Gå til innhold

min sorg og min forvirring

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg fortapt i en jungel av fremmede ord og uttrykk. Jeg håper noen av dere kan komme meg gode råd og tips, da jeg føler at jeg ikke kommer noen vei..

Ok, min status er aktså at jeg er 34 år, og alltid har hatt uregelmessig mens. Av og til en mens i halvåret. Jeg har hatt tre årelange forhold, tilsammen i 15 år, aldri brukt prevensjon, og aldri blitt gravid. Med sterke menssmerter fikk jeg en ul hos gyn, og han sa at jeg sannsynligvis ikke hadde eggløsning.

Min fastlege mener at jeg skal slappe av og at det ordner seg sikkert. Min kjære får litt spader av tanken på å få barn og jeg vi ikke presse ham, men samtidig vil jeg vite om jeg kan bli gravid...

Jeg tror jeg vil gå til fastlegen og be om hjelp til dette. MEn hva kan fastlegen gjøre? Kan hun sjekke hormonene mine? Eller kommer hun til å henvise meg til gynekolog. Eller kan jeg ta direkte kontakt med en gynekolog som jobber privat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fastlegen din tar nok en blodprøve for å sjekke hormonene dine,men noe særlig mer enn det gjør de som oftest ikke. Da blir du nok henvist videre. Du kan ta kontakt med en privatpraktiserende gynekolog selv og starte utredningen der med en gang. Først blir det tatt blodprøver og innvendig ultralyd (selv om du har gjort det før,blir det nok gjort igjen). Så spørs det hva h*n finner ut fra prøvene og ultralyden hva h*n vil gjøre videre. Mangler du eggløsning kan du få eggløsningsstimulerende,men da bør dere jo være klare til å få barn begge to.

Tror nok jeg ville ha snakket med mannen min først uten å mase på han,men å snakke seriøst sammen og komme fram til hva han faktisk vil. En lege eller gynekolog kan ikke med 100% sikkerhet sjekke om du kan eller ikke kan få barn. Og mange vil ikke begynne utredningen før paret har prøvd i ett år. Men h*n kan sjekke hormonene dine og kanskje hjelpe deg med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er bare helt utrolig at fastlegen din presterer å fortelle deg at du skal 'slappe av', når du faktisk har hatt sex i 15 år uten prevensjon....?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du kan jo ikke bli gravid bare for å sjekke om du kan det liksom!!!!! :o

Det er virkelig uansvarlig tankegang, spesielt når samboeren din ikke er interessert i barn akkurat nå!! Dere må tross alt være to om det!

Når det gjelder eggløsning så er ikke det noe absolutt faktum at du ikke har eggløsning hele tiden selv om det ble påvist den gangen for lenge siden. Det kan allikevel skje spontant. Du kan jo for eksempel teste med eggløsningstester eller maskin ala LadyComp. Da vil du mest sannsynlig få et greit svar.

Er litt enig med legen din, spesielt siden din samboer i skrivende stund ikke mener det er aktuelt med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med mannen din og ikke minst be om å få komme til gynekolog. Du kan jo sjekke om du er fruktbar selv om du ikke nødvendigvis prøver? Og helt ærlig - hvis dere ikke bruker prevensjon så må jo typen din være klar over risikoen og ta det som evnt. måtte komme?

PS! Synes fastlegen din viser manglende forståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet hvordan du har det! Har siden jeg var 17 år vært på utallige undersøkelser pga. uteblitt/uregelmessig menstruasjon.

Legene tok seg aldri tid til å forklare noe, og jeg følte meg som en verdiløs kasteball. På toppen av dette var jeg så fryktelig lei meg fordi jeg hadde oppfattet det at jeg aldri kunne få barn (noe jeg antok ut fra vage svar, og som jeg senere fant ut ikke stemte).

Begynte etterhvert å undersøke litt for meg selv, og leste mye om syndromet PCOS. Fant et eget diskusjonsforum for jenter med diagnosen på barnimagen.no, og der leste jeg om MANGE jenter som hadde gått gjennom akkurat det samme som meg.

Har nå funnet ut at det er dette som er "galt" med meg, siden de aller fleste symptomene stemmer, men har aldri fått noen klar diagnose fra legen min.

Anbefaler deg å sjekke ut de sidene, jentene der har vært gjennom det samme som deg, og har kanskje (desverre) mer kunnskap enn legen din...

Ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...