Gå til innhold

fredagsmat på jobben. Hva skal jeg lage?

Anbefalte innlegg

Gjest Primula
Skrevet

Hver fredag har vi fredagsmat for hverandre. Nå er det min tur å lage, men jeg er helt tom for ideer... Sist laget jeg en god pastasalat. Men ellers varierer det fra kaker, gryterett og til is. Jeg personlig synes det er godt med litt mer mat, ikke bare kake, men er det noen som har ideer til meg? Det må være enkelt å forbede, men kan gjerne varmes opp. Vi er ca 15-17 personer

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lasagne i langpanne®? Kan lages på forhånd og fryses.

Skrevet

En god hjemmelaget suppe? Feks. minestrone, eller kanskje noe thai-aktig?

Lett å varme ihvertfall, men tar jo litt tid å lage, da... :)

Skrevet

En pai eller quiche? Siden dere er såpass mange bør du lage mer enn én, og da kan du jo variere fyllet slik at alle får noe de liker.

Gjest Primula
Skrevet
En pai eller quiche? Siden dere er såpass mange bør du lage mer enn én' date= og da kan du jo variere fyllet slik at alle får noe de liker.

Har du kanskje noen oppskrifter også...? :-)

Skrevet

Disse er to av mine favoritter. Du kan selvsagt sløyfe eller legge til ingredienser som du ønsker. Jeg bruker f.eks. fersk spinat i kyllingpaien fordi jeg ikke liker frossen. Quichen kan også enkelt gjøres til en vegetarrett om du bruker brokkoli istedet for skinke, blir veldig godt det også.

Kyllingpaien er forresten fin å bruke som basis for andre paier. Bruk samme deig, samt eggestand og revet ost, men bytt ut resten til akkurat det du vil. F.eks. vegetarpai (kokt søtpotet i terninger, sopp, løk, hvitløk, aubergine og paprika, her er det godt å bruke smuldret fetaost istedet for vanlig revet ost).

Kyllingpai

150 g smør

200 g hvetemel

2 ss vann

400 g grillet kylling

150 g bacon

1 løk

3 dl melk

5 egg

½ pk frossen spinat

1 ts salt

½ ts hvit pepper

1 dl revet ost

Smuldre smør og mel og tilsett vann. Dekk bunnen av en paiform og stek ved 200 grader i ca 15 minutter. Klipp bacon i biter og finhakk løk, fres i en panne. Skjær kyllingkjøtt i biter. Fordel av godt på den forstekte paibunnen. Hell over sammenvispet egg, melk, tint spinat, salt og pepper. Dryss revet ost på toppen. Stek videre i 25 minutter.

Quiche Lorraine

200 g hvetemel

1 ts bakepulver

100 g margarin

1 eggeplomme

1-3 ss melk

6 egg + 1 eggehvite

6 dl fløte

skinke i terninger (jeg pleier å bruke 2 pk hamburgerrygg)

1¼ ts salt

litt pepper

Smuldre mel og smør. Bland i eggeplomme og melk til en myk deig. Kjevle ut i paiform og prikk bunnen. Ha i skinke og visp egg, fløte og krydder sammen. Hell i fyllet. Stek ved 225-250 grader i 40-50 minutter. Dekk med folie etter ca 10 minutter.

Gjest Primula
Skrevet

Arkana; du er en engel! Tror nok det blir dette på meg. De hørtes kjempegode ut begge to.Tror du en av hver er nok til 15 personer? Det er jo ikke middag, men en slags lunsj.. Kan jeg eventuelt servere rundstykker eller noe lignende i tillegg?

( må gå til anskaffelse av en paiform til, har bare en...)

Gjest Primula
Skrevet

...og du forresten; disse kan jeg lage ferdig torsdagskveld og varme i ovnen fredag før vi skal spise, ikke sant?

( må ha det inn med teskje sjø..)

Skrevet

En pai er nok til 6-8 personer, avhengig av hvor mye de skal ha. En enkel grønn salat til er godt. Du kan jo se litt på paiformen, og forestille deg at den deles i åtte og se om det er nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...