Gå til innhold

Samlivsbrudd med barn, en part har ny kjæreste og en annen er sjalu

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har vært gjennom dette og vil komme med alt av råd så er jeg evig takknemlig. En part er supersjalu og vil gjøre alt i sin makt for å ødelegge for den som har fått seg kjæreste. Den parten vil bruke barnet for å få gjennom litt ødeleggelse. Time på FVK er allerede bestilt, men det er litt ventetid.

Anonymkode: f4feb...0a1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør den parten som er supersjalu, da? Er det drittkasting eller mer truende ting?

Anonymkode: ac3bb...4f9

AnonymBruker
Skrevet

Den parten som har fått ny kjæreste bør sitte maks stille i båten. Unngå å provosere. Ikke bite på forsøk på provokasjon. Være rolig og saklig og begrense kommunikasjon til et minimum. Og ikke ta igjen selv om man føler man "har rett til det". Det er ikke sikkert det hjelper så mye, men en veldig konfliktdempende strategi er den veien man må prøve å gå, i alle fall. 

Det er dritvanskelig, men når man får ny kjæreste raskt etter et brudd med barn involvert, så koster det litt. Har vært der selv. I mitt tilfelle var eks-partneren en smule ustabil og vanskelig allerede før bruddet, og det ble ikke bedre etterpå. Det tok noen år før det roet seg, og da hadde jeg svelget kameler til det tøt ut av ørene på meg.

Anonymkode: a12b3...898

• Liker 10
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har vært gjennom dette og vil komme med alt av råd så er jeg evig takknemlig. En part er supersjalu og vil gjøre alt i sin makt for å ødelegge for den som har fått seg kjæreste. Den parten vil bruke barnet for å få gjennom litt ødeleggelse. Time på FVK er allerede bestilt, men det er litt ventetid.

Hvordan bruker parten barnet i kampen? Kan jo prøve å foreslå at barnet skal skjermes fram til timen hos fvk i bytte mot at den nye parten holdes vekke fra barnet i den perioden? Det er jo ikke riktig at det skal være slik, men hvis barnet skjermes er det jo verdt det. 

AnonymBruker
Skrevet

Tipset er å holde fokuset på barnet og samarbeid for at barnet skal ha det bra. Å slenge dritt om eks foran barnet er ikke til barnets beste. Generelt er tipset å "være voksen". Det er lov å være forbanna, lei seg og sjalu, men man oppfører seg som en voksen fordet. Tenke seg om en ekstra gang før man handler, ha fokus på å bli enige, ikke ha rett hver gang. Det aller beste er om man klarer å se utover seg selv og ønske den andre godt. Har eks det godt, har barnet det godt. 

Meeeeen, man må svelge tre fulle trillebårlass med kamelhår.

Anonymkode: 391f2...fb4

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler at dere finner en eller to saklige og oppegående "støttespillere" i hver familie. Oppgaven til denne er å drive voksenoppdragelse. Hen får blankofullmakt til å si "dette kan du ikke gjøre" og "dette kan du ikke si" og "det må du øyeblikkelig be barnet ditt om unskyldning for - jeg sitter her til jeg hører at det er gjort".

Først kan denne vedkommende starte med å si at å bruke barn i krigføring er barnemishandling. Den forelder som bruker barnet til slikt mister (med rette) all omsorg og det meste av kontakt med ungen sin. Setter en seg selv først så viser en jo veldig tydelig hvor lite viktig en synes barnets beste er. Og da er en ikke noen ok forelder. Denne realitetsorienteringen er det viktig at forelder får raskt og uten innpakning, og fra en vedkommende stoler på.

Anonymkode: f5e56...5d9

Skrevet

Jeg tror ikke man skal "svelge" alt for mange "kameler" men jeg tror man skal være tydelig og rolig - tydelig på at man skjønner at dette er vanskelig for den andre og rolig i forhold til at man ikke bidrar til eskalering. Men å la den andre parten som sliter få kjøre over en gang på gang tror jeg ikke er løsningen - derimot si fra, hver gang! Gjerne i form av at "jeg opplever deg som urimelig nå men jeg skjønner at det er fordi du sliter med dette så jeg skal gi deg litt ekstra spillerom men ser helst at du ikke lar det bli en vane fremover da målet må være å se det beste for barna og ikke for hver av oss som foreldre"

Familievernskontoret er nok greit å koble inn, men de tar ikke parti - de bare lytter, det er bare ett nytt sted å slenge dritt på egentlig. Dersom det overhode ikke bedrer seg og konfliktnivået ikke senker seg kan konfliktrådet være et annet alternativ.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tipset er å holde fokuset på barnet og samarbeid for at barnet skal ha det bra. Å slenge dritt om eks foran barnet er ikke til barnets beste. Generelt er tipset å "være voksen". Det er lov å være forbanna, lei seg og sjalu, men man oppfører seg som en voksen fordet. Tenke seg om en ekstra gang før man handler, ha fokus på å bli enige, ikke ha rett hver gang. Det aller beste er om man klarer å se utover seg selv og ønske den andre godt. Har eks det godt, har barnet det godt. 

Anonymkode: 391f2...fb4

Dette er 100% riktig, men dette er råd til den sjalu parten. Som gjerne ikke er interessert i eller i stand til å høre på det øret. Midlertidig eller permanent.

Nå vet ikke jeg hvordan eks'en i TS' tilfelle er som person, det har jo mye å si for hvor ille det blir og hvor effektive løsningsstrategier vil være. Rådet om å dra inn noen "hjelpepersoner" var et godt tips og jeg håper det fungerer. Ofte blir man mindre fristet til å dra opp konflikt eller oppføre seg dårlig når andre er til stede, og hvis kommunikasjonen er virkelig vanskelig kan det ha mye for seg å prøve en sånn rute.

Men det jeg oppdaget da jeg sto i situasjonen selv, som virkelig sjokkerte meg (det burde kanskje ikke det, men jeg ser jo at andre også legger det som premiss), er at det faktisk er helt umulig å samarbeide med noen som ikke er interessert i å samarbeide, og som synes det er viktigere å ødelegge enn å finne løsninger. Det går ikke. Man går liksom ut fra at utgangspunktet man har felles er at man ønsker det beste for barna, men for noen mennesker overskygger hevnbehovet denne følelsen (for de fleste forbigående, derav rådet mitt om å sitte stille i båten og la tiden jobbe litt. Men for noen forblir det sånn, dessverre).

Anonymkode: a12b3...898

AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger må bare tiden få gå. Skjerm deg og barnet så godt det går. Om eksens oppførsel går ut over barnet kan og bør du ta kontakt med hjelpeinstanser.

Her ble det brudd forresten. Det tok for mye krefter å skulle stå i mot eksens angrep og samtidig støtte og skjerme ungene, så jeg valgte bort den nye kjæresten. Surt kanskje, men ungene går foran alt og om eksen ikke virker, må jeg ta ansvaret.

Angrer på at jeg ikke fikk inn støttespillere, som nevnt over. Men vet ikke om det ville fått eksen til å se hvor grenseoverskridende oppførselen hans var, uansett hvem som hadde sagt det.

Anonymkode: a752b...38c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer litt ann på hva den andre sjalue parten gjør for å ødelegge samarbeidet, er det som i mitt tilfelle- hvor x´en fikk ny kjæreste og mente jeg saborteret ved i og ikke alltid innrette meg og barna etter deres ønsker..

Anonymkode: c5a36...6e0

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer litt ann på hva den andre sjalue parten gjør for å ødelegge samarbeidet, er det som i mitt tilfelle- hvor x´en fikk ny kjæreste og mente jeg saborteret ved i og ikke alltid innrette meg og barna etter deres ønsker..

Anonymkode: c5a36...6e0

Det flere spør om det samme, det handler om å ta fra meg barnet.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det flere spør om det samme, det handler om å ta fra meg barnet.

Jeg har en nær venn som har opplevd dette uten at det er en ny partner i bildet, eksen har meldt fra til barnevernet og "tapt" der det endte med at vedkommende selv fikk oppfølgingstiltak. Meldt til politiet hvor denne selv ble dømt for trusler og vold, vært i retten der bostedsforelder ble min venn og denne selv fikk samvær - gjentatte ganger ønsket megling og ikke egentlig ville bli enig om noe, og nå sist konfliktrådet.. Min venn står i det for ungene, biter i seg alle svarene som egentlig burde gis og det bare fortsetter og fortsetter - sågar "svigerfamilien" blander seg og bruser med fjærene: hvis du bare samarbeider skal vi gjøre det så mye enklere for deg og barna, hvis du bare er imøtekommende kan vi hjelpe deg osv osv.. Enkelte mennesker er ikke i stand til å se annet enn seg selv og sin verden og oppfatter alt og alle som er uenige med dem som fiender, ser konspirasjoner, oppfører seg fullstendig irrasjonelt - men som som min venns historie viser, systemet virker. 

Hadde jeg vært i en slik situasjon ville jeg vært åpen for å kontakte en torpedo fordi jeg seriøst mener eksen i det tilfellet fortjener pryl rett og slett - heldigvis er ikke min venn som meg :P men "står i det" og kjemper seg gjennom det.

Anonymkode: 01441...8c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja vært gjennom det samme! Barnefaren begynte å tlfterrorisere kjæresten min,truet med å lage ett helvete typen min kom i barnedåpen til sønnen vår osv. Endte opp med at kjæresten min gikk lei av den gale eksen min å gikk fra meg :( Er snart 8 år siden å savner han forsatt.

Anonymkode: 910cb...dea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja vært gjennom det samme! Barnefaren begynte å tlfterrorisere kjæresten min,truet med å lage ett helvete typen min kom i barnedåpen til sønnen vår osv. Endte opp med at kjæresten min gikk lei av den gale eksen min å gikk fra meg :( Er snart 8 år siden å savner han forsatt.

Anonymkode: 910cb...dea

Er redd dette selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...