Adonia Skrevet 26. april 2005 #1 Skrevet 26. april 2005 jeg leier en leilighet, og flyttet dit i påsken. det er blitt avtalt å betale et depositum på to husleier, det står i kontrakten og vi har pratet om det. men jeg har enda ikke betalt. jeg nevnte det såvidt for han når vi skrev under kontrakten, og det virket ikke på meg som han stressa noe særlig med det. men nå har jeg jo bodd der i over en måned, og synes det er litt rart at han ikke har sagt noe. burde jeg nevne det for han igjen?
Adonia Skrevet 26. april 2005 Forfatter #3 Skrevet 26. april 2005 men er egentlig ikke det mer huseierens ansvar da? er ikke så utrolig viktig for meg å betale de pengene, at jeg har lyst til å mase mer.
14062003 Skrevet 26. april 2005 #4 Skrevet 26. april 2005 Det er du som skal opprette en konto i ditt navn, kanskje huseier venter på at du skal gjøre dette? Det kan hende at banken krever at du har med deg huseier når du oppretter denne kontoen. Alle rentene skal også tilfalle deg.
Veslejenta Skrevet 26. april 2005 #5 Skrevet 26. april 2005 Når jeg jobba i bank, så måtte leietager komme først (evt sammen med eier). Leietager måtte da ha med kontrakten (som vi tok kopi av) og depositumspengene. Viktig at det også sto personnummer til eier i kontrakten. Da åpnet vi konto på leietager sitt navn og satte at leietager og eier skulle disponere konto i fellesskap. Så kunne eier, så fort som mulig, komme innom og signere. Når det var gjort sendte vi papirer med begges signaturer i posten til leietager om at alt var i orden, eier fikk sitt eksemplar med seg.
Theo Skrevet 29. april 2005 #6 Skrevet 29. april 2005 men er egentlig ikke det mer huseierens ansvar da? er ikke så utrolig viktig for meg å betale de pengene, at jeg har lyst til å mase mer. Jeg ville ihvertfall betalt de pengene jeg visste jeg skulle betale - å utsette økonomiske ting har aldri vært særlig lurt. Men det gjør du jo selvfølgelig som du vil med.
Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2005 #7 Skrevet 29. april 2005 men er egentlig ikke det mer huseierens ansvar da? er ikke så utrolig viktig for meg å betale de pengene' date=' at jeg har lyst til å mase mer. [/quote'] Selvfølgelig er det huseiers ansvar - det er jo en sikkerhet for h*n. Om du ikke hører noe kanskje slipper du styret med å betale disse pengene.
aline Skrevet 29. april 2005 #8 Skrevet 29. april 2005 det skal jo være en sikkerhet, og det er vel i leietakers interesse også at det står noe der som sikkerhet? jeg har alltid betalt depositum, selv når ikke huseier krever det. jeg vil at det skal være en sikkerhet der, i verste tilfelle dersom noe skjer med leiligheten som kan "skyldes" meg, da har jeg penger stående der som kan brukes til å dekke det. og jeg får jo pengene tilbake med renter den dagen jeg flytter ut, så lenge ikke jeg har ødelagt noe. det er du som tar kontakt med banken, det er ikke huseier som er ansvarlig for å sørge for at du setter inn det du har skrevet under på at du skal betale. jeg har forøvrig aldri trengt å ha med meg huseier i banken, har gått selv og hatt med kontrakt. får med depositumsavtale fra banken som underskrives av både meg og huseier. banken, huseier og jeg får hver vår del av avtalen, og ingen kan bruke pengene uten samtykke fra den andre. ta kontakt med din bank snarest og opprett en du.
BayliZ Skrevet 29. april 2005 #9 Skrevet 29. april 2005 Alle steder jeg har leid, så er det huseieren som har ordnet alt. Jeg fikk bare beskjed om at jeg kunne gå i banken og der ventet de på underskriften min. Og jeg har leid av utleie firmaer, så de vet vel hva de gjør antar jeg. dette var enkelt og greit og det var også jeg som fik rentene allikevel. det er jo en spesiell koto til slikt. Synes ikke du skal mase på han, hadde ikke jeg giddet å gjort ihvertfall.
Cr@sh Skrevet 29. april 2005 #10 Skrevet 29. april 2005 jeg har forøvrig aldri trengt å ha med meg huseier i banken, har gått selv og hatt med kontrakt. får med depositumsavtale fra banken som underskrives av både meg og huseier. banken, huseier og jeg får hver vår del av avtalen, og ingen kan bruke pengene uten samtykke fra den andre. Ja, det eneste man må ha er en signatur fra eier om at han ikke har krav i dep.pengene. Man MÅ altså ikke gå begge to i banken - blir jo mye mas da!!!
Theo Skrevet 29. april 2005 #11 Skrevet 29. april 2005 det er du som tar kontakt med banken' date=' det er ikke huseier som er ansvarlig for å sørge for at du setter inn det du har skrevet under på at du skal betale. [/quote'] Det er nettopp dette jeg mener!
Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2005 #12 Skrevet 29. april 2005 Hvis ikke du og husier har en klar avtale på hvem som skal gjøre hva, så hadde ikke jeg gidda å mase på han om det, men bare venta til han tok kontakt igjen. Ikke bruk opp pengene i mellomtiden da....
Theo Skrevet 29. april 2005 #13 Skrevet 29. april 2005 Hvis ikke du og husier har en klar avtale på hvem som skal gjøre hva' date=' så hadde ikke jeg gidda å mase på han om det, men bare venta til han tok kontakt igjen. Ikke bruk opp pengene i mellomtiden da....[/quote'] Altså, hvis man skriver kontrakt om depositum, så skylder man faktisk penger helt til man betaler det inn. Hvorfor i all verden skal man utsette det? Jeg pleier ikke akkurat å utsette regninger eller penger jeg skylder folk, bare fordi de ikke har sagt noe.
aline Skrevet 29. april 2005 #14 Skrevet 29. april 2005 enig med Penny Lane; når man har skrevet under på en avtale som inkluderer at man setter inn penger på en kontor som sikkerhet, da er man da vel seriøs nok til å gjøre det? ønsker man ikke det, burde man kanskje vært mer kritisk til å skrive under da? og det er jo ikke penger man bruker unødvendig, det er penger du får tilbake, med renter, når du flytter ut igjen. se på det som sparing da.
Gjest Persille i.i. Skrevet 29. april 2005 #15 Skrevet 29. april 2005 Det opprettes en egen depositumkonto i banken. I postbanken for et par år siden så kostet det (tror jeg) 450 kr for å opprette en slik konto. Det er lovbestemt at det er utleier som skal betale det, ikke leietaker.
Adonia Skrevet 30. april 2005 Forfatter #16 Skrevet 30. april 2005 jeg trodde at begge måtte gå i banken jeg, så derfor jeg ikke gjorde noe på egenhånd. men uansett så prata vi om det her om dagen og nå er kontoen opprettet! Det opprettes en egen depositumkonto i banken. I postbanken for et par år siden så kostet det (tror jeg) 450 kr for å opprette en slik konto. Det er lovbestemt at det er utleier som skal betale det' date= ikke leietaker.jeg tror det var et gebyr på 250 kroner, kan jeg bare gi han kvitteringen for at jeg har betalt det da?
Gjest gjesta Skrevet 30. april 2005 #17 Skrevet 30. april 2005 Snakk med utleier, hvis ham kvittering og spør om det er ok at du trekker beløpet i fra på neste husleie. Nekter han å betale så får du lete deg fram til lovparagrafen. Husker ikke helt hvor jeg fant det for jeg leste så mye da jeg selv skulle leie ut mitt hus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå