Gå til innhold

Skammer meg...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må bare få ut noen tanker her. Har gått på aap og i påvente av videre avklaring er jeg blitt satt på sosialstønad. Nå er alt jeg har av penger brukt opp, det lille jeg har på konto ut mnd må gå til mat, vi har ikke engang til middag hver dag men må supplere med brødskiver til middag 2 dager i uken om jeg skal klare meg til neste sosialstønad. Er alene med 2 barn, og minste sønnen fyller år om 2 uker. 

Jeg har ikke råd til gave, kaker, eller noen form for feiring. Han blir 4 og gleder seg til bursdagen sin, har strikket en genser til han, men er redd dagen blir en stor skuffelse. Må invitere færrest mulig, jeg har jo ikke noe å servere. Fy faan så bedriten jeg føler meg, kjenner at jeg bare er mislykket som mor som ikke kan gi sønnen min en feiring en gang.

Anonymkode: 64e6b...5bc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner dette ikke... altså hvordan du havnet i denne situasjonen? Tror ikke det skal være så ille selv om man er på NAV...

Men hva er egentlig poenget med inlegget ditt? Fortelle folk at du skammer deg, eller vil du ha hjelp?

Anonymkode: 500c0...84f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner dette ikke... altså hvordan du havnet i denne situasjonen? Tror ikke det skal være så ille selv om man er på NAV...

Men hva er egentlig poenget med inlegget ditt? Fortelle folk at du skammer deg, eller vil du ha hjelp?

Hvor følelsesløs går det ann å være som menneske? Har du det så dårlig med deg selv at du må kritisere? Det står jo at TS ønsker å få ut noen tanker, og det er hun fri til å gjøre.

Anonymkode: f73ef...dea

• Liker 47
AnonymBruker
Skrevet

Hei hi.

Har du noen rundt deg du kan betro deg til om din økonomi? Har fex barna besteforeldre som kan tenke seg å bidra slik at det blir en fin bursdag? Kan en av gjestene ta med kake?

Når det gjelder gaver er jo gjerne toåringer fortsatt der at de syns papiret er artigst, de får like mye glede av en ting til kr30 som kr300...

Du har ingen grunn til å skamme deg. Ikke pga dårlig økonomi isolert sett. 

Anonymkode: acb7a...442

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette er dessverre noe mange opplever etter regjeringen strammet inn reglene for aap. Og jeg synes det er fryktelig trist at folk ikke skal kunne gi ungene sine det de trenger bare fordi regjeringen har tatt dumme valg. Håper du klarer å lage en fin feiring for ungen din selv om den kanskje ikke blir heidundrende. Skam er det ikke. Dette er ikke din skyld, men den fordømte regjeringen vi har sin!

Anonymkode: 44f21...576

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Sljønnee godt hva du mener, og at det er vanskelig. Men jeg er sikker på at genseren blir super. Du venter med barnebursdag til du har råd (du må ikke ha barnebursdag heller, kan du ikke spørre om barnegruppa kan ta turen til dere en formiddag for lek og matpakke.Om du bor slik til at det går?)

Og selskap med slekt ol kan du si at alle tar med en liten ting hver, eller spør om enkelte vil ta med noe. 

Anonymkode: 91d9e...f1a

• Liker 3
Skrevet

Kjære ts. Jeg vil gjerne bidra me noen kroner til gave for sønnen din. Jeg fikk så vondt av å lese dette. Anonym over her du er en sikkelig idiot. Har du barn selv? Vet du at alle kan havne i den situasjonen? 

• Liker 21
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer litt på hvor du har vært de siste månedene når media har slått opp sak etter sak om lignende situasjoner fordi regjeringen har strammet inn vilkårene for aap. Bruk hodet før du svarer! Folk går ikke på aap eller er fattige bare fordi de synes det er så morsom. 

• Liker 14
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er dessverre noe mange opplever etter regjeringen strammet inn reglene for aap. 

Anonymkode: 44f21...576

Reglene har ikke tilbakevirkende kraft. Om TS havnet på AAP 1.1.18, som reglene er gjeldende fra så har hun AAP frem til 1.1.2021. :) At man havner på sosialstønad etter AAP er det mange som gjør og ikke så veldig nytt (mange havnet på sosialkontoret etter at rehabiliteringspengene gikk ut, så gikk på sosialkontoret til de hadde rett på rehabiliteringspenger igjen og gikk tilbake på ytelsen hos trygdekontoret), men det virker som om det har blitt mer fokus på det etter at reglene ble strammet inn! Dette er noe som har vært veldig vanlig i over ti år, så jeg skjønner ikke hvorfor folk finner det så skremmende sjokkerende! Er det lov å si velkommen etter?

Endret av Sylveon
  • Liker 4
Skrevet

Skam er en vond følelse. Men husk at du ikke er en bedriten mor. Situasjonen kan oppleves som bedriten. Men det gjør deg ikke til en dårlig mor for det. Sånn må du ikke tenke. Du har strikket en genser. Mye kjærlighet i hver maske. 

Send meg gjerne en PM:hjerte:

• Liker 5
Skrevet (endret)
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må bare få ut noen tanker her. Har gått på aap og i påvente av videre avklaring er jeg blitt satt på sosialstønad. Nå er alt jeg har av penger brukt opp, det lille jeg har på konto ut mnd må gå til mat, vi har ikke engang til middag hver dag men må supplere med brødskiver til middag 2 dager i uken om jeg skal klare meg til neste sosialstønad. Er alene med 2 barn, og minste sønnen fyller år om 2 uker. 

Jeg har ikke råd til gave, kaker, eller noen form for feiring. Han blir 4 og gleder seg til bursdagen sin, har strikket en genser til han, men er redd dagen blir en stor skuffelse. Må invitere færrest mulig, jeg har jo ikke noe å servere. Fy faan så bedriten jeg føler meg, kjenner at jeg bare er mislykket som mor som ikke kan gi sønnen min en feiring en gang.

Sosialstønad er ikke spesielt "gøy", så jeg skjønner godt at du syns dette er ekkelt, skremmende og flaut! Man ønsker jo å gi barna sine det aller beste og gi dem akkurat det samme som alle andre barn. De flotte, nydelige, skapningene som man har satt til verden! 

Har du snakket med konsulenten din på sosialkontoret? Jeg har erfaring med at noen får innvilget noen kroner ekstra på grunn av spesielle anledninger som bursdager til barna (ja, dessverre, din egen teller ikke)! I Oslo gis det også ekstra stønad så barn kan delta på fritidsaktiviteter! (Bare nevner det siden du skriver at yngste er 4, så vil jo eldste være 5 eller mer?) :) Det finnes også forskjellige hjelpeorganisasjoner som gir ut mat så du slipper å gi barna dine brødskiver to ganger i uken! Har du f.eks vært på Frelsesarmeen? Hva med hjelp til å hjelpe? Oslo har Fattighuset og de har også Nettverkssenteret Marte i Urtegata. Der er det aktiviteter hver uke med blant middag på tirsdager og onsdager. Om du ikke bor i Oslo, så kanskje Røde Kors har noe lignende der du bor? Vet ikke? Går det an å undersøke? Begge disse har jeg opplevd at har "klesmsarked" der et begrenset antall påmeldte kan komme og forsyne seg av masse gratis klær. 

Endret av Sylveon
  • Liker 6
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med familien og med venner. Vet de hvordan det er om dagen? Hvis ikke så informer dem kort om status. Når det er gjort så spør du pent om de har muligheter til å f.eks. bake en kake og ta med i bursdagsselskapet til gutten din. Noen andre spør du om de kan ha muligheter til å ta med en pose kaffe/en saftflaske/servietter og slikt.

I tillegg så kontakter du "Hjelp oss å hjelpe" i ditt område, og spør om de kan hjelpe. - de er en enestående organisasjon drevet av bare frivillighet. De outer ingen, og de pleier få til det mest utrolige for familier med små barn som trenger hjelp :) 

Og vi som følger med dem pleier, når vi har anledning, å vippse et ekstra bidrag sånn at de får til å hjelpe :) 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Har du noen å be i selskap, så be en av dem ta med en kake. Har du en god tone med barnehagen/styrer/pedleder der? Kan du betro deg (skjønner det er kjipt) til vedkommende og forhøre deg om hva de kan bidra med av feiring i barnehagen? Har de noen dekorasjoner du kan låne med hjem, ballonger liggende, kommer de til å lage krone, kan de skaffe noe is eller annen bursdagsmat til alle på selve dagen hvis det er slik at vanligvis foreldrene har med det på bursdager?  

Bor du i by/har en TGR-butikk i nærheten? Kjøp én presang der, de koster 10,- 20,- opp til 50,- kroner og det er mye kult for en fireåring.
Sjekk "gis bort i nærheten"-seksjonen for leker på Finn. Det er mye babyleker og store uteleker (samt akebrett) der, men innimellom andre ting også, og en presang er en presang. Kosedyr, bøker osv. Hvis jeg ble fire år ville jeg heller hatt et brukt akebrett enn ingen ting.

Sjekk ut "hjelp oss å hjelpe" og andre organisasjoner. Sjekk med nav om du kan få litt ekstra pga bursdag.

Anonymkode: f7796...8aa

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

TS, 

kaketips. kjøp en stor isboks med vanilje. pynt med smågodt! Ungen kommer til å bli helt i ekstase i begeistring, lover. dette koster knapt en hundrelapp. skal du ha selskap, kjøp wienerrpølse og brød.

gaver får du kjøpt brukt på finn eller feks på bruktbutikker. ellers har jeg masse småbiler du kan få om du gir meg adressen din. jeg sender.  

Anonymkode: 038c1...7ce

• Liker 8
Skrevet

Hei TS! Jeg vil gjerne også bidra. Vil du sende meg en pm? Jeg har vært i din situasjon, og har kommet meg ut av det. Så jeg vet veldig godt hvor vondt det er. 

• Liker 11
Gjest WhisperingWind
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Venter du på uføresøknad? Da har du rett på aap frem til du er ferdig avklart.

AnonymBruker
Skrevet

Har du noe du kan selge? En tusenlapp er nok til både gave og selskap. En sjokoladekake, popcorn, brus og pølser er nok til et lite selskap. Resten kan du bruke på gave, en eske Lego f.eks.

Anonymkode: 39133...7de

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når man har dårlig råd, kan slikt være utløst av at man plutselig måtte spandere penger på en taxitur til legen, med sykt barn, at man plutselig måtte kjøpe nye sommer/ vårsko til barna, fordi de hadde vokst ut av de fra i fjor. - eller fordi strømregninga ble litt høyere. Det er så utrolig lite som skal til, før det får ringvirkninger. 

• Liker 11
Skrevet

Kjære du🥰Jeg vil gjerne hjelpe deg! ❤️ 

Send meg gjerne en pm med tlf nr ditt, så kan jeg vippse deg penger eller så har jeg masse klær og leker til overs, som jeg kan sende deg!

Det er lett å skamme seg, men det er som flere sier over her, å være  tom på kontoen kan ha flere årsaker.. ❤️

Stor klem til deg:)❤️

• Liker 9
Skrevet

Ikke skam deg, TS. Dette kan virkelig skje hvem som helst av oss, og de som ikke tenker det, de tenker nok det fordi det er for skremmende å tenke på realitetene. Du er uansett en god mor til barna dine, selv om jeg skjønner at dette er utrolig kjipt.

Jeg ville nok fulgt rådene over her, men også snakket med NAV. Jeg vet at enkelte kontorer kan spe på i forskjellige spesielle anledninger, og en bursdag kan nok være en slik anledning. Det er verdt å spørre i hvertfall.

Masse lykke til ❤️ 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...