Gå til innhold

Hva slags dyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst på et kjæledyr i den nye leiligheten jeg skal flytte inn i men katt og hund er utelukket.

Hvilke 'burdyr' anbefaler dere?

Har ikke lyst på marsvin eller hamster og vet ikke om noe annet utenom kanin og rotte da (vuderer kanin men vil vite om flere alternativer).

Takk på forhånd. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Minigris synes jeg var et flott forslag! :-)

Skrevet

hehe Minigris hadde vært søtt det men tror det blir et dyr som er litt for stort for å ha i den leiligheten.

Takk for forslaget da. :-)

Skrevet

Ilder eller chinchilla?

Skrevet

Ilder var egentlig førstevalget mitt men jeg trenger godkjennelse av moren min på dette og etter å ha lest om de får jeg ikke det.

Men chinchilla hadde jeg ikke tenkt på! :-) De er jo kjempesøte.

Er det noen som har erfaring med de og kan fortelle litt?

Skrevet

Ilder er ikke burdyr!

Man kan til nød ha ilderen i bur på natta og mens man er på jobb/skole hvis man ikke har mulighet til å ildersikre ett helt rom, men da må ilderen få komme ut av buret med en gang man er hjemme. Ilderen skal ha minimum 5-8 timer ute av buret HVER ENESTE DAG for at den skal ha ett godt liv. Kan man ikke tilby dette så bør man kanskje tenke på å skaffe ett annet dyr.

Skal man sammenligne ilder med ett annet dyr så blir det nermeste hund eller katt. Ilder kan absolutt ikke sammenlignes med kanin, rotte, marsvin ol. Ilderen krever mye mer enn "tradisjonelle burdyr" (liker ikke ordet burdyr).

Har selv to ildere hjemme og det nermeste jeg kommer en sammenligning er en blanding av valp og katt... den gjør masse ugang (om den har mulighet) og kommer seg opp på de merkeligste steder.

Så er man på utkikk etter ett dyr som passer i en liten leilighet (for liten til katt) og som ikke krever så mye så er ikke ilder rette dyret.

(desverre for veldig mange)

Skrevet

Jeg er fullt klar over alt det. Har lest masse om ildere.

Det var akkurat derfor jeg ikke kunne ha det. Det er ikke det at leiligheten er for liten til katt, hund eller ilder. Det er rett og slett pga. tingene du skrev ovenfor.

Gjest Ildernoia
Skrevet

Og ildere liker å bite på mennesketær som ikke er skjult i tøfler...grøsse...og så lukter de ganske stramt.

Hamster anbefales ikke. De er nattdyr, og sover om dagen. Dvs. bråker og trimmer i hjulet når du skal sove, og er gretne og trøtte om du vekker dem om dagen for å kose.

Rotter er kloke og fine, og halen er ikke ekkel i det hele tatt (hunner er mer nette og oppfattes ikke som så "ekle" som hanner). Kan være med deg rundt om kring (sitte/sove inni genseren).

Gjest Anonymous
Skrevet

Akvarium da? er veldig behagelig og ikke så mye jobb som med enkelte dyr. Selv skulle jeg aldri ha det, men sitter nå her med et 150 L akvarium med 16 fisker.. Er deilig og sitte å se på fiskene etter en strevsom dag. Jeg og sambo kan sitte i en time eller mer og bare kikke på dem der de svømmer rundt :oops:

Skrevet

Rotte er et koselig dyr faktisk, og veldig sosialt. De kan du få veldig tamme, og du kan også lære de forskjellige ting. Jeg har hatt to rotter, og de er kjempekosete og gøyale dyr. De kan som en nevnte her, være med overalt også faktisk.

Chinchilla er også et koselig dyr å ha som gjør mye rart. Har hatt to stk av disse også. De er morsomme og utrolig myke. Du kan også få de veldig tamme.

Kaniner har jeg nå, to stk. Jeg er overrassket over hvor utrolig tamme og kosete og selskapssyke de kan være. Hadde ikke trodd det i utgangspunktet faktisk.

Om jeg skal trekke en konklusjon ut i fra mine egne erfaringer her, så ville jeg valgt en kanin eller en hetterotte.

Gjest Anonymous
Skrevet

Kaniner har jeg nå, to stk. Jeg er overrassket over hvor utrolig tamme og kosete og selskapssyke de kan være. Hadde ikke trodd det i utgangspunktet faktisk.

Det er sant - jeg ble overrasket over hvor tam og søt min egen kanin ble etter å ha blitt passet av ei som åpenbart hadde brukt mer tid på han enn det jeg selv gjorde. For at kaninen skal ha det fint bør den få være masse ute av buret. Kaninen jeg hadde var helt renslig, så det var mindre problematisk å ha han enn marsvinene gående løs på gulvet. De biter på ledninger, da, så pass på å sikre rommet den skal gå i.

Skrevet

Takk for alle rådene og tipsene! :D

Er kanin et dyr som må være i et utebur eller går det ann å ha de inne?

Skrevet
Takk for alle rådene og tipsene! :D

Er kanin et dyr som må være i et utebur eller går det ann å ha de inne?

Kaniner kan være både ute og inne. Vår var først bare innekanin, nå er han bare ute. Det er nok lettere å få kontakt med han om han er inne. Da er det jo lettere å være i nærheten av han og gi han kos og oppmerksomhet.

Skrevet

Husk at om du vurderer Chinchilla så skal de ha masse oppmerksomhet. De krever mer enn vanlige "burdyr"

De skal ha minst like mye oppmerksomhet som en hund, de er dessuten veldig skjøre, og man må være forsiktig med de så de ikke faller ned eller noe. De bør dessuten være minst to i samme bur.

De skal ha sandbad, også må du ikke glemme at de blir gamle.

Jeg har ikke erfaring selv, men jeg har lest en god del om de.

Men hva med mus? De er veldig morsomme små skapninger. Eller fugl? Degus? Ørkenrotter?

Lykke til hva du enn måtte ende opp med. :-)

Skrevet

Trodde Chinchilla krevde like mye som ilder og tålte langt mindre... ergo så tenker jeg ...er ilder utelukket må jo Chinchilla også være det??

Foreslår rotte eller kanin :) Men kaniner skal jo også fp koimme ut av buret og få sprette litt rundt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har heller ikke praktisk erfaring med chinchilla, men har lest en del om dem (ønsket meg en), og har hørt på andres erfaringer. De er helt klart utrolig nydelige dyr, men de blir fort ensomme om de står alene - i hvert fall om du en periode ikke kan gi den nok oppmerksomhet. Den kan utvikle tvangsatferd - noen jeg kjenner opplevde at chinchillaen begynte å tygge på hendene sine, nappe ut pels o.l da de ikke hadde like mye tid til den lengre. Trolig bør du ha to om du først skal ha. Ideelt sett, i hvert fall.

Dessuten er de ekstremt flinke til å hoppe opp på alt mulig, tygge i stykker planter, ledninger osv. Så et chinchillasikret rom er nærmest et tomt rom.

Kaniner trives bedre aleine og skal uansett helst holdes i separate bur. Det finnes masse forskjellige raser med ulike egenskaper både når det gjelder størrelse, gemytt, utseende osv, og en rasekanin fra en oppdretter koster stort sett ikke mer enn en dyrebutikk-kanin med ukjent bakgrunn gjør.

Jeg tror jeg vil anbefale deg kanin - eller marsvin hvis du takler mer grisete dyr. Vil også anbefale deg å lese masse om alle dyra du vurderer, men det virker det jo som du gjør.

Skrevet
Jeg har heller ikke praktisk erfaring med chinchilla, men har lest en del om dem (ønsket meg en), og har hørt på andres erfaringer. De er helt klart utrolig nydelige dyr, men de blir fort ensomme om de står alene - i hvert fall om du en periode ikke kan gi den nok oppmerksomhet. Den kan utvikle tvangsatferd - noen jeg kjenner opplevde at chinchillaen begynte å tygge på hendene sine, nappe ut pels o.l da de ikke hadde like mye tid til den lengre. Trolig bør du ha to om du først skal ha. Ideelt sett, i hvert fall.

Dessuten er de ekstremt flinke til å hoppe opp på alt mulig, tygge i stykker planter, ledninger osv. Så et chinchillasikret rom er nærmest et tomt rom.

Kaniner trives bedre aleine og skal uansett helst holdes i separate bur. Det finnes masse forskjellige raser med ulike egenskaper både når det gjelder størrelse, gemytt, utseende osv, og en rasekanin fra en oppdretter koster stort sett ikke mer enn en dyrebutikk-kanin med ukjent bakgrunn gjør.

Jeg tror jeg vil anbefale deg kanin - eller marsvin hvis du takler mer grisete dyr. Vil også anbefale deg å lese masse om alle dyra du vurderer, men det virker det jo som du gjør.

Vil også anbefale Marsvin, jeg har det selv og de er noen hærlige skapninger.

De prater masse og har en kjempehærlig personlighet. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...