AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #1 Skrevet 22. mai 2019 Jeg innser at jeg har gjort et skikkelig bomkjøp, og savner hjemkommunen min. Det er ikke noe sjakktrekk å selge leiligheten etter bare noen måneder, men kanskje jeg kan leie den ut noen år, mens jeg selv også leier leier på stedet jeg vil bo? Spørsmålet er om jeg bør vente til jeg har bodd i boligen ett år (styrets vedtekter), eller om slike ting pleier å gå i orden, bare man spør pent? Har noen erfaring med dette? Skal såklart ta kontakt med styret dersom det skulle bli aktuelt, men det kan jo være kjekt å høre fra andre som f.eks har vært i liknende situasjon først. Anonymkode: abda9...5f1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #2 Skrevet 22. mai 2019 Selg nå. Da minimaliserer du risikoen. Anonymkode: 0a184...9c0 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #3 Skrevet 22. mai 2019 Det er ikke en lettsolgt leilighet, og jeg er redd et salg så kort tid etter kjøp vil virke svært negativt.. Anonymkode: abda9...5f1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #4 Skrevet 22. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke en lettsolgt leilighet, og jeg er redd et salg så kort tid etter kjøp vil virke svært negativt.. Anonymkode: abda9...5f1 Når du en gang i tiden skal selge, vil du innhentes av dette problemet uansett. I egenerklæringen må du skrive hvor lenge du har bodd i boligen. Og om det er slik at du uansett ikke orker å bo i boligen totalt 12 av 24 måneder, kommer du skattemessig i den situasjon at du må skatte på gevinst, men samtidig kan trekke tap fra på skatten. Hvis du tror du vil tape på dette salget nå, så er det faktisk skattemessig lurt å selge nå. Anonymkode: ebd1f...806 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #5 Skrevet 22. mai 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Når du en gang i tiden skal selge, vil du innhentes av dette problemet uansett. I egenerklæringen må du skrive hvor lenge du har bodd i boligen. Og om det er slik at du uansett ikke orker å bo i boligen totalt 12 av 24 måneder, kommer du skattemessig i den situasjon at du må skatte på gevinst, men samtidig kan trekke tap fra på skatten. Hvis du tror du vil tape på dette salget nå, så er det faktisk skattemessig lurt å selge nå. Anonymkode: ebd1f...806 Akkurat, ja. Det var jo noe å ta i betrakting! Vet du om gevinsten vil være skattefri dersom jeg bor der ett år før utleie, deretter salg? Å selge nå blir vanskelig, da boligen var "billig", og jeg ikke på nåværende tidspunkt vil være i stand til å kjøpe en ny i området jeg vil bo. Eller, det kunne kanskje gått, men jeg ville uansett ønsket å kjøpe en ny om 3 år når jeg er ferdig med studier, i jobb, og kan få lån. Derfor tenker jeg at det beste er å heller leie ut i mellomtiden. Jeg kan jo også bo her det året som skal til, dersom det gjør situasjonen bedre, skattmessig. Anonymkode: abda9...5f1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #6 Skrevet 22. mai 2019 Det lønner seg svært sjelden å leie ut egen bolig for selv å leie. Du må regne på det. Hvis du ikke klarer det, får du legge ut regnestykket her. Etter hva du skriver, virker det som om du tenker å leie i et område som er dyrere enn det hvor du eier leilighet. Hvordan du da tenker at dette skal lønne seg, skjønner ikke jeg. Anonymkode: 0a184...9c0
Melodiana Skrevet 22. mai 2019 #7 Skrevet 22. mai 2019 Ikke selg leiligheten før du har bodd i den i over et år. Selger du før, må du betale skatt for prisstigning. (økonomisk tap) Tenk på megler arbeid ved salget. Det kan fort bli rund 50-100.000 i utgifter. (økonomisk tap) Prisen for boligen stiger ikke på så kort tid på markedet. (økonomisk tap) Konklusjon: 1) Bo i egen leilighet selv til det er økonomisk logisk å selge. 2) Bo i egen leilighet selv til det er lovlig å leie den ut. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #8 Skrevet 22. mai 2019 Det er ikke noe sjakktrekk å selge etter noen måneder med tanke på skatt nei. Men det å leie ut noen år for å så selge er like lite sjakktrekk, da du må ha botid for å slippe skatte uansett. Skattemessig må du også skatte av leieinntektene dersom du leier ut leiligheten. Så om du er bestemt på at du vil flytte til hjemkommunen, så er det nok stor sjanse for at det vil lønne seg selge nå. Sitter i styre i borettslag selv, og vi godtar ikke utleie første året med mindre det er særskilt grunn for det. Særskilt grunn vil være for eksempel utdanning, militærtjeneste, eller midlertidig opphold ett annet sted grunnet jobb. Anonymkode: fea30...edb 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #9 Skrevet 22. mai 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det lønner seg svært sjelden å leie ut egen bolig for selv å leie. Du må regne på det. Hvis du ikke klarer det, får du legge ut regnestykket her. Etter hva du skriver, virker det som om du tenker å leie i et område som er dyrere enn det hvor du eier leilighet. Hvordan du da tenker at dette skal lønne seg, skjønner ikke jeg. Anonymkode: 0a184...9c0 Jeg ser ikke for meg at det skal "lønne seg", sånn sett, men hadde håpet å gå i null. Evt leie en billigere hybel, for å få det til å gå opp. Transportutgifter er jo enda en variabel som spiller inn. Men så er det selvfølgelig usikkerhetsmomentet ved utleie. Selv om man skriver kontrakt for f.eks tre år, kan det jo dukke opp ting, som sammen med leietakere sterke vern, kan gjøre situasjonen kinkig for meg. Man hører jo mye. Men i verste fall kan jeg jo jobbe mer. Felleskostnadene er 4000,- , jeg ser for meg å leie ut for 7000,- og finne leilighet selv til 6-7000,-. Slik sett går det jo opp i opp, selv om jeg burde hatt større marginer. Anonymkode: abda9...5f1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #10 Skrevet 22. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke noe sjakktrekk å selge etter noen måneder med tanke på skatt nei. Men det å leie ut noen år for å så selge er like lite sjakktrekk, da du må ha botid for å slippe skatte uansett. Skattemessig må du også skatte av leieinntektene dersom du leier ut leiligheten. Så om du er bestemt på at du vil flytte til hjemkommunen, så er det nok stor sjanse for at det vil lønne seg selge nå. Sitter i styre i borettslag selv, og vi godtar ikke utleie første året med mindre det er særskilt grunn for det. Særskilt grunn vil være for eksempel utdanning, militærtjeneste, eller midlertidig opphold ett annet sted grunnet jobb. Anonymkode: fea30...edb Botid - da tenker du på ett av de siste to årene før salg, ikke sant? Anonymkode: abda9...5f1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #11 Skrevet 22. mai 2019 1 minutt siden, Melodiana said: Ikke selg leiligheten før du har bodd i den i over et år. Selger du før, må du betale skatt for prisstigning. (økonomisk tap) Tenk på megler arbeid ved salget. Det kan fort bli rund 50-100.000 i utgifter. (økonomisk tap) Prisen for boligen stiger ikke på så kort tid på markedet. (økonomisk tap) Konklusjon: 1) Bo i egen leilighet selv til det er økonomisk logisk å selge. 2) Bo i egen leilighet selv til det er lovlig å leie den ut. Det er ikke gitt at styret aksepterer utleie uansett. Praksis og regler varierer mellom borettslagene. Vær obs på at boligprisene er forventet å holde seg stabile i årene framover. Det vil ikke være som det har vært de siste 15 årene, hvor du nærmest har vært garantert gevinst. Det er til og med en risiko for at boligprisene blir lavere enn de er nå. Skulle dette skje, lønner deg seg i alle fall ikke å sitte på en bortimot fullbelånt bolig for selv å leie noe annet. Som tidligere nevnt: det minst risikable er å selge nå, om du ikke selv vil bo i leiligheten. Får du samme pris som du ga, har du bare tapt meglerhonoraret pluss flytteutgifter. Å gamble og tape i boligmarkedet kan bli veldig mye dyrere. Anonymkode: 0a184...9c0 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #12 Skrevet 22. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Botid - da tenker du på ett av de siste to årene før salg, ikke sant? Anonymkode: abda9...5f1 https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/salg/salg-av-egen-bolig/skatteregler/ Eiertid - Salget må skje eller avtales mer enn ett år (12 måneder) etter at boligen ble ervervet (kjøpt, arvet, mottatt som gave) og Botid - Du som eier må ha brukt boligen til egen bolig i minst ett år (12 måneder) i løpet av de siste to årene (24 måneder) før salget skjer. Anonymkode: fea30...edb 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #13 Skrevet 22. mai 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke noe sjakktrekk å selge etter noen måneder med tanke på skatt nei. Men det å leie ut noen år for å så selge er like lite sjakktrekk, da du må ha botid for å slippe skatte uansett. Skattemessig må du også skatte av leieinntektene dersom du leier ut leiligheten. Så om du er bestemt på at du vil flytte til hjemkommunen, så er det nok stor sjanse for at det vil lønne seg selge nå. Sitter i styre i borettslag selv, og vi godtar ikke utleie første året med mindre det er særskilt grunn for det. Særskilt grunn vil være for eksempel utdanning, militærtjeneste, eller midlertidig opphold ett annet sted grunnet jobb. Anonymkode: fea30...edb Det er forsåvidt det, om salget går med tap. Da kan hen få fratrekk på skatten. Anonymkode: 0a184...9c0 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #14 Skrevet 22. mai 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ser ikke for meg at det skal "lønne seg", sånn sett, men hadde håpet å gå i null. Evt leie en billigere hybel, for å få det til å gå opp. Transportutgifter er jo enda en variabel som spiller inn. Men så er det selvfølgelig usikkerhetsmomentet ved utleie. Selv om man skriver kontrakt for f.eks tre år, kan det jo dukke opp ting, som sammen med leietakere sterke vern, kan gjøre situasjonen kinkig for meg. Man hører jo mye. Men i verste fall kan jeg jo jobbe mer. Felleskostnadene er 4000,- , jeg ser for meg å leie ut for 7000,- og finne leilighet selv til 6-7000,-. Slik sett går det jo opp i opp, selv om jeg burde hatt større marginer. Anonymkode: abda9...5f1 Er dette en spøk? Anonymkode: 0a184...9c0
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #15 Skrevet 22. mai 2019 Men jeg tviler egentlig på at det vil bli noen gevinst på salg av boligen når den tid kommer, uansett. Hvis jeg er heldig, får jeg solgt den til en pris som dekker meglerutgiftene, men mest sannsynlig får jeg solgt den til samme pris, eller litt under. Boligene i samme område ligger leeenge ute, og det virker ikke som om noen tjener noe særlig. Anonymkode: abda9...5f1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #16 Skrevet 22. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Er dette en spøk? Anonymkode: 0a184...9c0 Det er ikke en spøk😄 Boligmarkedet en til to timer fra Oslo er et ganske annet. Jeg har heller ikke lån på boligen. Anonymkode: abda9...5f1
FrodeF Skrevet 22. mai 2019 #17 Skrevet 22. mai 2019 17 minutter siden, Melodiana skrev: Ikke selg leiligheten før du har bodd i den i over et år. Selger du før, må du betale skatt for prisstigning. (økonomisk tap) Tenk på megler arbeid ved salget. Det kan fort bli rund 50-100.000 i utgifter. (økonomisk tap) Prisen for boligen stiger ikke på så kort tid på markedet. (økonomisk tap) Konklusjon: 1) Bo i egen leilighet selv til det er økonomisk logisk å selge. 2) Bo i egen leilighet selv til det er lovlig å leie den ut. Ikke hør på dette, personen vet ikke hva hun snakker om . Første skriver du at man må skatte av gevinst ved kort botid, neste setning at leiligheter ikke stiger i verdi på så kort tid. BESTEM DEG. HAR MAN IKKE GEVINST BETALER MAN HELLER IKKE SKATT. 1) Nei, du bor der så lenge du orker. Ikke la en potensiell skatt på 22% av gevinst styre livet ditt. 2) Nei, du blir ikke boende 12 måneder sted du ikke ønsker å bo når du har alternativer. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #18 Skrevet 22. mai 2019 12 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke en spøk😄 Boligmarkedet en til to timer fra Oslo er et ganske annet. Jeg har heller ikke lån på boligen. Anonymkode: abda9...5f1 Hvis du ikke har lån, blir jo saken en annen. Jeg har antatt at du hadde det. Du har likevel kostnader til vedlikehold, du må betale skatt av leieinntektene (du kan ikke trekke fra det du selv må betale i leie, det inngår ikke i gevinstregnskapet), og du er avhengig av at boligen stiger mer i verdi enn alternativ pengeplassering. Dersom boligen ligger på et sted hvor infrastrukturen vil forbedres i løpet av de nærmeste årene (eller det i det minste blir planer om noe sånt), da kan det være et verdistigningspotensiale som gjør det noenlunde rimelig å gamble på det. Jeg tror likevel at jeg hadde valgt å ta tapet med en gang. Det kan være litt styr med utleie. Anonymkode: 0a184...9c0 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #19 Skrevet 22. mai 2019 8 minutter siden, FrodeF said: Ikke hør på dette, personen vet ikke hva hun snakker om . Første skriver du at man må skatte av gevinst ved kort botid, neste setning at leiligheter ikke stiger i verdi på så kort tid. BESTEM DEG. HAR MAN IKKE GEVINST BETALER MAN HELLER IKKE SKATT. 1) Nei, du bor der så lenge du orker. Ikke la en potensiell skatt på 22% av gevinst styre livet ditt. 2) Nei, du blir ikke boende 12 måneder sted du ikke ønsker å bo når du har alternativer. Det er et godt poeng. Skatt på gevinst, ja - men hvilken gevinst?😂 Ellers går det jo greit å bli boende der i 12 mnd, borettslagsreglene er jo som de er av en grunn, sikkert. Men det er fint å vite at jeg ikke trenger å sette livet på pause til jeg er ferdig med studiene, men at jeg kan flytte innen den tid. Uansett er det jo bare jeg selv som har satt meg i denne situasjonen. Typisk at man innser at man har sterk stedstilhørighet først etter man har kjøpt bolig et helt annet sted. Anonymkode: abda9...5f1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #20 Skrevet 22. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du ikke har lån, blir jo saken en annen. Jeg har antatt at du hadde det. Du har likevel kostnader til vedlikehold, du må betale skatt av leieinntektene (du kan ikke trekke fra det du selv må betale i leie, det inngår ikke i gevinstregnskapet), og du er avhengig av at boligen stiger mer i verdi enn alternativ pengeplassering. Dersom boligen ligger på et sted hvor infrastrukturen vil forbedres i løpet av de nærmeste årene (eller det i det minste blir planer om noe sånt), da kan det være et verdistigningspotensiale som gjør det noenlunde rimelig å gamble på det. Jeg tror likevel at jeg hadde valgt å ta tapet med en gang. Det kan være litt styr med utleie. Anonymkode: 0a184...9c0 Ja, å ikke ha lån er jo en stor frihet, sånn sett. Og i min situasjon blir det nok ikke snakk om svimlende summer, verken den ene eller den andre veien. Jeg kunne godt ha utdypet det mer i HI. Å ta (det eventuelle) tapet med en gang fører til plasseringsproblemer da jeg sannsynligvis ikke vil kunne kjøpe noe nytt, men det er jo verdt å ha i bakhodet. Tusen takk til alle dere som har svart, innspillene deres har vært til stor hjelp! Anonymkode: abda9...5f1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå