Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboeren min fikk nettopp avslag på søknaden vår om boliglån. Fikk beskjed om at de hadde glemt å regne med at jeg hadde et barn. 🙄🙄🙄

Noen som vet om en bank de kan anbefale?(der det er greit å ha et barn) 🙈🙈😅😅

Anonymkode: 8411e...62d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle banker trekker ned låneevne dersom det er barn i husholdningen. 
Alle banker synes det er greit å ha barn, men alle banker vet også at det koster å ha barn og dermed reduseres betalingsevne. 
Sjekk ut ulike bankers lånekalkulator, legg inn inntektene, annen gjeld, barn, bil og annet de ber om. 

Anonymkode: ab03e...452

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo selvfølgelig greit å ha barn og likevel få boliglån, men dere må jo ha god nok økonomi til å kunne betale lånet.

Noen banker ser slavisk på oppsettet sitt og trekker fra en hel masse på inntekten pr barn i familien før de vurderer om en familie kan få lån, mens i andre banker kan man komme med sitt eget budsjett og vise at man faktisk fint får det til å gå opp også med flere barn.

Har dere vist frem budsjettet deres og fått vurdering ut fra det?

Anonymkode: f0ea6...d17

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå til flere banker. 

Jeg har ikke boliglån selv, men er det ikke vanlig å spørre en 3-4 banker om hva man kan få i lån og hvilken rente de kan tilby? 

Anonymkode: 2eb67...07d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du vet at et boliglån koster penger? Og at et barn koster penger? Og at banken beregner betalingsevne uten å legge inn noen margin for ferier, ekstra klær, restauranter eller uforutsette utgifter? 

For å stille spørsmålet på en annen måte - har dere råd til å betale for lånet dere søker, også ved en renteendring? 

Anonymkode: 934c3...eb9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboeren min fikk nettopp avslag på søknaden vår om boliglån. Fikk beskjed om at de hadde glemt å regne med at jeg hadde et barn. 🙄🙄🙄

Noen som vet om en bank de kan anbefale?(der det er greit å ha et barn) 🙈🙈😅😅

Rart dere fikk avslag pga felles barn istedenfor redusert lånebeløp.

Anonymkode: c73a7...722

AnonymBruker
Skrevet

Alle banker tar barn i betraktning. Problemet deres er ikke hvilken bank dere bør gå i, men at dere har satt lånebeløpet for høyt. Hvor mye vil dere sitte igjen med i utgifter etter lån (og evnt fellesleie)  og faste utgifter er betalt? Jeg synes det er skremmende at det er så mange som er så opptatt av hvor mye de kan få i lån, ikke hvor mye de realiteten kan betjene

Anonymkode: 9e2b2...0e4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle banker tar barn i betraktning. Problemet deres er ikke hvilken bank dere bør gå i, men at dere har satt lånebeløpet for høyt. Hvor mye vil dere sitte igjen med i utgifter etter lån (og evnt fellesleie)  og faste utgifter er betalt? Jeg synes det er skremmende at det er så mange som er så opptatt av hvor mye de kan få i lån, ikke hvor mye de realiteten kan betjene

Anonymkode: 9e2b2...0e4

Mange banker har alt for firkantede standardregler. Vi fikk avslag hos DNB pga at de trakk fra 100 000 på årslønnen pr barn. Selvfølgelig bruker vi ikke 100 000 i året pr barn, så vi greier helt utmerket å betjene det lånet vi hadde bruk for og som vi fikk fra en annen bank på grunnlag av vårt reelle budsjettet.

Anonymkode: f0ea6...d17

AnonymBruker
Skrevet

Til dere som har svart...

Jeg forstår at det å få avslag er helt normalt, og at alle kan gjøre et feil. Der jeg reagerte på er at hun ringte til kjæresten min og fortalte dette flere uker etterpå. Hun har også kun kontakten han, selv om det var jeg som i utgangspunktet hadde kontakter henne.

kjæreste min vurderte derfor å ta om bolig lån alene, men da påstår hun at han kan kun låne halvparten av det lånekalkulatoren på DnB viser🙄🙄

Skrevet (endret)
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som har svart...

Jeg forstår at det å få avslag er helt normalt, og at alle kan gjøre et feil. Der jeg reagerte på er at hun ringte til kjæresten min og fortalte dette flere uker etterpå. Hun har også kun kontakten han, selv om det var jeg som i utgangspunktet hadde kontakter henne.

kjæreste min vurderte derfor å ta om bolig lån alene, men da påstår hun at han kan kun låne halvparten av det lånekalkulatoren på DnB viser🙄🙄

Hvor mye tjener kjæresten din i året alene da, og hvor mye ba han om å få låne? Det er selvfølgelig helt normalt at beløpet man får i boliglån er mindre når man låner alene, enn når man har to inntekter å ta i betraktning.

ALLE banker tar med i beregningen det antall barn man har. Det skal de. De følger SIFOs beregninger for levekostnader. Det er dyrt å ha barn, de koster mye, og derfor tas det med i beregningen når de regner ut hvor stort boliglån man kan takle med sin økonomi. 

Fyll ut antall personer, alder og inntekt og beregn selv kostnader i kalkulatoren til SIFO her. Fortell evt banken hvilke tall og poster som er høyere/lavere i deres eget budsjett. Sett opp et budsjett og legg frem for banken.

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sett opp eget regnskap. Ta med i banken og møt med rådgiver personlig. Ikke fiks dette over nettet/tlf. SIFO sitt budsjett er crazy. Der mener de hele min inntekt på rett over 20 000 kroner skal gå til klær, sko, fritidsaktiviter og sånne ting. (Alene Med 2 barn) mens det reelle er at jeg klarer alle utgifter inkl boutgifter på 9500kr i mnd. (Har egen bil også) 

Anonymkode: 770d4...af7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...