Madame Butterfly Skrevet 21. mai 2019 #1 Skrevet 21. mai 2019 Jeg har fått noen innlegg om revidert statsbudsjett slettet. Dette var i tråden om vikingskipene som forfaller, men ikke har fått bevilgning. Første gang trodde jeg kanskje ikke hadde trykket lagre, så jeg skrev det på nytt, men det forsvant igjen, den gang av en annen moderator. Jeg har ikke fått noen forklaring utover at dere ikke ønsker å assosieres med mine synspunkter på prioriteringer i statsbudsjettet. Akkurat hva var det, helt sånn spesifikt? 2
Elaine Marley Skrevet 21. mai 2019 #2 Skrevet 21. mai 2019 Hei, Det har ikke noe med dine synspunkter rundt dette, men at vi ikke ønsker å bli assosiert med innhold fra Resett.no. Viser til denne regelen: Sitat * Vi forbeholder oss retten til å fjerne innhold Kvinneguiden ikke ønsker å assosieres med. Dette forbeholdet skal ikke oppfattes som at Kvinneguiden har godkjent alle innlegg som ikke har blitt fjernet Elaine Marley, mod. 7
Madame Butterfly Skrevet 22. mai 2019 Forfatter #3 Skrevet 22. mai 2019 Ok.... Hvorfor ikke det da? Og hvordan mener dere at vi skal kunne tenke oss frem til dette? Resett er en nyhetskanal som våre folkevalgte bruker til å ytre seg, (senest denne uken), det er en nyhetskanal som nasjonale media refererer til. Føler litt på en oppad og ned holdning til meg som bruker her. Jeg vet det ikke er en rett å få bli «publiser» hos dere, men dere genererer inntektene deres på oss brukere. Det hadde jo vært greit med litt respekt og tydelighet fra dere til oss. Ikke bare sånne «vipps, slettet, du har brutt en eller annen diffus regel». I går kunne dere lenke til resett.no, i dag passer det oss ikke, så da sensurer vi, fordi om det ikke var noe galt med innholdet, bare deres eget syn på kilden 🤔 Skitt i din tidsbruk, skitt i dine meninger, du «dumme lille bruker», her gjør vi som vi vil, pengene kommer fortsatt inn til oss. Jeg liker meg egentlig på KG, men jeg likte ikke dette. Vil helst ikke ha mer av sånt. Har dere en liste over hvilke nettsteder dere ikke ønsker at vi linker til? Eller i det minste tydelige kriterier på dette? 10
Gjest PaN Skrevet 22. mai 2019 #4 Skrevet 22. mai 2019 7 timer siden, Madame Butterfly skrev: Ok.... Hvorfor ikke det da? Og hvordan mener dere at vi skal kunne tenke oss frem til dette? Resett er en nyhetskanal som våre folkevalgte bruker til å ytre seg, (senest denne uken), det er en nyhetskanal som nasjonale media refererer til. Føler litt på en oppad og ned holdning til meg som bruker her. Jeg vet det ikke er en rett å få bli «publiser» hos dere, men dere genererer inntektene deres på oss brukere. Det hadde jo vært greit med litt respekt og tydelighet fra dere til oss. Ikke bare sånne «vipps, slettet, du har brutt en eller annen diffus regel». I går kunne dere lenke til resett.no, i dag passer det oss ikke, så da sensurer vi, fordi om det ikke var noe galt med innholdet, bare deres eget syn på kilden 🤔 Skitt i din tidsbruk, skitt i dine meninger, du «dumme lille bruker», her gjør vi som vi vil, pengene kommer fortsatt inn til oss. Jeg liker meg egentlig på KG, men jeg likte ikke dette. Vil helst ikke ha mer av sånt. Har dere en liste over hvilke nettsteder dere ikke ønsker at vi linker til? Eller i det minste tydelige kriterier på dette? resett er ikke medlem av presseforbundet og har blitt kuttet av blant annet google som gir reklame til denne nettsiden.
Madame Butterfly Skrevet 22. mai 2019 Forfatter #5 Skrevet 22. mai 2019 16 minutter siden, PaN said: resett er ikke medlem av presseforbundet og har blitt kuttet av blant annet google som gir reklame til denne nettsiden. Så det kan ikke lenkes til noe nettsted som ikke er med i presseforbundet? Det skjer jo hele veien her på KG, det er ikke bare resett.no som ikke er med der, for å si det sånn. Jeg vet at Google har kuttet resett.no pga at nettstedet har oppfordret leserne sine til å klikke på reklame annonser for å generere inntekter, og at dette gikk i mot deres avtale, og at tolkningen av denne avtaleklaudulen er bestridt av resett, og at saken enda ikke er avgjort. Jeg kan ikke se at det siste er en åpenbar grunn til at jeg som vanlig bruker skal forståes at KG ikke ønsker å assosieres med nettstedet. Jeg kan heller ikke forstå at KG skal bli assosiert med resett fordi brukere leser og linker til resett sine artikler. 5
Daria Skrevet 22. mai 2019 #6 Skrevet 22. mai 2019 (endret) Jeg har svært lave tanker om resett og har sånn sett forståelse for ønsket om å ikke assosieres med dem. Likevel synes jeg på prinsipielt grunnlag det er tvilsomt at KG redigerer innlegg og fjerner linker med den begrunnelsen så lenge nettstedet og innholdet er innenfor norsk lov. Hvem avgjør hva og hvilke nettstede KG ikke vil assosieres med, og på hvilket grunnlag? Finnes det retningslinjer for dette (i så fall hadde det jo vært greit om brukerne også fikk vite om dem), eller er det opp til enkelte moderator? Endret 22. mai 2019 av Daria 18
Gjest PaN Skrevet 22. mai 2019 #7 Skrevet 22. mai 2019 6 minutter siden, Madame Butterfly skrev: Så det kan ikke lenkes til noe nettsted som ikke er med i presseforbundet? Det skjer jo hele veien her på KG, det er ikke bare resett.no som ikke er med der, for å si det sånn. Jeg vet at Google har kuttet resett.no pga at nettstedet har oppfordret leserne sine til å klikke på reklame annonser for å generere inntekter, og at dette gikk i mot deres avtale, og at tolkningen av denne avtaleklaudulen er bestridt av resett, og at saken enda ikke er avgjort. Jeg kan ikke se at det siste er en åpenbar grunn til at jeg som vanlig bruker skal forståes at KG ikke ønsker å assosieres med nettstedet. Jeg kan heller ikke forstå at KG skal bli assosiert med resett fordi brukere leser og linker til resett sine artikler. Sitat Norsk Presseforbund reagerer sterkt på at nettstedet Resett skal ha tilbudt 400.000 kroner i betaling for historien om Venstre-leder Trine Skei Grande https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Rxy895/presseforbundet-om-resett-massivt-brudd-paa-presseetikken En av grunnene for avgjørelsen til kg
Elaine Marley Skrevet 22. mai 2019 #8 Skrevet 22. mai 2019 Hei, Jeg viser til dette svaret: Dette er en beslutning tatt av hele teamet og ikke noe som er avgjort av en enkelt moderator. Elaine Marley, mod. 4
Madame Butterfly Skrevet 22. mai 2019 Forfatter #9 Skrevet 22. mai 2019 Det har nå sluppet mange lenker til resett igjennom siden fjoråret. Jeg har lest litt om resett og pressens faglige utvalg i dag, på flere nettsted. Der lederen for utvalget forklarte at resett var nytt medium og nettopp hadde gjort en blemme på betalingsjournalistikk, han oppfordret Lurås og nettstedet til å fortsette å ytre seg, og presiserte viktigheten av dette, fordi de på daværende tidspunkt ikke fikk medlemskap. Brudd på plakatens regler om betalingsjournalistikk var svært mange, vil tro Se og Hør er en av de som benytter seg av dette, og kanskje skrider over, men det er en spekulasjon. At det er et helt team som stiller seg bak en dårlig avgjørelse, gjør ikke avgjørelsen kvalitativt bedre. Og dere unnlater fremdeles å svare på hvordan vi skal kunne gitt oss frem til deres syn på hvorfor dere ikke vil assosieres med resett, når NRK ikke har problemer med det, eller stortingspolitikere som skriver til dem? Der kommenterer lite på hvordan dere opptrer ovenfor meg som bruker, slett-regelbrudd, slett-regelbrudd. Uten at dete tydelig har presisert hva dere måtte mene. At det finnes en tråd fra lang tid tilbake, dom knyttet seg til en resett sal fra i fjor, betyr jo ikke at man logisk skal kunne slutte seg til st det gjelder alle NTB saker, finansavisen saker, SSB stAtistikker publisert i resett.no for all fremtid. Særlig ikke når det har sluppet igjennom mange resett saker siden den gang. Om man hadde sluttet seg til en slik konklusjon med en slik ufullstendig argumentasjonsrekke på logikk delen på forberedende så hadde man fått stryk. Har lagt inn spørsmål på juss siden, får vi se om kloke hoder der har noe fornuftig å si om diskusforums forpliktelser ovenfor sine nedlemmer, for her ser vi ikke ut til å få fullstendige svar. Fremstår amatørmessig for å være det største diskusjonsforum i landet og slik en viktig aktør i offentlig debatt. Dere bør jobbe med tydelighet og fokus på brukers rettigheter. Om dette området ikke allerede er tilfredsstillende regulert bør det bli det, og da bør blandt andre dere være en aktiv pådriver for at en standard for egen virksomhet blir etablert. Det vil vi alle tjene på 😊 4
Skywalker Skrevet 22. mai 2019 #10 Skrevet 22. mai 2019 Da Datatilsynet tilsynelatende har flere saker gående rundt Kvinneguiden for tiden, tror jeg ikke Kvinneguiden bør slamre særlig med dørene ang. nettsteder "de ikke ønsker å assosieres med." Jeg tror Kvinneguiden heller bør feie for egen dør først.https://influencere.wordpress.com/2019/05/15/kvinneguiden-og-egmont-datatilsynet-har-apnet-sak/ 9
Elaine Marley Skrevet 22. mai 2019 #11 Skrevet 22. mai 2019 Hei igjen, Kvinneguiden er et privateid forum og kan dermed bestemme selv hvilke nettsider de ikke ønsker å assosieres med. Dette står også, som sagt, i reglene: Sitat * Vi forbeholder oss retten til å fjerne innhold Kvinneguiden ikke ønsker å assosieres med. Dette forbeholdet skal ikke oppfattes som at Kvinneguiden har godkjent alle innlegg som ikke har blitt fjernet. Elaine Marley, mod. 4
Madame Butterfly Skrevet 22. mai 2019 Forfatter #12 Skrevet 22. mai 2019 @Skywalker Du kan så si, men mår det ikke er et regelverk i bunn som regulerer denne type virksomhet er det ingenting som kan presse det på plass angående denne problemstilling. Særlig om det er tilfellet at de ikke engang evner å holde seg til Datatilsynets regler om personvern. Da gjenstår det at mange nok av oss brukere bruker «forbruker kraften» vår og stikker fordi vi er lei av uproff holdning, og det tviler jeg at kommer til å skje med det første. Tviler på at jeg selv gidder, og jeg personlig ble lettere irritert. Kommer an på om det kommer en konkurrent på banen med et bedre tilbud... Hadde viljen vært der, hadde de fikset dette med tydelighet og respekt ovenfor oss brukere selv, for lenge siden. Det er ingen som stoppet de i å forbedre sine tjenester. Om det kommer retningslinjer de blir påtvunget til å følge, vil det være en start, men det skjer nok ikke over natten. Så oppmuntring til å bedre sin profil, kommunikasjon om hva vi ønsker forbedringer på er det beste vi har, om arrogansen eller inkompetansen er stor nok blir det for døve ører 😊 Sitter bare å lurer på hvorfor det drives dom det gjør, om det er kostnad nytte analyse som ligger til grunn, ønske om å styre debatten og arroganse, inkompetanse og latskap. Ikke god å si... 2
Madame Butterfly Skrevet 22. mai 2019 Forfatter #13 Skrevet 22. mai 2019 8 minutter siden, Elaine Marley said: Hei igjen, Kvinneguiden er et privateid forum og kan dermed bestemme selv hvilke nettsider de ikke ønsker å assosieres med. Dette står også, som sagt, i reglene: Elaine Marley, mod. Vi har forstått at det er situasjonen, men det betyr ikke at den er særlig god for noen av oss. Forstår ikke hvorfor dere velger å innordne dere slik. Det er jo mye bra med dette forumet, det er jo derfor dere er ledende innen deres felt. Forstår allikevel ikke motstand mot å vise litt mer tydelighet og folkeskikk mot oss som på en måte er deres kunder. Koster så lite 👍 5
Skywalker Skrevet 22. mai 2019 #14 Skrevet 22. mai 2019 (endret) 18 minutter siden, Elaine Marley skrev: Hei igjen, Kvinneguiden er et privateid forum og kan dermed bestemme selv hvilke nettsider de ikke ønsker å assosieres med. Dette står også, som sagt, i reglene: Elaine Marley, mod. Sikkert ok det, men selv et privateid forum ville vel tjene på å opptre seriøst overfor brukerne? Nå er det ikke bare lenkingen til Resett jeg tenker på, men særlig det som har kommet fram ang. brukere, utestenginger og personvern. Jeg tror ikke Kvinneguiden tjener på å påberope seg "privateid forum", for så å skalte og valte med brukernes rettigheter som det passer dem. Et eksempel er utestengelser som blir opprettholdt etter at "bevisene" som førte til utestengelse er bevist uholdbare. Men her blir det artig å se hva Datatilsynet kommer fram til. Jeg har lest at det er åpnet enda en sak i dag, og at flere kommer. Hva skjer med Kvinneguidens omdømme etter som dette blir kjent? Men kanskje det ikke betyr noe, siden Kvinneguiden er privateid og sånn.. Endret 22. mai 2019 av Skywalker 8
Paperwall Skrevet 22. mai 2019 #15 Skrevet 22. mai 2019 51 minutter siden, Skywalker skrev: Da Datatilsynet tilsynelatende har flere saker gående rundt Kvinneguiden for tiden, tror jeg ikke Kvinneguiden bør slamre særlig med dørene ang. nettsteder "de ikke ønsker å assosieres med." Jeg tror Kvinneguiden heller bør feie for egen dør først.https://influencere.wordpress.com/2019/05/15/kvinneguiden-og-egmont-datatilsynet-har-apnet-sak/ Oj, takk for linken. Sjokkerende oppførsel av Kvinneguiden/Egmont. Nesten så en ikke får lyst til å være her lenger, selv om jeg kanskje ikke er den mest aktive. 3
Daria Skrevet 22. mai 2019 #16 Skrevet 22. mai 2019 Jeg vil fortsatt gjerne ha svar på dette: 3 timer siden, Daria skrev: Hvem avgjør hva og hvilke nettstede KG ikke vil assosieres med, og på hvilket grunnlag? Finnes det retningslinjer for dette (i så fall hadde det jo vært greit om brukerne også fikk vite om dem), eller er det opp til enkelte moderator? Jeg spør på generelt grunnlag, ikke om resett spesielt. Det er tross alt ikke så lett for oss brukere å forholde oss til regler vi ikke aner hvordan praktiseres. Forøvrig er det er mye man kan gjøre som pivateid forum, uten at det er spesielt lurt eller tillitsvekkende å gjøre det. Sensur etter eget forgodtbefinnende tar seg sjelden bra ut. 7
Anglofil Skrevet 22. mai 2019 #17 Skrevet 22. mai 2019 22 minutter siden, Daria skrev: Jeg vil fortsatt gjerne ha svar på dette: Jeg spør på generelt grunnlag, ikke om resett spesielt. Det er tross alt ikke så lett for oss brukere å forholde oss til regler vi ikke aner hvordan praktiseres. Forøvrig er det er mye man kan gjøre som pivateid forum, uten at det er spesielt lurt eller tillitsvekkende å gjøre det. Sensur etter eget forgodtbefinnende tar seg sjelden bra ut. Det er moderatorteamet som bestemmer dette. Det er ikke opp til den enkelte moderator, som Elaine Marley skrev tidligere i tråden. Anglofil (teamleder) 2
Daria Skrevet 22. mai 2019 #18 Skrevet 22. mai 2019 1 minutt siden, Anglofil skrev: Det er moderatorteamet som bestemmer dette. Det er ikke opp til den enkelte moderator, som Elaine Marley skrev tidligere i tråden. Anglofil (teamleder) Men på hvilket grunnlag? Hva er det dere ikke vil assosieres med og som dere mener er grunn til å slette linker og innlegg? Dere har vel noen prinsipper/verdier/retningslinjer dere forholder dere til? Formuleringen i reglene er mildt sagt vag og vanskelig å følge. 11
T-Rex Skrevet 22. mai 2019 #19 Skrevet 22. mai 2019 Dere som ønsker å lenke til Resett og lignende ræl, hvorfor lager dere ikke deres eget forum, med deres egne regler? Det står dere faktisk helt fritt til. Det er ikke en gang spesielt dyrt eller vanskelig. 8
I Grosny Skrevet 22. mai 2019 #20 Skrevet 22. mai 2019 4 timer siden, Madame Butterfly skrev: Så det kan ikke lenkes til noe nettsted som ikke er med i presseforbundet? Det skjer jo hele veien her på KG, det er ikke bare resett.no som ikke er med der, for å si det sånn. Jeg vet at Google har kuttet resett.no pga at nettstedet har oppfordret leserne sine til å klikke på reklame annonser for å generere inntekter, og at dette gikk i mot deres avtale, og at tolkningen av denne avtaleklaudulen er bestridt av resett, og at saken enda ikke er avgjort. Jeg kan ikke se at det siste er en åpenbar grunn til at jeg som vanlig bruker skal forståes at KG ikke ønsker å assosieres med nettstedet. Jeg kan heller ikke forstå at KG skal bli assosiert med resett fordi brukere leser og linker til resett sine artikler. At Google som er en monstermultinasjonal bedrift sanksjonerer Resett bør ikke være fnugg av grunn for at andre helt grunnløst skal svarteliste Resett-stoff. Resett er kanskje ikke best hele tiden, men de har f.eks. en av landets beste utenriks-eksperter, altså Bjørn Ditlef Nistad. Han alene er en veldig god grunn til å linke fra Resett. Problemet med Resett er vel først og fremst ett politisk uskolert kommentarfelt og det har null og niks med deres redaksjonelle stoff å gjøre. 4
Anbefalte innlegg