AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #1 Skrevet 22. mai 2019 Ja, altså. I perioder renner det av nesen, typ allergi eller forkjølelse. Han tar da aldri, og da mener jeg der har aldri skjedd, for å pusse nesen. Det kan resultere i at det legger seg snørr og tørket snørr i nesa som ser veldig uappettittelig ut. Har forklart han dette og sier han må pusse nesen/sjekke seg i speilet for å få bort det værste. Men nei. Er vel ikke særlig apetittelig å gå rundt slik på skoen? Tar deres ansvar for slikt? Bryr seg om det? Tips til hvordan få han til å gjøre dette selv?? Anonymkode: cf495...916
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #2 Skrevet 22. mai 2019 Jeg har ei jente på 9 år, og hun er litt av samme sorten. Bryr seg ikke i det hele tatt hvordan hun ser ut. Går gjerne med bustete, ukammet hår på skolen. Har ALLTID matrester rundt munnen etter måltider, og når jeg sier fra at hun må prøve å spise litt penere slik at det ikke alltid blir slik, ignorerer hun det bare. Jeg har prøvd å sende med henne et lite speil på skolen som hun kan ha i pennalet og bare sjekke innimellom, men det gidder hun ikke. Det ser IKKE bra ut, f.eks. når hun har spist is er det som om en toåring har spist, og sålenge jeg ikke maser om at hun må vaske seg, går hun bare rundt slik uten å bry seg. Lillebror på 4 år er MYE flinkere til å holde seg i orden. Jeg blir temmelig irritert over dette, men det er ikke lett å få noe jeg sier til å trenge inn. (Det høres ut som det er noe alvorlig galt med henne når jeg beskriver det slik, men det er ikke noe i veien med hodet, hun er iflg. læreren klassens ener i både lesing og regning). Har ikke noen tips, TS, men følger tråden i tilfelle det kommer noen! Anonymkode: eda90...373
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #3 Skrevet 22. mai 2019 Samme utfordring her... Både når det gjelder nesa og mat rundt munnen. Tror kanskje de bare må modnes til det punktet at de ser det selv, her har det i alle fall ikke hjulpet å mase... Anonymkode: 13ed6...fff
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #4 Skrevet 22. mai 2019 Æsj.. 🤢 Jeg har en seksåring som har pusset nesa ved behov i flere år allerede.. Jeg har lært ham å fjerne øyerusk hver morgen, og vi har alltid en klut tilgjengelig ved måltider, (nei, tørkepapir er ikke nok) for å tørke munn og hender. Jeg hater å ha besøk av unger som ikke gjør dette, klisser rundt i huset vårt med syltetøyfingre og snørr overalt.. 🤢 Vi har sørget for å være gode rollemodeller, ved å gjøre disse tingene selv ved behov, snakke om det hver dag, og tilrettelegge (ved f.eks å ha klut tilgjengelig). Han vasker selvsagt også hender ved behov i vask. Husker ei i klassen på barneskolen, som var en sånn snørrunge, og det ble definitivt et problem for resten av barna når vi passerte kanskje sånn 8-9 år. 11 er virkelig ALT for sent å ta tak i dette!! Anonymkode: 955c3...8e1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #5 Skrevet 22. mai 2019 Har ei niese på 11 og ei datter på 13... Hun på 11 er veldig nøye med slikt,hun på 13 er fremdeles ikke helt der,hun må få beskjed om å vaske seg..og børste håret..og bruke lipsyl...og deodorant. Niesa vokser opp hos min mor,vi er like pirkete og har oppdratt jentene så å si likt,så det må være noe i personligheta som gjør at det er så forskjell på modenhet i personlig hygiene🤔 syns det er rart..skjønner ikke hvordan jenta mi kan la være å bry seg om det,jeg hadde dødd hvis jeg kom hjem og oppdaga synlige buser i nesa mi!! Anonymkode: 5fb52...f33
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #6 Skrevet 22. mai 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Æsj.. 🤢 Jeg har en seksåring som har pusset nesa ved behov i flere år allerede.. Jeg har lært ham å fjerne øyerusk hver morgen, og vi har alltid en klut tilgjengelig ved måltider, (nei, tørkepapir er ikke nok) for å tørke munn og hender. Jeg hater å ha besøk av unger som ikke gjør dette, klisser rundt i huset vårt med syltetøyfingre og snørr overalt.. 🤢 Vi har sørget for å være gode rollemodeller, ved å gjøre disse tingene selv ved behov, snakke om det hver dag, og tilrettelegge (ved f.eks å ha klut tilgjengelig). Han vasker selvsagt også hender ved behov i vask. Husker ei i klassen på barneskolen, som var en sånn snørrunge, og det ble definitivt et problem for resten av barna når vi passerte kanskje sånn 8-9 år. 11 er virkelig ALT for sent å ta tak i dette!! Anonymkode: 955c3...8e1 Nå er det jo ikke sånn at vi ikke har tart tak i det før nå! Her hjemme følges det selvfølgelig opp. Problemet er jo selvfølgelig når han ferdes ute, skolen hele dagen, treningsleir, treninger, på besøk hos venner osv. Da passer han ikke på selv! På tross av påminninger og mas hver dag i perioder han er snørrete. Har med seg papir i lomma, får beskjed om å gå på toalettet og sjekke i speilet på skolen. Huskelapp i pennalet. Hjelper ikke! Har du noen tips når dette ikke fungerer? Anonymkode: cf495...916 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #7 Skrevet 22. mai 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ei niese på 11 og ei datter på 13... Hun på 11 er veldig nøye med slikt,hun på 13 er fremdeles ikke helt der,hun må få beskjed om å vaske seg..og børste håret..og bruke lipsyl...og deodorant. Niesa vokser opp hos min mor,vi er like pirkete og har oppdratt jentene så å si likt,så det må være noe i personligheta som gjør at det er så forskjell på modenhet i personlig hygiene🤔 syns det er rart..skjønner ikke hvordan jenta mi kan la være å bry seg om det,jeg hadde dødd hvis jeg kom hjem og oppdaga synlige buser i nesa mi!! Anonymkode: 5fb52...f33 Ja, lillebroren på 7 er påpasselig med slikt her. Så det er noe med personlighet her! Anonymkode: cf495...916
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #8 Skrevet 22. mai 2019 Er lærer selv, og har hatt (og har!) noen elever som er slik du beskriver. Det blir fort en utfordring (sosialt) når de blir eldre. De andre barna synes det er ekkelt. Selv om de stort sett er flinke til å ikke kommentere det, så kommer det noen «æsj! Det henger snørr ut av nesa di!». Disse barna bryr seg sjelden om kommentarene 🙊 Og ja; veldig oppegående ellers. Flinke faglig, både skriftlig og muntlig. Bare ikke opptatt av det med personlig hygiene. Men en ble det ganske ekstremt. Han var i 6.kl før vi fikk (litt mer) bukt med det. Da var avtalen mellom meg og foreldrene at vi voksne alltid skulle minne han på det. Hele tiden. Han gjorde jo som vi sa, når han fikk tydelig beskjed om at «du må pusse nesa før du får gå ut til friminutt» f.eks. Vaktene ute sa også i fra til han om han var snørrete eller skitten. Til slutt ble han så lei av maset at han begynte å gjøre det selv. Langt i fra topnotch nå heller (7.kl), men MYE bedre. Så et noe upedagogisk råd her kanskje: mas, mas, mas! Allier deg med lærere, trenere, andre foreldre og voksne i livet hans. Anonymkode: 628ff...a67 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå