilbake. Du kaller det for rus, og det høres veldig riktig ut. Det kan være lindrende å synes synd på seg selv, derfor vil enkelte sørge for å stadig komme opp i situasjoner der de blir offer. Da kan de fortsette og rettferdiggjøre hvorfor det er så synd på dem. Belønningen kan være oppmerksomhet og medlidenhet fra andre. Løsningen kan være å finne andre måter å få oppmerksomhet, men dersom man ikke har lært noe annet....

Det å få rus av å straffe andre gjelder kun i spesielle tilfeller vil jeg tro.

Det er vel ganske få som blir ruset av dette uten at det ligger helt spesielle årsaker bak.

Rusen får man først når man føler at det blir rettferdig.

Og rettferdighetsansen kan være på forskjellige utviklingstrinn fra menneske til menneske som vi vet.

Det kan hende jeg har misforstått innlegget ditt.. Dette var en veldig bra observasjon, om enn litt negativt vinklet. Skulle likt å høre litt om den positive vinklingen også. :)

Hilsen Frøken Vigdis Brun. 5(+)

P.S:Hva med den rusen det gir å gjøre andre glad? Det å se at nettop DU har bidratt til noe positivt i et annet menneske sitt liv.

Skrevet

jeg føler meg rusa når jeg har skikkelig god sex, jeg!

og av å være ute i vårsola når livet går på skinner og lykken smiler!

og av å være skikkelig sliten etter å ha trenet(noe som skjer alt for skjeldent)

blir rusa av å selge hus, og egentlig å selge hva det skal være av tingene mine som jeg ikke trenger som gir meg penger jeg trenger. deilig!

og så får jeg skikkelig deilig rusfølelse når jeg må stramme opp folk som har gjort feil i kommune eller andre kontorer, og jeg får dem til å innrømme feilen og si at jeg har rett!

og av å kjøre fort med bil---hysj!

Gjest Spacegirl
Skrevet

Klassisk. Er utdanna musiker (spiller fiolin), og jobber litt frilans, så da blir det en del konserter... :)

Skrevet

Ja Nemi, tenk hvilken opplevelse det var for døve beethoven dengang han besvimte fordi han oppdaget av gulvet skjelving, - var publikums trampeklapp etter at 9 symfoni ble spilt for føste gang.

Skrevet

jeg får en lykke rus når mannen min forteller meg hvor deilig han synes at jeg er! Når noen sier at jeg er flink til noe som jeg selv synes jeg er flink til! Det å få anerkjenelse for ting er viktig for meg og det gir et lite ekstra kick! Men mest av alt kjenner jeg en god følelse når jeg ser barna smile til meg, eller komme løpende mot meg når jeg har vært borte! Det er naturlig dop det!

Gjest gjest1
Skrevet

Waco - et herlig og gjennomtenkt innlegg fra deg!

Gratulerer!! :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...