Gå til innhold

«Smittefest» for vannkopper

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Prøvde å søke litt på fb, men vet noen om det finnes noe sted der man kan oppsøke smitte for vannkopper i Oslo-området? 

Anonymkode: 67d5a...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vaksiner heller ungen.

Joda, vannkopper er en relativt ufarlig barnesykdom som det er greit å være ferdig med. Jentungen hadde dem da hun var 2-3 år, smittet i bhg, og fint er det.

Men å med viten og vilje påføre ungen sykdom? Det blir for drøyt for min smak.

Anonymkode: ec520...4aa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville bare latt det gå sin gang. Ungen kommer til å bli smitter i barnehagen/skolen. Vent til da. Og så hvis hun ikke et smittet til hun begynner på ungdomsskolen så vaksinerer du da. 

Anonymkode: 3bb63...2a4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville bare latt det gå sin gang. Ungen kommer til å bli smitter i barnehagen/skolen. Vent til da. Og så hvis hun ikke et smittet til hun begynner på ungdomsskolen så vaksinerer du da. 

Men det er jo best å bare få det unnagjort.

ts 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

ts 

Hvorfor det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts 

Ja og det er vanligvis et mildere forløp når de er små. Vet ikke om slike smittefester (😂), men du får høre det når det går vannkopper i bhg. Da er det bare å spørre om en playdate. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at vannkopper faktisk også kan være farlig synes jeg det er svært betenkelig å smitte barna sine eller andre med vilje. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eller så kan man bare vaksinere barnet. Barna er jo vaksinert mot vannkopper i flere andre land. Lurer på hvorfor de ikke kan gjøre det i Norge som skal være det beste og rikeste...

Anonymkode: 7a496...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå må dere foreldre holde opp med å utsette barna for smitte. Ta heller å vaksiner barna istedet. 

Tenk å være så ondskapsfull og ønske at barna blir syke. Håper noen melder dere til barnevernet for slik skal ikke barna ha det.

Anonymkode: 42bc4...3f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller så kan man bare vaksinere barnet. Barna er jo vaksinert mot vannkopper i flere andre land. Lurer på hvorfor de ikke kan gjøre det i Norge som skal være det beste og rikeste...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå må dere foreldre holde opp med å utsette barna for smitte. Ta heller å vaksiner barna istedet. 

Tenk å være så ondskapsfull og ønske at barna blir syke. Håper noen melder dere til barnevernet for slik skal ikke barna ha det.

Hvorfor vaksinere for ufarlige barnesykdommer? Er det ingen grenser for hvor mange vaksiner dere vil putte i ungene? 

Før det påstås noe annet; jeg er for barnevaksinasjonsprogrammet. 

Anonymkode: 50822...433

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du syns det er barnevernssak at man som forelder ønsker at barnet skal bli ferdig med det? Jeg husker pappa fikk vannkopper som voksen, det var ikke noe særlig. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arkana skrev:

Med tanke på at vannkopper faktisk også kan være farlig synes jeg det er svært betenkelig å smitte barna sine eller andre med vilje. 

Ja det kan være farlig, men det vil ikke være farligere å bli smittet med vilje enn å bli smittet tilfeldigvis. Så det var jo et litt spesielt argument. Fakta er at det er best å bli ferdig med det i ung alder, de allerfleste får vannkopper så hvorfor ikke tilrettelegge for at det skjer på et praktisk tidspunkt. Ser ingen etiske problemer med det. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner flere som har oppsøkt venner med barn med vannkopper, slik at deres egne barn skulle bli smittet og "bli ferdig med det". Syns det er helt innafor, da det er "tryggest" jo yngre barna er. Jeg er også helt for alt av vaksiner, men for vannkopper syns jeg blir for ekstremt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjelpe meg tenk at det finnest folk med mammahjerte som vil smitte barna sine med vilje. Uff uff uff uff. 

Orker ikkje meir internett i dag.... 

Anonymkode: 3fd3f...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpe meg tenk at det finnest folk med mammahjerte som vil smitte barna sine med vilje. Uff uff uff uff. 

Orker ikkje meir internett i dag.... 

Anonymkode: 3fd3f...de6

Du burde ta en runde til med internett. Søk opp vannkopper og sjekk opp sykdomsforløpet i barneårene vs. når man er voksen👍 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Tenkte som ts tidligere, greit å få det når hun er liten. Har alltid hørt at det "er SÅ smittefarlig, og smitter lett"....vel datter er snart ferdig i 1.klasse. 3 elever i klassen hadde det før jul,vår datter fikk det ikke. I bhg fikk der barnet hun var mest sammen med vannkopper da de var ca 1,5-2 år. Ingen kopper på vår datter......i fjor til påske hadde vi bror med familie innom på besøk før de skulle videre. Begge barna der var på dag 1 og 2 med urbruddy-ingen kopper på vår datter heller. Så nå tar jeg det som det kommer, og vil vaksinere henne om hun ikke får det i løpet av barneskolen. 

Anonymkode: 6eb3f...9cf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vaksinere for ufarlige barnesykdommer? Er det ingen grenser for hvor mange vaksiner dere vil putte i ungene? 

Før det påstås noe annet; jeg er for barnevaksinasjonsprogrammet. 

Anonymkode: 50822...433

Vannkopper er ikke akkurat ufarling.

"The varicella zoster virus (VZV) – which causes chickenpox and shingles – has been preventable since the mid-1990s thanks to the widespread introduction of a vaccine in developed countries.

In the first six years since its adoption, the one-dose vaccination schedule reduced deaths by 66% overall and by 74% in previously healthy people younger than 50 years.

Across all age groups, the death rate from varicella-related illnesses fell from 0.41 per million population in the early 1990s to 0.05 million population in 2007.

In the last six years analyzed (2002-2008), a total of three deaths per age range were reported among children aged one to four and five to nine years. In the pre-vaccine era, annual death rates averaged at 13 and 16 deaths, respectively."

https://www.vaccinestoday.eu/stories/chickenpox-deaths-in-children-a-thing-of-the-past/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenkte som ts tidligere, greit å få det når hun er liten. Har alltid hørt at det "er SÅ smittefarlig, og smitter lett"....vel datter er snart ferdig i 1.klasse. 3 elever i klassen hadde det før jul,vår datter fikk det ikke. I bhg fikk der barnet hun var mest sammen med vannkopper da de var ca 1,5-2 år. Ingen kopper på vår datter......i fjor til påske hadde vi bror med familie innom på besøk før de skulle videre. Begge barna der var på dag 1 og 2 med urbruddy-ingen kopper på vår datter heller. Så nå tar jeg det som det kommer, og vil vaksinere henne om hun ikke får det i løpet av barneskolen. 

Anonymkode: 6eb3f...9cf

Kan det tenkes at hun er immun? At hun har hatt en ekstremt mild variant av sykdommen, som har blitt oversett?

Anonymkode: c57e6...613

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde vannkopper som 12-åring og det var grusomt. Mine barn hadde det når de var små, 3-4 år og de var minimalt plaget sammenlignet med meg. 

Anonymkode: 9b0f0...be7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...