Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Er det noen her som har erfaring med gjeldsmegler-1 eller « inkassorådgiverne»?

Anonymkode: fd158...c66

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Benytt deg av kommunal gjeldsrådgiver i stedet. Gratis og sannsynligvis vel så god hjelp.

Jobber som gjeldsrådgiver hos namsmannen og snakker av erfaring.

Anonymkode: 6181f...bce

• Liker 1
Skrevet

Jeg trenger å få samlet lån som snart tar knekken på meg.. tviler på at nav kan hjelpe meg m det..?

AnonymBruker
Skrevet

lykke til ❤️ jeg fikk hjelp av min mor. Har du foreldre du kan snakke med???  Det er en helt forferdelig følelse å sitte med så mye gjeld over alt. Og du er ikke den eneste! 

Anonymkode: e3ba7...e17

AnonymBruker
Skrevet
På 22.5.2019 den 12.58, AnonymBruker skrev:

Benytt deg av kommunal gjeldsrådgiver i stedet. Gratis og sannsynligvis vel så god hjelp.

Jobber som gjeldsrådgiver hos namsmannen og snakker av erfaring.

Anonymkode: 6181f...bce

Så da kan du svare på hva som skjer når man får tilbake på skatten?  Tar namsmann de pengene?  Gjelder forbruksgjeld. 

Anonymkode: 0682f...c12

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så da kan du svare på hva som skjer når man får tilbake på skatten?  Tar namsmann de pengene?  Gjelder forbruksgjeld. 

Hvis du har lønnstrekk så forsvinner de pengene til namsmannen. 

Jeg har vært i nøyaktig samme situasjon som deg, dritkjipt. Det jeg gjorde var å samle alle regningene mine til et møte med en gjeldsrådgiver i NAV. De får ikke samlet gjelden for deg, men du får gratis hjelp til å få en totalt oversikt over gjelden din sånn den er idag. Og så hjelper de deg med hvordan du kan gå videre. 

For min del så løste det seg med at mine foreldre tok opp et lån i sitt navn i banken. Jeg var så svartelistet, og hadde mye gjeld, at jeg fikk ikke lån selv om jeg hadde hatt aldri så mange kausjonister. De i banken var fullt klar over hele situasjonen, så jeg sto som betaler på lånet og de ordnet også med alle nødvendige forsikringer i forhold til å sikre mine foreldre mest mulig. Ikke alle som har mulighet til en sånn løsning selvfølgelig, men det går altså an:)

Anonymkode: 0e340...985

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Namsmannen kan legge ned pant i skattepenger man har til gode dersom en av kreditorene sender utleggsbegjæring som avholdes i perioden når skatteoppgjøret er klart. Det er ikke namsmannen som tar pengene, de sender pålegg til skatteetaten om at de ikke skal utbetale skattepengene, kreditor som har pant må deretter sende en begjæring om å få utbetalt pengene med mindre den som skylder penger skriver under en fullmakt på at kreditor kan hente pengene uten ny rettslig pågang. 

Anonymkode: 5e6f3...046

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har lønnstrekk så forsvinner de pengene til namsmannen. 

Jeg har vært i nøyaktig samme situasjon som deg, dritkjipt. Det jeg gjorde var å samle alle regningene mine til et møte med en gjeldsrådgiver i NAV. De får ikke samlet gjelden for deg, men du får gratis hjelp til å få en totalt oversikt over gjelden din sånn den er idag. Og så hjelper de deg med hvordan du kan gå videre. 

For min del så løste det seg med at mine foreldre tok opp et lån i sitt navn i banken. Jeg var så svartelistet, og hadde mye gjeld, at jeg fikk ikke lån selv om jeg hadde hatt aldri så mange kausjonister. De i banken var fullt klar over hele situasjonen, så jeg sto som betaler på lånet og de ordnet også med alle nødvendige forsikringer i forhold til å sikre mine foreldre mest mulig. Ikke alle som har mulighet til en sånn løsning selvfølgelig, men det går altså an:)

Hvordan kan lønnstrekk gjøre til at skatt til gode blir trukket😂? Du forstår at dette er 2 vidt forskjellige ting?

Anonymkode: 84edc...ce5

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan lønnstrekk gjøre til at skatt til gode blir trukket😂? Du forstår at dette er 2 vidt forskjellige ting?

Jeg vet ikke hvordan det fungerer i praksis, så nøye har jeg altså ikke satt meg inn i disse systemene😉 Jeg vet bare at alle de gangene jeg har hatt lønnstrekk så har jeg aldri fått utbetalt skatt jeg har hatt til gode, disse har gått direkte til de kravene jeg har hatt på lønnstrekk. Jeg vet at skatt til gode og lønnstrekk ikke er det samme🙄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bruk inkassorådgiverene !!!! Bortkastede penger!  Fantastisk hjelp å få hos nav! Setter opp oversikt, laget betalingsavtaler, stoppet trekk, betale rekninger for deg, ordne e faktura ovs. 

Har du bolig er det mulig å søke kommunen om startlån, for å bake inn all gjeld i det lånet. 

Anonymkode: eb0fb...c89

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bruk inkassorådgiverene !!!! Bortkastede penger!  Fantastisk hjelp å få hos nav! Setter opp oversikt, laget betalingsavtaler, stoppet trekk, betale rekninger for deg, ordne e faktura ovs. 

Har du bolig er det mulig å søke kommunen om startlån, for å bake inn all gjeld i det lånet. 

Er det fortsatt 85% av boligens verdi som gjelder ved refinansiering av all gjeld med startlånet?

Anonymkode: f6265...b6e

AnonymBruker
Skrevet

Hos husbanken får du opp til 100 prosent. Må ta en verdivurdering av huset først.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvordan det fungerer i praksis, så nøye har jeg altså ikke satt meg inn i disse systemene😉 Jeg vet bare at alle de gangene jeg har hatt lønnstrekk så har jeg aldri fått utbetalt skatt jeg har hatt til gode, disse har gått direkte til de kravene jeg har hatt på lønnstrekk. Jeg vet at skatt til gode og lønnstrekk ikke er det samme🙄

En umulighet, såfremt du ikke har gjeld til Skatteetaten. Disse tar også skattepengene dine, i tillegg til evn lønnstrekk.

Ellers er lønnstrekk akkurat det det er. Lønnstrekk.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En umulighet, såfremt du ikke har gjeld til Skatteetaten. Disse tar også skattepengene dine, i tillegg til evn lønnstrekk.

Nuvel, har man gjeld til f.eks Lånekassa som har gått til statens innkrevingssentral, så går skattepengene man skulle hatt igjen til å dekke gjeld... 

Anonymkode: 74191...9e7

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nuvel, har man gjeld til f.eks Lånekassa som har gått til statens innkrevingssentral, så går skattepengene man skulle hatt igjen til å dekke gjeld... 

Anonymkode: 74191...9e7

Visst pokker, glemte den i all ståheien.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Visst pokker, glemte den i all ståheien.

Jaggu. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jaggu. 

Jepp.

AnonymBruker
Skrevet
På 24.5.2019 den 16.14, AnonymBruker skrev:

Namsmannen kan legge ned pant i skattepenger man har til gode dersom en av kreditorene sender utleggsbegjæring som avholdes i perioden når skatteoppgjøret er klart. Det er ikke namsmannen som tar pengene, de sender pålegg til skatteetaten om at de ikke skal utbetale skattepengene, kreditor som har pant må deretter sende en begjæring om å få utbetalt pengene med mindre den som skylder penger skriver under en fullmakt på at kreditor kan hente pengene uten ny rettslig pågang. 

Anonymkode: 5e6f3...046

Ok, hvor kan jeg eventuelt finne ut om det er satt pant på skattepengene? 

Hadde i utgangspunktet skjønt det som at kun offentlige myndigheter kunde ta skattepengene men private kreditorer slik som Santander ex kan altså dette å? 

Men er perioden for skattegjøret mars/april eller i juni når det blir utbetalt? 

• 11 måneder senere...
Skrevet
På 24.5.2019 den 23.09, AnonymBruker skrev:

Hei.

En liten digresjon til ts sitt spørsmål

Det heter påleggstrekk - tvangstrekk - utleggstrekk. Dette er det samme.

Namsmannen gjennomfører trekket, etter at du har fått dekket nødvendige livsoppholdskostnader.

Disse kostnadene ble regulert i egen forskrift i 2014. Forskriften heter

Forskrift om livsoppholdssatser ved utleggstrekk og gjeldsordning.

Namsmannen beregner som regel et beløp som skal trekkes fast hver måned.

For at skatt til gode skal bli trukket må den som begjærer trekket, selv sende inn en slik begjæring og begjære beløpet trukket som blir utbetalt fra skatteetaten. Hvis ingen kreditor er oppmerksomme, vil tilgodebeløpet ikke bli trukket.

Ad privat gjeldsrådgivere.

Vær varsom. Det er nok av eksempler på at private gjeldsrådgivere har lurt kunden. Hvis du velger å bruke privar gjeldsrådgiver, sjekk med Forbrukerrådet, og GOA.

Betal aldri på forskudd.

Du skal ha kopi av alle brev som gjeldsrådgiveren sender til dine kreditorer.

Gjeldsrådgiveren skal ikke sende ut noen brev, før du har lest igjennom og godkjent brevet.

Sjekk fakta. Navn, adress, inntektsbeløp, utgifter, husleie.

Skriv aldri under på en fullmakt som gir gjeldsrådgiveren anledning til å inngå bindende økonomiske og jurdidikse avtale på dine vegne.

Håper dett ga litt svar på det du lurte på

Med vennlig hilsen

TBergh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...