AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #1 Skrevet 22. mai 2019 Hei, Har en datter på 2 år og 8 mnd. Vi skal ta ut separasjon. Faren ønsker 50/50 samvær. Jeg ønsker 80/20, fordi jeg mener det er best for barnet og fordi vi har et høyt konfliktnivå. Når barnet er eksakt 3 år kan han da kreve 50/50 samvær? Er det vanlig at retten gir 50/50 samvær? Bør jeg gjennomføre meklingen før hun fyller 3 år for å unngå 50/50 samvær? Finnes det en nettside hvor det står om regelverk og om tidligere saker som har vært i retten. Anonymkode: 06853...faa
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #2 Skrevet 22. mai 2019 Har så utrolig lite til overs for mødre som vil hindre far i å ha samvær med barnet, skjerp deg! Hvis du nekter samarbeids om 50/50 håper jeg det blir 80/20, i hans favør. Anonymkode: 4ee81...0ed 25
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #3 Skrevet 22. mai 2019 50/50 Er vanlig ja, og du kommer ikke til å få 80 % om det ikke er gode grunner for det! Konfliktnivået blir vel det samme om han har 20 eller 50? Anonymkode: 4b735...1e2 7
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #4 Skrevet 22. mai 2019 Unge menn, Les trådstarters holdning, og vær klar over at selv den varmeste kjæreste kan snu til å bli et slik menneske. Tenk nøye over om det er verdt det før dere forplikter dere til det helvetet det må være å forholde seg til en slik blanding av ondskap og egoisme. Her er det NULL tanker for barnet, dets fremtid, eller barnefaren for den saks skyld. Kun egeninteresse og følelsesbaserte vurderinger med seg selv i sentrum. Vær smart! Kjøp kondomer i dag... Anonymkode: 3f82b...724 11
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #5 Skrevet 22. mai 2019 Retten dømmer ikke til 50/50, fordi det kreves at foreldrene må samarbeide i større grad. Om mor har sterkere tilknytning så blir det mest sannsynlig at far får annenhver helg, og en dag i uka hvis det går Anonymkode: bc9ba...a04 4
Million Skrevet 22. mai 2019 #6 Skrevet 22. mai 2019 Høyt konfliktnivå? Hva er dere? Småunger som krangler om bøtter og spader? TA DERE SAMMEN og gjør det som er til barnets beste. Hold synspunktene deres for dere selv, og slutt å krangle. https://www.bufdir.no/Familie/mekling/Barns_behov_og_rettigheter/ Med mindre far på diverse måter er direkte uskikket til å gi barnet en trygg og god oppvekst, er det ingen grunn til at du skal nekte han sin halvpart av foreldreansvaret og samværet. 7
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #7 Skrevet 22. mai 2019 Regelverk: https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/innsiktsartikler/bosted-og-samvar/samvar/id749587/ Brosjyre om foreldreansvar og samværsrett: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/bld/barn-og-ungdom/oppdatert.pdf I barneloven står det om såkalt normalt samvær. Dette er et forslag, ikke et krav. Ellers kan du lese om https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/innsiktsartikler/bosted-og-samvar/id2354085/ Saker fra tingretten nytter det lite å lese i da alle tingretter og dommere er forskjellige. De fleste saker ender dessuten i forlik og er untatt offentligheten. Anonymkode: 2884b...da4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #8 Skrevet 22. mai 2019 Kjempebra eksempel på hvor langt egoisme har kommet inn på folk.. TS: bli voksen.... Anonymkode: 1819e...cba 1
Henriette. Skrevet 22. mai 2019 #9 Skrevet 22. mai 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Har en datter på 2 år og 8 mnd. Vi skal ta ut separasjon. Faren ønsker 50/50 samvær. Jeg ønsker 80/20, fordi jeg mener det er best for barnet og fordi vi har et høyt konfliktnivå. Når barnet er eksakt 3 år kan han da kreve 50/50 samvær? Er det vanlig at retten gir 50/50 samvær? Bør jeg gjennomføre meklingen før hun fyller 3 år for å unngå 50/50 samvær? Finnes det en nettside hvor det står om regelverk og om tidligere saker som har vært i retten. Anonymkode: 06853...faa Hvorfor er 80/20 best for barnet? Slev om dere har mekling nå så kommer ikke saken til å bli avgjort i retten før barnet fyller tre år, en slik sak tar som regel mye lenger enn fire måneder. Tror ikke retten dømmer 50/50 uansett, men kan fort bli dømt 60/40. Ta kontakt med advokat som har spesialisert seg på slike saker for å høre deres anbefaling. 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #10 Skrevet 22. mai 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Unge menn, Les trådstarters holdning, og vær klar over at selv den varmeste kjæreste kan snu til å bli et slik menneske. Tenk nøye over om det er verdt det før dere forplikter dere til det helvetet det må være å forholde seg til en slik blanding av ondskap og egoisme. Her er det NULL tanker for barnet, dets fremtid, eller barnefaren for den saks skyld. Kun egeninteresse og følelsesbaserte vurderinger med seg selv i sentrum. Vær smart! Kjøp kondomer i dag... Anonymkode: 3f82b...724 Du glemte å be disse unge mennene om å delta aktivt i sine småbarns liv, på linje med mor. Slik at begge foreldrene har den samme omsorgsevnen. Da stiller de likt. Anonymkode: bc9ba...a04 8
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #11 Skrevet 22. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du glemte å be disse unge mennene om å delta aktivt i sine småbarns liv, på linje med mor. Slik at begge foreldrene har den samme omsorgsevnen. Da stiller de likt. Anonymkode: bc9ba...a04 De trenger ikke det, for de har kjøpt kondom og dropper risikosporten det er å bli far. Anonymkode: 3f82b...724
Skiftenøkkel Skrevet 22. mai 2019 #12 Skrevet 22. mai 2019 det er ikke enten 50/50 eller "vanlig samvær". dere står fritt til å avtale hvilken som helst ordning dere i mellom. om du mener barnet er for ungt for 50/50 nå, så foreslå å lag en samværsavtale med intensjon om opptrapping til delt bosted. bedre å vise litt vilje til å forhandle enn å stå steilt på sitt. 2
Sylveon Skrevet 22. mai 2019 #13 Skrevet 22. mai 2019 (endret) Jeg forstår tankegangen din fordi at det er et så lite barn og du ønsker mest mulig tid med hun. Det første du må innrømme for deg selv at det er litt egoistiske holdninger inn i bilde, og ikke bare tanken på barnets beste. Det er naturlig å ønske mest mulig tid med eget barn, men det sitter en annen person i andre enden som kjenner på akkurat de samme følelsene som deg. En person som er glad i barnet deres, som elsker henne og ønsker å være en deltagende parten i livet hennes. Det er viktig å ta hensyn til begge to! En samværsavtale med 80/20 vil gjøre at hun ser faren lite og det som er best for barn i den alderen er mye og hyppig samvær med begge foreldrene sine. Du bør derfor vurdere en løsning som vil gjøre det. Hvis du mener at overnattingssamvær hos skal være uaktuelt, så bør du vurdere å tilby han mye samvær på dagen og kveldene, i tillegg til muligheten for å overnatte hos dere! Det kan være en fin løsning hvor dere etter hvert, på grunn av barnets alder, jobber seg oppover mot delt samvær! Endret 22. mai 2019 av Sylveon 6
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #14 Skrevet 22. mai 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du glemte å be disse unge mennene om å delta aktivt i sine småbarns liv, på linje med mor. Slik at begge foreldrene har den samme omsorgsevnen. Da stiller de likt. Anonymkode: bc9ba...a04 Lettere sagt enn gjort når fedrene krever 50/50, mens mor vil gi 80/20. Du må være i feil tråd. Anonymkode: 64454...ece 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #15 Skrevet 22. mai 2019 Min erfaring med 50/50 er veldig dårlig. Barnefar og jeg har hatt kjempesamarbeid siden barnet vårt var 2 år. I 7 år benyttet vi oss av denne ordningen. Merket hun var kaotisk og rastløs, fant ikke roen før hun måtte reise igjen til sitt 2 hjem.. Nå i 2 år har vi hatt det sånn at far har mest. Tror det er ca 65/35 ordning. Det gjør knallvondt for meg, det gjør det hver dag. Men for henne så har bare alt løsnet. Hun har alltid vært et prakteksemplar av et barn, men merket likevel denne starten på en rotløs følelse. Noe jeg ikke unner noen. Nå har hun et hovedhjem. Noe som er mer stabilt. Gjør vondt og føler meg mislykket, men hjelpes så harmonisk det har blitt for henne. Og det unner jeg alle barn. Anonymkode: 389a1...ba2 6
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #16 Skrevet 22. mai 2019 TS hvorfor vil du ikke ha mer en 20%? Det beste for barnet er vel at det er litt mer fordelt og ikke at du har så lite som 20%. 60/40 er kanskje en bedre fordeling vist det blir for mye for deg med 50/50. Har du snakket med far om at du ønsker så lite som 20%? Anonymkode: 780db...28a 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #17 Skrevet 22. mai 2019 28 minutter siden, Million skrev: Høyt konfliktnivå? Hva er dere? Småunger som krangler om bøtter og spader? TA DERE SAMMEN og gjør det som er til barnets beste. Hold synspunktene deres for dere selv, og slutt å krangle. https://www.bufdir.no/Familie/mekling/Barns_behov_og_rettigheter/ Med mindre far på diverse måter er direkte uskikket til å gi barnet en trygg og god oppvekst, er det ingen grunn til at du skal nekte han sin halvpart av foreldreansvaret og samværet. Delt bosted er hverken anbefalt eller bra for så små barn! De trenger trygg tilknytning, et fast hjem, og kun korte opphold borte fra sin primæromsorgsperson. Anonymkode: 2c832...176 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #18 Skrevet 22. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Delt bosted er hverken anbefalt eller bra for så små barn! De trenger trygg tilknytning, et fast hjem, og kun korte opphold borte fra sin primæromsorgsperson. Anonymkode: 2c832...176 Hva legger du i korte opphold? snakker vi minutter? Eller hvor lite samvær mener du mor skulle fått? Anonymkode: 780db...28a
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #19 Skrevet 22. mai 2019 Er faren en god omsorgsperson? I så fall ser jeg ingen grunn til at far skal få kun 20% samvær. Det er viktig å ta vare på relasjonen mellom far og barn også... Anonymkode: adb5d...84d
Gjest MyzTeri Skrevet 22. mai 2019 #20 Skrevet 22. mai 2019 80/20 er best for deg, ikke barnet. Det hjelper ikke noe konfliktnivå å ha mindre samvær. Jeg hører til den delen av befolkningen som mener at 50/50 fordeling av samvær bør være standard og det ellers skal meget tungtveiende grunner til noe anet. Gro deg noen baller og gi barnet ditt gode forhold til begge sine foreldre. Jeg vokste selv opp i ett meget konfliktfylt foreldrerelasjonsforhold, og jeg vil si at jeg strengt tatt burde vært foruten det. I den senere tid har jeg også skjønt at min mor, som hadde hovedomsorgen, alltid har prøvd å sette faren min i dårligere lys. Hun kunne bare ha latt all dritten ligge og konsentrert seg om at han faktisk var faren min. Det hadde kanskje gjort vårt far-datterforhold noe mindre betent enn i dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå