Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. :)

Jeg har 100 % stilling og en mann som jobber offshore. Lurer derfor på noen ting ang. barnehageplass.

Om man velger å ha 100 % barnehageplass, er det da obligatorisk oppmøte hver dag? Til faste tider?

De ukene mannen min er bortreist er jeg nødt til å ha barnet i barnehage hver dag, mens de ukene han er hjemme er det jo ikke nødvendig for oss å ha barnet i barnehagen hver dag. Jeg jobber også en ca. kveld i uken, og ønsker å barnet hjemme før kveldsvakt den dagen. 

Mannen ønsker jo såklart å være hjemme med ungen. Kanskje ha barnet i bhg en eller to dager i uken når han er hjemme. 

Om man betaler for en 100% plass, er man da fri til å velge selv? Kan man feks. levere kl. 09:00 en dag, og hente 14:00? Droppe å levere en dag? Eller må alt dette oppklares god tid i forkant? 

Skjønner jo selvfølgelig at dette ikke går om det er noe spesielt som skjer, feks. turdag osv. Men man får vel kanskje en timeplan/ukeplan?

Venter mitt første barn, så beklager for kanskje dumme/opplagte spørsmål :)

Anonymkode: 0c4a4...6ec

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke ha barnet der 100 %. 

Mer hvert fall lurt å levere før kl. 9, da de det samlingsstund. Utrolig forstyrrende at det kommer barn midt i.

Anonymkode: 0613d...16b

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mer hvert fall lurt å levere før kl. 9, da de det samlingsstund. Utrolig forstyrrende at det kommer barn midt i.

Ok, takk for svar! :) Er det mulig feks å ha barnet 100% i to uker (når jeg er alene). Og feks 40% de to neste ukene? (Når mannen er hjemme)

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke sånn at alle barnehager i hele Norge har samlingsstund kl. 9 da.. noen har før lunsj, noen har på ettermiddagen og noen har ikke fast samlingsstund.

Du kan i utgangspunktet ha så mye fri du vil, det er jo ikke oppmøteplikt som på skolen. Barnehagen kan ønske at barnet er i barnehagen til 9 eller 9.30/10ish, hvis de skal på tur eller andre aktiviteter starter. Men det er lov å komme senere, da ønsker de nok at du gir beskjed. (Tenker det er forskjell på de som leverer senere noen ganger pga turnus, og de som går hjemme og kommer slentrende før lunsj hver dag.) 

Du kan helt sikkert ha barnet 100% en uke, og flere dager fri en annen uke ja, det kan du sikkert avtale med barnehagen. Har du full plass så velger du jo selv hvordan du ønsker bruke den. 

Barnehagen har som regel en månedsplan/ukeplan, og da vet du i forkant om det er tur. Og det er lov å ta fri selvom det er tur/andre opplegg den dagen. Kanskje når de er på skolestartergruppa siste året at det er lurt at de er med på det meste, men det er jo mange år til hvis barnet er lite nå. 

Anonymkode: a9bc2...b10

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok, takk for svar! :) Er det mulig feks å ha barnet 100% i to uker (når jeg er alene). Og feks 40% de to neste ukene? (Når mannen er hjemme)

Betaler du for full plass så kan du ha barnet der 100% i 2 uker og 40% når far er hjemme. De fleste barnehager har en "kjærnetid" der de ønsker at barn skal komme før og helst gå etter. Dette er gjerne relatert til måltider fordi det blir mye forstyrrelser om barn kommer eller går midt i måltidene.  Men husk at 100%  barnehagetid er lengre arbeidstid enn det du har (som regel) og det er veldig mye og blir veldig slitsomt for et lite barn.  Tenker 80-90% av barnehagens åpningstid holder i massevis ( og ja. det blir nok litt hektisk for deg om du ikke har noen som kan hjelpe med å levere eller hent av og til.) Og - husk at etter hvert som barnet vokser til er det ikke sikker at 40% i noen uker er noen god løsning - barnet går glipp av ting/ turer/ etc sammen med de andre barna og kan også oppleve det vanskelig at det noen ganger skal være lenge i bhg og andre dager kort. Men alt dette finner dere ut av etter hvert. Lykke til!

Anonymkode: 7f655...092

AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet bruker dere jo plassen som dere selv vil. Men de som jobber i barnehagen kan i noen tilfeller se at enkelte barn har behov for mer stabilitet, og da vil de gjerne anbefale at barnet kommer oftere. Eller de kan se at noen barn trenger å bli levert tidlig om morgenen når det er roligere. Men dere bestemmer jo selv om dere vil følge anbefalingene eller ikke.

Anonymkode: 29c27...a8d

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to 100% plasser til våre barn. De har korte dager og mye fri. Ingen som sier noe på det og barna trives. Det viktigste er barnas trivsel og samhold. Så lenge de er der i kjernetiden de fleste dager vil det ikke utgjøre noe problem å ha korte dager eller fri. Satse på 9.30-14.00 f.eks eller spørre barnehagen når de har kjernetid 

Anonymkode: 68704...996

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei. :)

Jeg har 100 % stilling og en mann som jobber offshore. Lurer derfor på noen ting ang. barnehageplass.

Om man velger å ha 100 % barnehageplass, er det da obligatorisk oppmøte hver dag? Til faste tider? Nei. Du kan ha så mye fri du vil. Men de fleste bhg har kjernetid, pga aktiviteter og turer. Ofte betyr det at om barnet skal være i bhg så må de være der 9.30-14 f eks 

De ukene mannen min er bortreist er jeg nødt til å ha barnet i barnehage hver dag, mens de ukene han er hjemme er det jo ikke nødvendig for oss å ha barnet i barnehagen hver dag. Jeg jobber også en ca. kveld i uken, og ønsker å barnet hjemme før kveldsvakt den dagen. helt ok

Mannen ønsker jo såklart å være hjemme med ungen. Kanskje ha barnet i bhg en eller to dager i uken når han er hjemme. Helt ok

Om man betaler for en 100% plass, er man da fri til å velge selv? Kan man feks. levere kl. 09:00 en dag, og hente 14:00? Droppe å levere en dag? Eller må alt dette oppklares god tid i forkant? ja så lenge de er der i kjernetiden. Om barnet skal ha fri så sier du ifra når du vet det. Samme morgen er helt greit. Men om du vet det lenger før så er det fint å si ifra på forhånd. Da kan de f eks la være å ta inn vikar hvis noen er syke, om de vet at flere barn er borte. 

Skjønner jo selvfølgelig at dette ikke går om det er noe spesielt som skjer, feks. turdag osv. Men man får vel kanskje en timeplan/ukeplan?Ja det får man ofte. Men er ikke alltid at de spikrer alle planer. Hør med dem og hold deg innenfor kjernetiden. 

Venter mitt første barn, så beklager for kanskje dumme/opplagte spørsmål :)

er jo ikke dumme spørsmål dette når du ikke har erfaring med det

Når det gjelder dager hvor det er skoleferie (sommer, vinter, høst, jul, påske) så pleier de vanligvis å kreve at man sier ifra om barnet kommer eller ikke, en stund i forveien. Det er fordi de vet at mange har fri da, og de legger opp bemanningen etter det. Men det får du beskjed om 😊

AnonymBruker
Skrevet

Du styrer barnehagetiden selv. At barnet har 100% plass betyr bare at du kan bruke barnehagen maks tid og må betale 100%. 

Noen tips: 

- Gjerne informer barnehagen om "timeplanen" til deg og mannen slik at de vet om det. Dvs at de vet at de ukene mannen er hjemme så vil han kanskje ha barnet hjemme noen dager.

- Gi beskjed til barnehagen hvis barnet skal ha fridag. 

- Hvis barnet skal ha kortere dager når mannen er hjemme, så må barnet gjerne leveres i kjernetiden. Ikke bare pga barnehagens program, men også fordi barnet skal komme godt inn i leken med andre.

- Følg med om det er turdag og sånt, dere kan lese årsplan og følge med på timeplanen barnehagen har (de fleste har vel det). Vi får ukesinformasjon for neste uke på fredager.

Jeg anbefaler uansett at barnet har en slags struktur i hverdagen sin. Det er godt for barna å ha rutiner. F.eks når mannen din er hjemme og vil ha en dag eller to med barnet, så kan det være lurt å ha dette på torsdag og fredag, i stede for tirsdag og torsdag. Dette for at uken skal bli mest mulig sammenhengende for barnet. Ellers så anbefaler jeg DEG å ha ungen i barnehagen når du har kveldsvakt. Det er HELT LOV. Det kan være godt for deg å koble av og det er bare fint for ungen å kose seg i barnehagen. 

Men dere må nå uansett finne ut hvilken løsning som fungerer for dere. Dere vet nå at barnehagen er tilgjengelig å bruke slik dere ønsker :)

Anonymkode: be5e4...4eb

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar dere! 😍Veldig oppklarende! 😁

Vet jo ikke helt hvordan ting blir da barnet enda ikke er fødd! :) Men høres veldig bra ut dette! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...