Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min på snart 2 år nekter å sove før kl 21.30-22.00. Han sover 1 time i barnehagen bare,men likevel hjelper det lite. Noen som har råd eller tips til hvordan han kan sovne  tidligere?

Anonymkode: 92bb9...ae6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Slutte å sove på dagtid.. Det første jeg hadde kuttet ihvertfall. 

Anonymkode: c541e...af4

AnonymBruker
Skrevet

Kutt søvn på dagtid. Er helt vanlig å slutte å sove på dagtid i den alderen. Legg han ikke senere enn 19.

Anonymkode: f3a95...d9f

Skrevet

Når er sovingen, når våkner han i barnehagen? Hvor mange timer søvn får han totalt i døgnet? Er han trøtt på ettermiddagen/rett etter barnehagen?

Det kan hende at han er overtrøtt før han legges. Da vil det også ta lang tid å roe ned kroppen nok til å sovne. Det kan også være at sovingen i barnehagen er for sein i forhold til leggetid hjemme, sånn at han ikke er trøtt nok. Jeg holder dog en knapp på det første.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, Morgenrøden skrev:

Når er sovingen, når våkner han i barnehagen? Hvor mange timer søvn får han totalt i døgnet? Er han trøtt på ettermiddagen/rett etter barnehagen?

Det kan hende at han er overtrøtt før han legges. Da vil det også ta lang tid å roe ned kroppen nok til å sovne. Det kan også være at sovingen i barnehagen er for sein i forhold til leggetid hjemme, sånn at han ikke er trøtt nok. Jeg holder dog en knapp på det første.

Han sover ca kl 12.00 i barnehagen til 13.00 nå,før var det 2,5 timer dette kutta jeg ut. Vi går hjem spiser så drar vi som regel ut igjen slik at han kan bli litt sliten. Han er ikke trøtt kjempe fin form. Sovnet som sagt sent og står opp ca 08. ts

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kutt søvn på dagtid. Er helt vanlig å slutte å sove på dagtid i den alderen. Legg han ikke senere enn 19.

Anonymkode: f3a95...d9f

Er det ikke litt tidlig å kutte ut søvn på dagen?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Slutte å sove på dagtid.. Det første jeg hadde kuttet ihvertfall. 

Anonymkode: c541e...af4

Men er det ikke tidlig han er enda ikke 2 år.

AnonymBruker
Skrevet

Sliter med det samme selv og her sover han nå 1.5 time istedenfor 2 timer som før. Bh ville ikke redusere mer da de mener han trenger det.  Så her de det livat på kveldene med en 2 åring og to små på 2 mnd 😂

Hvordan sover han hjemme i helgene?

Anonymkode: d64fb...d7c

AnonymBruker
Skrevet

Vi reduserte sovingen i barnehagen til 40min i to uker før vi kuttet den helt ut. Da var han akkurat fylt to år. Eneste som hjalp. Han sa heller ifra dersom han ville sove og i starten spurte personalet i barnehagen han om han ville sove. Han sa ja noen ganger. 

Anonymkode: d9699...099

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han sover ca kl 12.00 i barnehagen til 13.00 nå,før var det 2,5 timer dette kutta jeg ut. Vi går hjem spiser så drar vi som regel ut igjen slik at han kan bli litt sliten. Han er ikke trøtt kjempe fin form. Sovnet som sagt sent og står opp ca 08. ts

Jeg kjenner ikke deg og barnet ditt, men en snart 2-åring vil i de fleste tilfeller være mer enn nok sliten etter en full dag i barnehagen. Hvis barnet hentes i barnehagen kl 15:30 eller seinere, ville jeg kuttet ut den siste turen ut og heller gjort rolige(re) aktiviteter hjemme. Jeg ville gira ned, i stedet for å gire opp de siste timene før det er tid for å sove.
Når går dere i senga en sånn dag som du beskriver over? Du skriver at han ikke er trøtt, men har han tid til å bli det mellom henting i barnehagen, spising og så ut igjen?

• Liker 2
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sliter med det samme selv og her sover han nå 1.5 time istedenfor 2 timer som før. Bh ville ikke redusere mer da de mener han trenger det.  Så her de det livat på kveldene med en 2 åring og to små på 2 mnd 😂

Hvordan sover han hjemme i helgene?

Når sovner din? Han sov i 2,5 timer før sover 1 time nå etter mitt ønske. Det hjelper ikke stort ellers lar de han sove hvem vet😂😂😂. Samme opplegget i helgene uansett når han står opp så

sovner han ikke før 22. Sover kl 12 i helgene også,men da sover han litt lengere.

Skrevet
4 minutter siden, Morgenrøden skrev:

Jeg kjenner ikke deg og barnet ditt, men en snart 2-åring vil i de fleste tilfeller være mer enn nok sliten etter en full dag i barnehagen. Hvis barnet hentes i barnehagen kl 15:30 eller seinere, ville jeg kuttet ut den siste turen ut og heller gjort rolige(re) aktiviteter hjemme. Jeg ville gira ned, i stedet for å gire opp de siste timene før det er tid for å sove.
Når går dere i senga en sånn dag som du beskriver over? Du skriver at han ikke er trøtt, men har han tid til å bli det mellom henting i barnehagen, spising og så ut igjen?

Vi går ikke ut  hver dag vurderer å kutte det helt ut da han ikke blir noe sliten av det. Går til sengs ca 19.30.

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, Curlyme skrev:

Når sovner din? Han sov i 2,5 timer før sover 1 time nå etter mitt ønske. Det hjelper ikke stort ellers lar de han sove hvem vet😂😂😂. Samme opplegget i helgene uansett når han står opp så

sovner han ikke før 22. Sover kl 12 i helgene også,men da sover han litt lengere.

Han sovner stort sett rundt 21.30. Dvs jeg sitter hos han nå og han har akkurat sovnet. 

I helgene legger vi han til å sove fra kl 11.30-12.30 og vekker han. Da sovner han før kl 19. I bh blir han lagt 12.15 og sover til 13.45. Dvs han sover for lenge og for sent. 

Skrevet

Kutt ut duppen, ungen er stor. Hvis hns MÅ ha dupp i barnehagen (og sånn er det gjerne en overgangsperiode), ikke lenger enn 45 min og ferdig med dupp før 12. 

Rundt to år, når de trenger mindre søvn enn før, ER en kronglete periode og det er litt vanskelig å se hva de trenger og ikke. Men hvis barnet ikke sovner om kvelden så er det er veldig tydelig tegn på at man må kutte i dagsøvnen. Men da må man også stå i det den perioden kroppen venner seg til mindre søvn på dagtid. Da vil dere ha noen slitsomme kvelder, men det går over. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er han på kvelden?er han grinete, virker han trøtt? 

Tror jeg hadde kutta først til en halvtime. Vi gjorde det i flere måneder før vi måtte kutte helt. Kutta da hun var 2,5 og hun var yngste barnet som slutta med dagsoving I bhg.. så vet ikke hvor vanlig det egentlig er. 

Anonymkode: e0773...c80

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner jeg blir stressa av alle svarene her om å kutte duppen... 🙄 

Hvis han er trøtt i barnehagen, trenger han søvnen. 1 time er også mer tortur enn hvile. Ikke "gjør han trøtt" på kveldene, full dag i barnehagen er slitsomt nok. Barn kompenserer når du blir trøtte og sliten, da blir de hyper og virker våkne. 

Skulle ønske du i alle første omgang kunne forsøkt helt andre veien: ha det rolig etter middag. Lese bok, pusle, andre rolige aktiviteter. Ingen skjermtid eller evt barnetv! Ingen høye lyder og oppkaving. Så legging i normal tid. Det vil sikkert være en overgang, så prøv i en uke. Jeg vedder buksa mi på at sønnen din egentlig får for lite søvn. Og det er fryktelig vondt å se på alle trøtte og slitne barn i barnehagen som får begrensninger fra stressede foreldre.. 😔

Anonymkode: d7d9c...e42

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du kan prøve tidligere morgener? 8 er jo ganske sent å våkne for barnehagebarn. I vår bhg er det frokost kl 8, de fleste barna står opp mellom 6 og 7. Prøv å skyv morgenen gradvis lenger mot 7 i alle fall, det ville jeg forsøkt.

Synes også det høres brutalt ut å kutte dupp på dagtid, det tror jeg at jeg ville ventet med. En time i bhg er nesten minimum for en 2-åring, etter min erfaring.

Anonymkode: 90fac...537

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...