Anim92 Skrevet 21. mai 2019 #1 Skrevet 21. mai 2019 Jeg synes det er merkelig å skulle pakke opp gaver og aller mest: lage liste på hvem som har gitt hva, for alle i festen å lese. Jeg er faktisk ikke vant til det, og stusser de gangene jeg ser det. Om jeg noen gang gifter meg ville jeg a) pakket opp gavene selv dagen derpå, kanskje med restefest med familien. b) fått noen til å åpne gavene, men registrere hvem som har gitt hva i en egen liste som kun brudeparet får se. For hvorfor skal alle se hva hver enkelt har gitt, hvor mye osv? Synes det skaper et unødvendig giverpress, plutselig gir folk over evne, og det vil jeg i alle fall ikke ha noe av i mitt bryllup! Meninger? 11
Leamur Skrevet 21. mai 2019 #2 Skrevet 21. mai 2019 Jeg er faktisk helt enig. Men har aldri opplevd at listen «offentliggjøres». Som oftes er det noen i familien til brudeparet som åpner og noterer og så står gavene fremme uten noe liste resten av festen 6
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #3 Skrevet 21. mai 2019 At det pakkes opp og stilles ut, er jo for at alle gjestene også skal få se hva brudeparet har fått. Om det er greit eller ikke får man jo bestemme selv. Sikkert ingen som hadde blitt sure om man hadde latt være å pakke opp. Jeg har vært i mange bryllup, og pakket opp gavene i flere av dem. Det er ikke vanlig å "stille ut" listen med hvem som har fått hva slik at gjestene kan lese denne. Vi har pakket ut og satt kortet som hørte til ved, men laget en liste og merket alt, slik at de som gifter seg vet hva de har fått fra hvem (mange pakker sikkert ikke ned alt selv, og kortene kan bli borte). Da kan de takke for det de har fått i takkekort senere. Anonymkode: 4d877...68d 8
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #4 Skrevet 21. mai 2019 Jeg er helt uenig. En av tingene jeg liker bed bryllup er å se gavebordet. Anonymkode: 81634...a92 5
Daria Skrevet 21. mai 2019 #5 Skrevet 21. mai 2019 (endret) Jeg har vært gaveutpakker i flere bryllup, og listen er alltid kun for brudeparet, for å sikre at de har oversikt over hva de ha fått fra hvem og være en hjelp når de skal skrive gavekort i ettertid. Det er vel ikke så merkelig at man har gavebord og viser fram hva man har fått, det gjør man jo i bursdager, barnedåp og andre feiringer også også. Man åpner gaver når giveren er til stede (at det i bryllup gjerne er andre enn mottaker som åpner dem handler stort sett om logistikk og mengde), det er en måte å anerkjenne gavene og vise takknemlighet på - å bare legge dem i en krok og si at de skal vi se på en annen gang er strengt tatt ganske uhøflig. I et bryllup fungerer dessuten gavebordet både som tidsfordriv og som sosial arena - hvis man ikke kjenner så mange er small talk over gavene et godt sted å begynne. Endret 21. mai 2019 av Daria 21
Yunaleah Skrevet 21. mai 2019 #6 Skrevet 21. mai 2019 Vist noen har latt gavelisten stå fremme på gavebordet for alle å lese i, da har noen gjort en feil. Listen er bare for brudeparet. 5
AlkoMann Skrevet 21. mai 2019 #7 Skrevet 21. mai 2019 19 minutter siden, Anim92 skrev: Jeg synes det er merkelig å skulle pakke opp gaver og aller mest: lage liste på hvem som har gitt hva, for alle i festen å lese. Jeg er faktisk ikke vant til det, og stusser de gangene jeg ser det. Om jeg noen gang gifter meg ville jeg a) pakket opp gavene selv dagen derpå, kanskje med restefest med familien. b) fått noen til å åpne gavene, men registrere hvem som har gitt hva i en egen liste som kun brudeparet får se. For hvorfor skal alle se hva hver enkelt har gitt, hvor mye osv? Synes det skaper et unødvendig giverpress, plutselig gir folk over evne, og det vil jeg i alle fall ikke ha noe av i mitt bryllup! Meninger? Det er viktig at familien får lov til å sladre . Jeg regner med at ingen gir ublu gaver . 1
Anim92 Skrevet 21. mai 2019 Forfatter #8 Skrevet 21. mai 2019 Da skjønner jeg at jeg bare har opplevd 2 av mange flere scenarioer (enten pakkes gavene opp senere, ellers så har jeg sett både gave og liste). Godt det gjøres på andre måter!
Fru Uperfekt Skrevet 21. mai 2019 #9 Skrevet 21. mai 2019 Er vanlig at venner av paret pakker ut gavene, og skriver en liste til paret (slik at de vet hva de skal takke for fra hvem i takkekortene) men har enda til gode å se denne listen lagt ut til allmenn beskuelse 2
Clefable Skrevet 22. mai 2019 #10 Skrevet 22. mai 2019 Jeg tror ikke dette er vanlig? Eller, har kun vært i fire bryllup inkludert mitt eget, og alle av oss pakket ut gavene hjemme dagen etter. Det må jo ta veldig lang tid om man skal gjøre det under festen? Vi brukte ca en time, da satt vi også ot skrev ned hvem som ga hva så alle kunne takkes ordentlig. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #11 Skrevet 22. mai 2019 Hos oss ble gavene pakket ut i lokalet (egentlig ønsket jeg at folk droppet gaveinnpakning, men fikk ikke trumfet dette gjennom hos mannen), og det ble skrevet en liste over hvem som gav hva. Listen ble ikke lagt ut til allmenn beskuelse. Jeg syns gavebord er morsomme, noen ganger dukker det opp interne gaver som underholder gjestene. Vi fikk en slik (jeg kan ikke si hva det er i fare for å oute meg selv, men det er ikke noe man vanligvis får i gave i det hele tatt), og det ble litt latter over det. Vi kunne selvsagt pakket opp hjemme dagen etter, men da var vi for det første opptatte med å pakke ned selve festen, og etterpå var vi så slitne at gaveutpakking absolutt ikke hadde stått på lista. Anonymkode: 3e2bb...192 1
Daria Skrevet 22. mai 2019 #12 Skrevet 22. mai 2019 17 minutter siden, Clefable skrev: Jeg tror ikke dette er vanlig? Eller, har kun vært i fire bryllup inkludert mitt eget, og alle av oss pakket ut gavene hjemme dagen etter. Det må jo ta veldig lang tid om man skal gjøre det under festen? Vi brukte ca en time, da satt vi også ot skrev ned hvem som ga hva så alle kunne takkes ordentlig. Jeg har vært i 10+ bryllup i varierende størrelse og aldri opplevd annet enn at gavene har blitt pakket ut og vist fram... 6
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #13 Skrevet 22. mai 2019 Jeg liker å se hva som er gitt, men skal jeg gifte meg vil jeg aldri ha en «offentlig» liste. Som du sier så kan det skape et unødvendig gavepress. Anonymkode: 210e8...647
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #14 Skrevet 22. mai 2019 Listen er vel for brudeparet så de vet hvem de fikk hva av, og bør ikke stilles ut så alle ser den. Jeg synes det er fint at gavene pakkes opp i bryllupet, vil gjerne se hva de får og dessuten synes jeg det er mer hyggelig at min gave blir pakket opp i den anledningen jeg ga den enn at de skal gjøre det selv hjemme en annen dag.... Anonymkode: b9318...626 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #15 Skrevet 22. mai 2019 Eneste fordel jeg ser ved at de pakker opp hjemme er jo at brudeparet kan pakke opp selv og se hver enkelt gave med innpakning osv, istedet for at noen pakker opp for dem Anonymkode: b9318...626
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #16 Skrevet 22. mai 2019 Folk pakker ut gavene til hverandre på julaften også. Ser ikke den store forskjellen her. Anonymkode: 49ae9...784
Anim92 Skrevet 22. mai 2019 Forfatter #17 Skrevet 22. mai 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Folk pakker ut gavene til hverandre på julaften også. Ser ikke den store forskjellen her. Anonymkode: 49ae9...784 I en rolig, privat setting... Personlig tenker jeg det er noe hyggelig ved å åpne pakkene selv, se innpakkingen og litt spenningen når man åpner papiret.. 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #18 Skrevet 24. mai 2019 On 5/22/2019 at 10:27 AM, AnonymBruker said: Folk pakker ut gavene til hverandre på julaften også. Ser ikke den store forskjellen her. Anonymkode: 49ae9...784 Aldri opplevd Anonymkode: 81634...a92 1
Rosa Sitron Skrevet 24. mai 2019 #19 Skrevet 24. mai 2019 On 5/22/2019 at 9:56 AM, Clefable said: Jeg tror ikke dette er vanlig? Eller, har kun vært i fire bryllup inkludert mitt eget, og alle av oss pakket ut gavene hjemme dagen etter. Det må jo ta veldig lang tid om man skal gjøre det under festen? Vi brukte ca en time, da satt vi også ot skrev ned hvem som ga hva så alle kunne takkes ordentlig. Har aldri opplevd at det ikke er gjort. Hadde stusset om jeg kom til et bryllup hvor det ikke var gavebord. Eller når jeg tenker meg om, jeg opplevde det i et bryllup i Asia. Men der var det mye jeg opplevde for første gang 1
Gjest O.G. Skrevet 25. mai 2019 #20 Skrevet 25. mai 2019 Stas å se gavene bli pakket ut og se hva brudeparet har fått for noe fint.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå