Gå til innhold

Barn og etternavn

Gjest Xavia

Anbefalte innlegg

En aldri så liten problemstilling, som har blitt luftet her i heimen:

Vi er ikke gift, og har vel heller ingen umiddelbare planer om det. Om/når/hvis vi gifter oss, kommer ikke jeg til å gjøre noen forandringer med navnet mitt.

Akkurat det er det bla to årsaker til, og de går jeg inn på her siden det er relevant for problemstillingen:

*Han tok sitt nye etternavn i voksen alder pga en familieuenighet som oppsto. (Ønsker ikke gå mer inn på det)

*Nå, i ettertid angrer han noe på sitt valg, han skulle vel heller valgt alternativ nr 2, i og med at alt 2 er et navn som bærer mer trasisjoner for ham, og hans familie.

Ok, tilbake til opprinnelig problem: Etternavn til et evt fremtidig barn.

Jeg ønsker veldig sterkt at vårt barn skal bære mitt navn videre. Dette er et navn som er gammelt, og som betyr mye for meg og min familie. (Hmmm...høres kanskje litt rart ut, men sånn er det nå.)

Han ønsker vel litt sitt etternavn på barnet også, noe jeg skjønner, men ikke klarer heeelt å svelge. Fordi: Han sier selv at dette navnet er et navn uten betydning for ham. Ja, annet enn at han selv heter det, noe som i seg selv ikke er rent lite. Og jeg ønsker også veldig sterkt at alle mine barn skal ha samme etternavn. (Er det helt teit å tenke slik eller??)

Ønsker gjerne synspunkter på våre tanker omkring navn..

en liten opplysning til: Han har et alldeles nydelig mellomnavn, og blir det en gutt vil vi antagelig velge det navnet på barnet. Da vi fant ut det, sa han at han ikke behøvde sitt etternavn på barnet.

Igjen en indikasjon til meg om at han ikke føler så sterkt for sitt etternavn. Så hvorfor da dytte det på et barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

saken er biff. hans etternavn er f.ex adolfsen mens ditt etternavn er skaugumsen. da kaller dere bare dette:

"anne-berit" adolfsen skaugumsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Høres ut som du har en flott mann. Kan ikke han også ta ditt navn da? Siden han ikke har noe "tilhørighet" til sitt. Så blir dere en familie - konstilasjon (er det et ord?) med samme etternavn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg ville overbevist ham om at barn(-a) får hans etternavn som mellomnavn og DITT som etternavn.

Selv er jeg gift og venter barn, og vi har beholdt hvert vårt etternavn. Sannsynligvis får barnet mellomnavn fra meg og etternavn fra ham. Selv om det blir mange navn (satser på kun ett fornavn :wink: ) får barnet en navnetilhørighet til begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

saken er biff. hans etternavn er f.ex adolfsen mens ditt etternavn er skaugumsen. da kaller dere bare dette:

"anne-berit" adolfsen skaugumsen :)

Nei, saken er ikke biff. :wink:

Jeg ønsker ikke to etternavn på barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har en flott mann.

Jo takk, han er det! :hjerte:

Kan ikke han også ta ditt navn da? Siden han ikke har noe "tilhørighet" til sitt. Så blir dere en familie - konstilasjon (er det et ord?) med samme etternavn....

jo, det har vi tenkt på, og snakket om for en god stund siden. Han stilte seg positiv til det da. Det høres flott ut med samme navn på hele familien ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville overbevist ham om at barn(-a) får hans etternavn som mellomnavn og DITT som etternavn.

Nei, jeg har ikke lyst til at barnet skal ha to etternavn. Tenker litt fram i tid, når dette barnet evt skal gifte seg/få barn. Så blir det jo enda mer navnesurr. Hvilket navn skal han/hun føre videre? Mammas eller pappas?

Litt far fetched kanskje, men disse tankene tenker jeg altså. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips og oppmuntring, Veronal!

Vi har jo snakket løst og fast om dette flere ganger, men jeg ser at det er likegreit å få alt klarert først som sist. Gidder ikke ta en sånn diskusjon med et nyfødt barn i armkroken. :riste:

Jeg tror han burde la seg overtale... :sjarmor: I og med at han ikke har så sterke følelser for sitt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nei, jeg har ikke lyst til at barnet skal ha to etternavn. Tenker litt fram i tid, når dette barnet evt skal gifte seg/få barn. Så blir det jo enda mer navnesurr. Hvilket navn skal han/hun føre videre? Mammas eller pappas?

Jeg er enig med deg. Jeg har mitt fornavn (9 bokstaver), mammas etternavn og pappas etternavn. Bruker bare pappas til vanlig, synes det blir langt nok i og med at jeg har så langt fornavn. Skulle ønske jeg bare hadde ett etternavn, mammas familie blir liksom litt snurt når jeg ikke presanterer meg med "deres" navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo også tillatt å gi barnet begge etternavnene til foreldrene med bindestrek mellom (slik at to etternavn blir til ett). Det kan jo være et alternativ - i hvertfall hvis foreldrenes etternavn lar seg kombinere.

F.eks. Lars Rød og Turid Larsen får barn - Petter Rød-Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

selv liker jeg ikke folk med dobbeltetternavn. overtal fyren til å ta ditt etternavn! ekke mange menn som gjør slikt, eneste jeg kjenner til er han i aha, paal waaktaar som tok konas etternavn å nå heter paal savoy :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenkte som deg, og mine barn har kun sin fars etternavn. Dette fordi mitt er veldig vanlig, og hans mer sjeldent...! :wink: Jeg tok også hans navn i tillegg til mitt eget da vi giftet oss. Nå er vi skilt, men jeg har fortsatt både mitt og hans navn, og heter da altså fortsatt det samme som barna mine (+ at jeg har mitt eget etternavn i tillegg...)! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Husk at det ikke er lov til å ha to etternavn, med mindre man setter de sammen til ett navn med bindestrek

Om barnet fex heter Anne Hansen (etter far) Dybvik (etter mor) er Hansen mellomnavn og Dybvik etternavn, eller slektsnavn som det egentlig heter. Med mindre hun heter Hansen-Dybvik, som da blir slektsnavnet. (ikke-ene)

Om jeg hadde hatt stor tilknytning til mitt slekstnavn, og min mann ikke, hadde jeg nok trumfet litt igjennom på barnets navn.

Dersom Annes far heter Kristian kunne hun fex hete Anne Kristiansdatter Dybvik :wink:

Lykke til, Xavia :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous
Dersom Annes far heter Kristian kunne hun fex hete Anne Kristiansdatter Dybvik

Denne løsningen hadde jeg tenkt å foreslå, men nå kom du meg i forkjøpet. Jeg foreslo for mannen min at datteren vår kunne hete ******sdatter som mellomnavn og så ha mitt etternavn. Han syntes det hørtes "rart" ut først, men så var han ikke særlig inne i navnetradisjoner heller. Nå derimot er han meget stolt når han forteller hva datteren heter, og folk syns det er stilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det ikke er lov til å ha to etternavn, med mindre man setter de sammen til ett navn med bindestrek

Joda, 2 etternavn er lov. Etter at den nye navneloven trådte i kraft 1.1.03 kan man ha 2 etternavn.

I praksis kan man ha 3 "etternavn":

Eks: Anne Jensen Hagen Skaugumsen

Anne er fornavn

Jensen er mellomnavn

Hagen Skaugumsen er etternavn

.....................................................

Stå på ditt du, Xavia. Jo flere med samme etternavn i en familie jo lettere for alle parter.

Slik tenkte vi også, så Vesla har hans etternavn. Hans er verneverdig, mitt er ikke så da ble det hans. Selv la jeg til jeg til hans i 2003 da jeg trengte nytt pass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...