AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #1 Skrevet 21. mai 2019 Jeg er i midten av trettiårene. Jeg har jobbet i butikk i syv år nå. Jeg har jobbet i snart fem år i den butikken jeg jobber i nå. Vi er fire ansatte inkludert daglig leder. To av oss er fagorganiserte. Dette er en franchisevirksomhet innenfor detaljhandelen. Jeg sendte mail til lønns- og regnskapsansvarlig som forøvrig også er gift med daglig leder. Jeg etterlyste lønnsslipp for «ørtende» gang, skrev at lønnen har stått stille i to år. Jeg jobber kvelds- og lørdagsvakter. Jeg får ikke utbetalt UB-tillegg og får heller ikke pause selv om vi jobber 9, 5 timer i strekk. Hun sa at det ikke er aktuelt å gi meg høyere lønn etter å ha hørt med regnskapsavdelingen i konsernet. Hun sa at det bare var å slutte dersom jeg ikke var fornøyd med de vaktene jeg har fått utdelt. Hun sa at jeg gikk med på en høyere timelønn mot at jeg ikke fikk UB-tillegg da jeg begynte i jobben. Dette stemmer overhodet ikke. Lønnen er på kr 169 i timen. Jeg trives med kundebehandling, mersalg og å holde butikken pen og ryddig. Jeg har et høyt snittsalg, og omsetter stort sett veldig bra de dagene jeg jobber. Det fremgår av dagsomsetning/tallene som blir ført opp på tavla på bakrommet. Hvis en bevegelig helligdag skulle lande på en dag jeg egentlig skulle ha jobbet, får jeg ikke et øre. Det å bli møtt «iskaldt» og uten forståelse har gjort at jeg følt meg alene og utenfor. Jeg har sjelden fått ros eller gode tilbakemeldinger. Da jeg skulle ha medarbeidersamtale med daglig leder ble den holdt bak disken under butikken åpningstid. Kunder avbrøt oss og vi mistet den røde tråden i samtalen. Ingen god opplevelse. Jeg vurderer nå å kontakte Handel & kontor som jeg har vært medlem i gjennom syv år. Vi kan såvidt jeg har forstått få en tariffavtale hvis minst halvparten av oss ansatte er organiserte. Flere som har vært utsatt for noen liknende? Tips og råd mottas med et stort takk 🤗. Anonymkode: 3937f...d14 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #2 Skrevet 21. mai 2019 Oi, dette høres ikke ut som en arbeidsplass jeg ville jobbet på! Er selv snart 30, har ingen høyere utdanning og jobber i butikk med en timelønn på 255kr. Får ikke ub-tillegg men jobber bare 2-4 "kvelds"vakter i måneden og har 30min betalt lunsj-pause hver vakt. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg begynt å se etter ny jobb tvert. Du vil få mye mer lønn på feks matvarebutikk, klesbutikk osv. Anonymkode: 0cbd7...00a 10
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #3 Skrevet 22. mai 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Oi, dette høres ikke ut som en arbeidsplass jeg ville jobbet på! Er selv snart 30, har ingen høyere utdanning og jobber i butikk med en timelønn på 255kr. Får ikke ub-tillegg men jobber bare 2-4 "kvelds"vakter i måneden og har 30min betalt lunsj-pause hver vakt. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg begynt å se etter ny jobb tvert. Du vil få mye mer lønn på feks matvarebutikk, klesbutikk osv. Anonymkode: 0cbd7...00a Tusen takk for svar! 👏🏻 Ja, det begynner å bli ganske ille.. Det som har holdt meg i gang er den gode kontakten med kundene. Det har virkelig vært gull verdt. Når andre ting ikke fungerer i det hele tatt, er det en god idé å se meg om etter noe annet, ja. Jeg skal flytte til en annen by så det kan by på nye muligheter. Oj, din situasjon hørtes ut som noe helt annet! Veldig glad for at du deler. Føler meg mer motivert for å gjøre forandringer nå. Takk igjen 🤗. Anonymkode: 3937f...d14 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #4 Skrevet 22. mai 2019 Bra du åpner øynene. Ikke lag en større konflikt ut av dette med sjefen. Smil og vær hyggelig, mens du søker ny jobb og kommer deg bort derfra fort som fy, med en fin attest. Anonymkode: fe20c...12e 6
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #5 Skrevet 22. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bra du åpner øynene. Ikke lag en større konflikt ut av dette med sjefen. Smil og vær hyggelig, mens du søker ny jobb og kommer deg bort derfra fort som fy, med en fin attest. Anonymkode: fe20c...12e Takk for fint innspill! Jeg er inne på den tanken selv om jeg har mye jeg skulle ha sagt. Nå oppfører jeg meg godt, er høflig og satser på en flott attest 😉. Anonymkode: 3937f...d14 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #6 Skrevet 23. mai 2019 I helgen er det tid for jobb igjen. Rart å kun tjene 169 kr i timen uten tillegg.. Uansett skal jeg gjøre en god innsats. Bil runde av denne jobben på best mulig måte. Gleder meg til å se kundene som kun vil handle av meg 🤗. Anonymkode: 3937f...d14 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #7 Skrevet 23. mai 2019 Hvorfor har du ikke inkludert fagforeningen i dette? Og hva med Arbeidstilsynet? Det er jo tydeligvis flere punkter her hvor arbeidsmiljøloven blir brutt Anonymkode: eaa06...bf1 5
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #8 Skrevet 23. mai 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor har du ikke inkludert fagforeningen i dette? Og hva med Arbeidstilsynet? Det er jo tydeligvis flere punkter her hvor arbeidsmiljøloven blir brutt Anonymkode: eaa06...bf1 Jeg innrømmer at jeg har latt det skure og gå i altfor lang tid. Nå har jeg skrevet et første utkast som snart skal gjøres ferdig. Det skal sendes til Handel & kontor. Takk, for at du nevnte Arbeidstilsynet 👍🏻 Da skal jeg ta kontakt med de også. Anonymkode: 3937f...d14 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #9 Skrevet 23. mai 2019 Ser dette er en kjede, har dere ikke noe hovedkontor du kan henvende deg til? Og styres lønnsbiten fra din leder og ikke kjedekontoret? Anonymkode: 44d90...e9d 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #10 Skrevet 23. mai 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser dette er en kjede, har dere ikke noe hovedkontor du kan henvende deg til? Og styres lønnsbiten fra din leder og ikke kjedekontoret? Anonymkode: 44d90...e9d Stemmer at det er en kjede. Jo, men de er i tett dialog med min sjef og hans kone. Hun har forøvrig en egen butikk et annet sted. Jeg har forsøkt å ta det opp med personalansvarlig, men har snakket for «døve» ører. Vedkommende har sagt at jeg må ta det opp med min overordnede. En dårlig sirkel.. Anonymkode: 3937f...d14
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #11 Skrevet 23. mai 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser dette er en kjede, har dere ikke noe hovedkontor du kan henvende deg til? Og styres lønnsbiten fra din leder og ikke kjedekontoret? Anonymkode: 44d90...e9d Jo, de styrer også lønnsbiten. De får en viss sum hver måned som skal fordeles. De har sagt at de må ut med penger av sin egen lomme dersom de må ut med UB-tillegg. Da kan de jo like godt legge ned hele sjappa.. Anonymkode: 3937f...d14
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #13 Skrevet 23. mai 2019 Første bud er å kontakte fagforeningen, det er dette du betaler medlemskap for å få hjelp med. De har oversikt over hva du kan kreve og hva som må til for å få på plass en tariffavtale om det ikke fins. Anonymkode: ab3a8...46a 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #14 Skrevet 23. mai 2019 18 minutter siden, Dævendøtte skrev: Er det undertøy dere selger? Nei, noe mer spiselig 😁. Anonymkode: 3937f...d14
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #15 Skrevet 23. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Første bud er å kontakte fagforeningen, det er dette du betaler medlemskap for å få hjelp med. De har oversikt over hva du kan kreve og hva som må til for å få på plass en tariffavtale om det ikke fins. Anonymkode: ab3a8...46a Ja, det skal jeg. Begynner å nærme meg med en skriftlig henvendelse. Anonymkode: 3937f...d14
Gjest Vanlig fyr Skrevet 23. mai 2019 #16 Skrevet 23. mai 2019 (endret) On 5/21/2019 at 7:26 PM, AnonymBruker said: Jeg er i midten av trettiårene. Jeg har jobbet i butikk i syv år nå. Jeg har jobbet i snart fem år i den butikken jeg jobber i nå. Vi er fire ansatte inkludert daglig leder. To av oss er fagorganiserte. Dette er en franchisevirksomhet innenfor detaljhandelen. Jeg sendte mail til lønns- og regnskapsansvarlig som forøvrig også er gift med daglig leder. Jeg etterlyste lønnsslipp for «ørtende» gang, skrev at lønnen har stått stille i to år. Jeg jobber kvelds- og lørdagsvakter. Jeg får ikke utbetalt UB-tillegg og får heller ikke pause selv om vi jobber 9, 5 timer i strekk. Hun sa at det ikke er aktuelt å gi meg høyere lønn etter å ha hørt med regnskapsavdelingen i konsernet. Hun sa at det bare var å slutte dersom jeg ikke var fornøyd med de vaktene jeg har fått utdelt. Hun sa at jeg gikk med på en høyere timelønn mot at jeg ikke fikk UB-tillegg da jeg begynte i jobben. Dette stemmer overhodet ikke. Lønnen er på kr 169 i timen. Jeg trives med kundebehandling, mersalg og å holde butikken pen og ryddig. Jeg har et høyt snittsalg, og omsetter stort sett veldig bra de dagene jeg jobber. Det fremgår av dagsomsetning/tallene som blir ført opp på tavla på bakrommet. Hvis en bevegelig helligdag skulle lande på en dag jeg egentlig skulle ha jobbet, får jeg ikke et øre. Det å bli møtt «iskaldt» og uten forståelse har gjort at jeg følt meg alene og utenfor. Jeg har sjelden fått ros eller gode tilbakemeldinger. Da jeg skulle ha medarbeidersamtale med daglig leder ble den holdt bak disken under butikken åpningstid. Kunder avbrøt oss og vi mistet den røde tråden i samtalen. Ingen god opplevelse. Jeg vurderer nå å kontakte Handel & kontor som jeg har vært medlem i gjennom syv år. Vi kan såvidt jeg har forstått få en tariffavtale hvis minst halvparten av oss ansatte er organiserte. Flere som har vært utsatt for noen liknende? Tips og råd mottas med et stort takk 🤗. Anonymkode: 3937f...d14 Ring arbeidstilsynet. edit: åja du er fagorganisert. Bra! Endret 23. mai 2019 av Vanlig fyr
Gjest Dævendøtte Skrevet 23. mai 2019 #17 Skrevet 23. mai 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, noe mer spiselig 😁. Anonymkode: 3937f...d14 Ok, jeg lurte, har nemlig vært borti noen i en undertøyskjede som også slet med det samme som deg Pluss det du skrev om mann og kone og en avdeling til. Uansett, sånn behandling av ansatte som du er utsatt for, er lavmål! Håper du finner deg noe annet og blir verdsatt på en ordentlig måte snart!
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #18 Skrevet 23. mai 2019 27 minutter siden, Dævendøtte skrev: Ok, jeg lurte, har nemlig vært borti noen i en undertøyskjede som også slet med det samme som deg Pluss det du skrev om mann og kone og en avdeling til. Uansett, sånn behandling av ansatte som du er utsatt for, er lavmål! Håper du finner deg noe annet og blir verdsatt på en ordentlig måte snart! Tusen takk 🤗 Anonymkode: 3937f...d14
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #19 Skrevet 23. mai 2019 31 minutter siden, Vanlig fyr skrev: Ring arbeidstilsynet. edit: åja du er fagorganisert. Bra! Takk, det skal jeg gjøre 👍🏻 Anonymkode: 3937f...d14
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #20 Skrevet 23. mai 2019 Veldig bra at du tar dette videre ts. Useriøse arbeidsgivere som dette skal tas, og de bør kjøres mye hardere. Desverre slipper mange unna fordi ansatte lar det skure og gå. Anonymkode: 59068...bcb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå