Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2005 #1 Del Skrevet 26. april 2005 Pga en lekkasje ble taket på badet malt for en tid tilbake og alt gikk på forsikringen. Men malerne har jukset og brukt lateksmaling... ikke oljemaling. (du kan vaske vekk malinga med en klut...) Vet at da klager man, men bør ikke lateksmalingen fjernes før ny oljemaling påføres, slik at det ikke oppstår avflassing/ sprekker etter par år? (eller er det motsatt, at lateks ikke kan påføres der det har vært brukt oljemaling før?) vega Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 26. april 2005 #2 Del Skrevet 26. april 2005 Det er motsatt ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 26. april 2005 #3 Del Skrevet 26. april 2005 Mannen jobber på malebutikk og sier at latex maling og oljemaling ikke går godt sammen, samme hvem som er øverst eller under.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 26. april 2005 #4 Del Skrevet 26. april 2005 Mannen jobber på malebutikk og sier at latex maling og oljemaling ikke går godt sammen' date=' samme hvem som er øverst eller under..[/quote'] Sikker?? :o Jeg har snakket med Jotun om dette jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 26. april 2005 #5 Del Skrevet 26. april 2005 Han anbefalte å ikke male oljemaling på lateks men at det skal gå greit.. Han regagerer forresten på at det er burkt oljemaling i taket første gang han her, for det er meget spesielt å bruke det på tak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 26. april 2005 #6 Del Skrevet 26. april 2005 Han anbefalte å ikke male oljemaling på lateks men at det skal gå greit.. Oki, men jeg ble veldig usikker nå. Jeg snakket med Jotun i forrige uke i forbindelse med noe jeg driver og maler (nei, nei...ikke det forbaskede gipstaket )....da ble jeg anbefalt å male med lateks først...og så male med oljemaling på toppen. (Lateks på olje er dødfødt). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 26. april 2005 #7 Del Skrevet 26. april 2005 Vega: Hvilket materiale er det i taket ditt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 26. april 2005 #8 Del Skrevet 26. april 2005 wixx; det spørs nok litt hvilken type maling du har også. Har Jotun sagt det så går det nok bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 26. april 2005 #9 Del Skrevet 26. april 2005 wixx; det spørs nok litt hvilken type maling du har også. Har Jotun sagt det så går det nok bra! Jeg vet det går bra. Med oljemaling mener jeg alkydmaling...ikke linolje eller lignende, men jeg tror de fleste tenker på alkydmaling når de snakker om oljemaling. Det med maling kan være litt vanskelig....det kommer rett og slett an på hva som skal males. Men hovedregelen er at olje (altså alkyd) går bra på lateks og akryl, men ikke motsatt. Men så har man jo heftgrunn som eventuelt kan brukes oppå oljemaling...så kan man bruke lateks eller akryl oppå der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loop Skrevet 26. april 2005 #10 Del Skrevet 26. april 2005 Hvis malinga flasser eller sitter dårlig i utgangspunktet, så mener jeg det må skrapes av før de legger på ny, uansett olje eller akryl. Er du sikker på at det var utført av fagfolk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 26. april 2005 #11 Del Skrevet 26. april 2005 Hvis malinga flasser eller sitter dårlig i utgangspunktet, så mener jeg det må skrapes av før de legger på ny, uansett olje eller akryl. Er du sikker på at det var utført av fagfolk? Lateksmaling vasker man jo lett av uansett hvor proft den er påført. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loop Skrevet 26. april 2005 #12 Del Skrevet 26. april 2005 Lateksmaling vasker man jo lett av uansett hvor proft den er påført. Ja, vil ikke da den nye malinga også "skli" av ved fukt om man bare legger den utenpå lateks? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 26. april 2005 #13 Del Skrevet 26. april 2005 Liv: jeg lurer litt på om din sambo kan ha tenkt lateks på tre...og så oljemaling på toppen....da har han rett i at det ikke er optimalt...for da får ikke oljemalingen trukket inn i treverket og gitt gode nok festemuligheter. Jeg antok at taket til Vega var av gips eller betong....og da skal man ikke bruke oljemaling som første strøk...men ha på lateks eller akrylmaling før oljemaling (hvis man absolutt "må" ha oljemaling i tak, noe som jeg ble frarådet fra Jotun). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 26. april 2005 #14 Del Skrevet 26. april 2005 Ja, vil ikke da den nye malinga også "skli" av ved fukt om man bare legger den utenpå lateks? Nei, oljemalingen vil ikke smitte av...hvis man ikke gnir innmari hardt da. Er bestanddelene i lateksmalingen som gjør at den ikke tåler vask. Hilsen sixx (tidl. wixx) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. april 2005 #15 Del Skrevet 28. april 2005 Takk for alle svar... nå ble jeg mye klokere... Det er et bad. Taket er betong. Siden han som eide her før, var en maler, trur jeg han har fulgt forskriftene. Men så oppstod lekkasjen i et vannrør i taket. De "fagfolkene" (jeg vet at fagfolk jukser, gjerne på ordre fra høyere hold...) som malte badetaket med lateks, må jo komme tilbake. Jeg har spurt andre, det anbefales å skrape vekk malinga med stålbørste, og deretter påføre heftgrunn, og riktig maling (olje, i alle fall ikke lateks på et baderom...) Det er synd, mer mas, og malerfirmaet må jo tape kroner på å komme tilbake og gjøre alt dette, i stedet for å gjøre det riktig fra grunnen av.... vega Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå