AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #1 Skrevet 21. mai 2019 Jeg er 30 år og har vært fosterbarn siden jeg var 4 år. Jeg har hatt mye kontakt med min biologiske far opp igjennom, men han døde for ti år siden. Min biologiske mor har jeg de siste ti årene ikke hatt noe kontakt med. Jeg prøvde en periode, men hun ville bare ha penger og det var mye drama. Men nå i dag fikk jeg en melding fra henne ut av det blå. Hun skrev at jeg måtte ta kontakt for hun hadde blitt tilbakebetalt en haug av penger og ville dele med barna sine og barnebarn. Hun vil altså gi meg 50 000, og min dater 20 000. Vi er fire søsken, så hun må jo da ha fått en god slant. Jeg synes jo dette høres for godt ut til å være sant. Jeg svarte henne selvfølgelig, og hun ville jeg skulle ringe henne i morgen. For hun måtte få tak i mine andre søsken og. Min fostermor syntes jo dette var veldig rart og sa at jeg ikke måtte gi henne noe kontonummer - i tilfelle hun lurer meg og vil prøve å stjele penger heller. Men kan hun det ved å få et kontonummer? Jeg har ikke dårlig samvittighet for å ta i mot pengene, hvis det skulle være sant. Men igjen, hun er alkoholiker, så alt hun sier tar jeg ikke for god fisk. Jeg er litt redd for at hun prøver å lure oss.. Anonymkode: e2df2...ced
ajarRun Skrevet 21. mai 2019 #2 Skrevet 21. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 30 år og har vært fosterbarn siden jeg var 4 år. Jeg har hatt mye kontakt med min biologiske far opp igjennom, men han døde for ti år siden. Min biologiske mor har jeg de siste ti årene ikke hatt noe kontakt med. Jeg prøvde en periode, men hun ville bare ha penger og det var mye drama. Men nå i dag fikk jeg en melding fra henne ut av det blå. Hun skrev at jeg måtte ta kontakt for hun hadde blitt tilbakebetalt en haug av penger og ville dele med barna sine og barnebarn. Hun vil altså gi meg 50 000, og min dater 20 000. Vi er fire søsken, så hun må jo da ha fått en god slant. Jeg synes jo dette høres for godt ut til å være sant. Jeg svarte henne selvfølgelig, og hun ville jeg skulle ringe henne i morgen. For hun måtte få tak i mine andre søsken og. Min fostermor syntes jo dette var veldig rart og sa at jeg ikke måtte gi henne noe kontonummer - i tilfelle hun lurer meg og vil prøve å stjele penger heller. Men kan hun det ved å få et kontonummer? Jeg har ikke dårlig samvittighet for å ta i mot pengene, hvis det skulle være sant. Men igjen, hun er alkoholiker, så alt hun sier tar jeg ikke for god fisk. Jeg er litt redd for at hun prøver å lure oss.. Anonymkode: e2df2...ced Ja, kontonummer lar folk magisk ta penger fra kontoen din. Prøv det neste gang du betaler en regning, bare skriv inn et negativt beløp så får du pluss på kontoen. Dog hvis hun overfører for mye må du ikke finne på å overføre tilbake. Da er det hvitvasking eller svindel. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #3 Skrevet 21. mai 2019 7 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Ja, kontonummer lar folk magisk ta penger fra kontoen din. Prøv det neste gang du betaler en regning, bare skriv inn et negativt beløp så får du pluss på kontoen. Dog hvis hun overfører for mye må du ikke finne på å overføre tilbake. Da er det hvitvasking eller svindel. Det var et reelt spørsmål. Jeg regner med at personopplysninger og kontonummer kan være et hjelpemiddel til folk som driver med svindel. Jeg vet ikke jeg.. Jeg stoler ikke på den dama. Men takker jo ikke nei til pengene dersom det er reelt. Anonymkode: e2df2...ced
ajarRun Skrevet 21. mai 2019 #4 Skrevet 21. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det var et reelt spørsmål. Jeg regner med at personopplysninger og kontonummer kan være et hjelpemiddel til folk som driver med svindel. Jeg vet ikke jeg.. Jeg stoler ikke på den dama. Men takker jo ikke nei til pengene dersom det er reelt. Anonymkode: e2df2...ced Be om at hun gir deg en bankremisse da?
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #5 Skrevet 21. mai 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: sa at jeg ikke måtte gi henne noe kontonummer - i tilfelle hun lurer meg og vil prøve å stjele penger heller. Men kan hun det ved å få et kontonummer? Ingen kan svindle deg bare ved å ha ditt kontonummer Anonymkode: 99892...eae 7
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #6 Skrevet 21. mai 2019 Bare gi henne kontonr. Det er trygt. Men ikke gi hele personnummeret ditt, det kan folk bruke. Anonymkode: 51023...3ce 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #7 Skrevet 21. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Bare gi henne kontonr. Det er trygt. Men ikke gi hele personnummeret ditt, det kan folk bruke. Anonymkode: 51023...3ce Som hennes mor, har hun nok personnummeret allerede. Da er det temmelig risikabelt å gi fra seg kontonummer også. Anonymkode: a8859...468
Miewyn77 Skrevet 21. mai 2019 #8 Skrevet 21. mai 2019 VIPPS er trygt. trenger bare mobilnr. Husk at moren din vet eller kan finne ditt personnr. Det kombinert med kontonr. er ikke bra.. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #9 Skrevet 21. mai 2019 Nei, hun kan ikke gjøre noe ved å vite kontonummeret ditt. Det trenger du ikke være redd for å oppgi. Anonymkode: dc126...2a0
blomstre Skrevet 21. mai 2019 #10 Skrevet 21. mai 2019 Hvis du er skeptisk så kan du jo opprette en vanlig brukskonto i nettbanken som kun er til det formålet og gi henne det kontonummeret. Ordinært sett kan man ikke svindle bare hjelp av kontonummer. Firmaer oppgir jo gjerne kontonummer på deres nettsider, så da er det vel rimelig trygt.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #11 Skrevet 21. mai 2019 Kontonummer er ubrukelig. Det er ment for å deles... Anonymkode: d8251...378
Gjest padawan Skrevet 21. mai 2019 #12 Skrevet 21. mai 2019 7 minutter siden, Miewyn77 skrev: VIPPS er trygt. trenger bare mobilnr. Husk at moren din vet eller kan finne ditt personnr. Det kombinert med kontonr. er ikke bra.. Når man overfører 50.000 skal Vipps ha en del penger i gebyr så det er bedre å sende rett til konto.
Miewyn77 Skrevet 21. mai 2019 #13 Skrevet 21. mai 2019 Akkurat nå, padawan skrev: Når man overfører 50.000 skal Vipps ha en del penger i gebyr så det er bedre å sende rett til konto. Tryggere for TS da hun bare må oppgi tlf nr. Jeg hadde heller gjort det og bedt moren trekke fra gebyret..
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #14 Skrevet 21. mai 2019 Akkurat nå, Miewyn77 skrev: ryggere for TS da hun bare må oppgi tlf nr. Du kan gjøre langt mer skade med mobilnummer enn du kan med kontonummer... Kontonummer er ikke farlig å dele... Anonymkode: d8251...378 1
Miewyn77 Skrevet 21. mai 2019 #15 Skrevet 21. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du kan gjøre langt mer skade med mobilnummer enn du kan med kontonummer... Kontonummer er ikke farlig å dele... Anonymkode: d8251...378 Ha ha. Morsom du.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #16 Skrevet 21. mai 2019 Akkurat nå, Miewyn77 skrev: Ha ha. Morsom du. Det er seriøst... Anonymkode: d8251...378
Kitcat Skrevet 21. mai 2019 #17 Skrevet 21. mai 2019 Du kan trygt gi kontonummer, men kortnummer (det som er preget på framsiden) ville jeg aldri gitt fra meg. Kontonummer er ment for å deles, hun får ikke gjort noe annet enn å sette inn.
Miewyn77 Skrevet 21. mai 2019 #18 Skrevet 21. mai 2019 4 minutter siden, Kitcat skrev: Du kan trygt gi kontonummer, men kortnummer (det som er preget på framsiden) ville jeg aldri gitt fra meg. Kontonummer er ment for å deles, hun får ikke gjort noe annet enn å sette inn. Kontonr.+personnummer=id tyveri. Stor andel av id tyveri utføres av slektninger og folk du bor med.. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #19 Skrevet 21. mai 2019 Nå har hun ikke bedt om hverken kontonummer eller noe personnummer, så hvorfor maser alle om det?? Kontonummeret kan hun da fint få, når hun ber om det. Er en grunn til at en har konto og ikke får utbetalinger i kontanter lengre... Anonymkode: 78fae...148
Gjest Parkeringsvakt Skrevet 21. mai 2019 #20 Skrevet 21. mai 2019 Her hadde jeg nok vurdert å avslå pengene. Å få penger fra en person jeg knapt har kontakt med og som jeg ikke stoler på er ikke noe jeg ville gjort uten å tenke meg om. Her kan du i verste fall ende opp med noen som guilter deg til å ha kontakt med de eller på andre måter legger opp til drama. 70k er ikke så mye i det store og det hele. Så med mindre du er fattig...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå