AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #1 Skrevet 21. mai 2019 Var usikker på hvor jeg skulle poste denne. Skrur av vannet når jeg reiser, men bør absolutt alle elektriske duppeditter plugges ut, eller er det i så fall bare av hensyn til strømforbruk? Har hørt at det kan være brannfare ved at kjøleskap/kombiskap/frysere står på. Er dette virkelig sant? Hos alle jeg kjenner, står slikt på året rundt. Har selv aldri tenkt at jeg måtte plugge det ut. Da må man jo evt. Kaste alt i frysen for å reise noen få uker. Det blir jo også dumt. Noen som vet? Anonymkode: fa83a...cd3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #2 Skrevet 21. mai 2019 Nei jeg skrur av lys og trekker ut kontakten til unødvendige apparater som ikke trenger å stå på. Skrur aldri av vannet, men så har ikke vært bortreist mer enn 1-3 uker Anonymkode: f6b03...e14
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #3 Skrevet 21. mai 2019 Jeg trekker ut alt ja. For slår lynet ned blir apparatene ødelagte. Anonymkode: 725ab...fb9 1
Million Skrevet 21. mai 2019 #4 Skrevet 21. mai 2019 (endret) Du kan jo ikke plugge ut kjøleskap og fryser. De må jo stå på for å bevare alt som ligger inne i dem! Har aldri vært borti noen som plugger ut dette. Gjør man det, er det både hysterisk og utrolig sløsing med matvarer. Penger rett i søpla. Jeg drar ikke ut noen stikkontakter når jeg reiser bort. Unntatt pc. Du kan sikkert plugge ut kaffetrakteren og vannkokeren og sånt, men ellers kan ting utenom pc stå i. I tilfelle tordenvær, vet jeg at noen plugger ut pc-utstyr, for å forhindre kortslutning av harddisken. Det opplevde jeg en gang for en del år siden, til tross for at jeg hadde et såkalt overspenningsvern innkoblet. Hadde kjøpt det for flere hundre kroner, men det var altså ikke verdt fem øre, da det ikke beskyttet pc-en mot lynnedslagene under tordenværet likevel. Etter tordenværet var alt dødt på pc-en og skjermen, ingen av dem ville starte igjen mer. Kaputt. Fikk igjen på forsikringen da. Endret 21. mai 2019 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #5 Skrevet 21. mai 2019 Trekker ut på TV og data og slike ting, kaffemaskiner og andre små maskiner, men det gjør vi hver kveld. Hadde vært litt styr å tømme kjøleskap og frys før vi skal reise noe sted. Anonymkode: 5e5f0...434 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #6 Skrevet 21. mai 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei jeg skrur av lys og trekker ut kontakten til unødvendige apparater som ikke trenger å stå på. Skrur aldri av vannet, men så har ikke vært bortreist mer enn 1-3 uker Anonymkode: f6b03...e14 Ikke jeg heller. 3 uker er mer enn nok. Vanligvis er folk flest lei etter såpass lang tid. Så du plugger ikke ut kjøleskap/kombiskap heller da? Anonymkode: fa83a...cd3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #7 Skrevet 21. mai 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke jeg heller. 3 uker er mer enn nok. Vanligvis er folk flest lei etter såpass lang tid. Så du plugger ikke ut kjøleskap/kombiskap heller da? Anonymkode: fa83a...cd3 Nei jeg kaster ikke bort mat for å trekke ut kontakten Anonymkode: f6b03...e14 2
_popcorn_ Skrevet 21. mai 2019 #8 Skrevet 21. mai 2019 Jeg trekker ut alt av elektronisk utenom hvitevarer og panelovner. Jeg tar sikringen til komfyr, kun fordi jeg har opplevd at en katt har klart sette på plater mens jeg har vært borte. Kjøleskap/fryser er generelt sett lite brannfarlig, så lenge man har jevnlig renhold på det. 1
Million Skrevet 21. mai 2019 #9 Skrevet 21. mai 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trekker ut på TV og data og slike ting, kaffemaskiner og andre små maskiner, men det gjør vi hver kveld. Hadde vært litt styr å tømme kjøleskap og frys før vi skal reise noe sted. Anonymkode: 5e5f0...434 Trekker du seriøst ut strømkontaktene til alt det HVER kveld? Pc og tv og alt? 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #10 Skrevet 21. mai 2019 16 minutter siden, _popcorn_ skrev: Jeg trekker ut alt av elektronisk utenom hvitevarer og panelovner. Jeg tar sikringen til komfyr, kun fordi jeg har opplevd at en katt har klart sette på plater mens jeg har vært borte. Kjøleskap/fryser er generelt sett lite brannfarlig, så lenge man har jevnlig renhold på det. Det har jeg. Noe annet ville jo uansett vært ekkelt. Anonymkode: fa83a...cd3
Spiralis Skrevet 21. mai 2019 #11 Skrevet 21. mai 2019 Jeg skrur termostatene på ovner et stykke ned eller av (avhengig av årstiden), slår av lys. Tror jeg har tatt ut kontakt på pc noen ganger, muuligens TV/stereo også. Ellers er jeg mer opptatt av å få tatt ut søpla og avtalt at noen vanner plantene mens jeg er borte.
_popcorn_ Skrevet 22. mai 2019 #12 Skrevet 22. mai 2019 23 hours ago, AnonymBruker said: Det har jeg. Noe annet ville jo uansett vært ekkelt. Anonymkode: fa83a...cd3 Det er veldig mange som ikke har regelmessig renhold. Jeg innrømmer lett at jeg selv er dårlig på å dra fram det tunge skapet å rengjøre baksiden hvor elementene sitter og hvor brannfarlig støv kan samle seg...
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #13 Skrevet 22. mai 2019 Jeg drar ut kontaktene på tv, kaffetrakter og oppvaskmaskina (selv om jeg har stengt for vannet til den). Ikke noe annet. PC, vaskemaskin, vannkoker og andre småelektriske står jo ikke i 24/7 uansett, men ser selvfølgelig etter om de er dratt ut før jeg drar. Stenger ikke vannet til huset, for kattene vil jo ha litt vann. Og kattevakta kommer 2-3 ganger om dagen. Anonymkode: 50939...127
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #14 Skrevet 22. mai 2019 Å trekke ut stikkontakten bør man absolutt ikke gjøre med mindre man er elektriker. Å trekke ut støpselet som står i stikkontakten kan derimot være greit Anonymkode: ba92a...8de 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #15 Skrevet 22. mai 2019 Rører da virkelig hverken stikkontakter eller vann når jeg drar på ferie. Hva sier det om sikkerheten når jeg sover, eller er på jobb? Sannsynligheten er jo MYE større for at dette går feil de de 9+9+9..... timene du er borte på jobb hver dag.For ikke å snakke om de timene man sover hver natt. Enn de to-fem ukene du er på ferie i året. Har derfor heller investert i gjennomgang fra elektriker, vannalarm og brannalarm med tilknytning til sentral. Anonymkode: c8334...805
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå