Gå til innhold

Dere som er så negativ til Airbnb - hvorfor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lagt merke til at når det er tråder som omhandler hotell etc og noen foreslår Airbnb så er det mange som er negativ. 

Hvorfor? Jeg har blant annet lest at de som bruker Airbnb er de som ikke har råd til hotell. Jeg vet ikke hvordan det er for andre, men det stemmer ikke for meg. Jeg har absolutt råd til å velge hotell, men noen ganger synes jeg det er bedre med Airbnb. 

Jeg har brukt Airbnb (og liknende) de siste 10 årene og har bare gode erfaringer. Grunnen til at jeg benytter Airbnb er flere, jeg bruker også hotell. Skal jeg på helgetur til London eller København overnatter jeg på hotell, men dersom man skal være lenge borte (1-3 uker) synes jeg det er greit med bedre plass enn et hotellrom.  Og særlig om jeg har ungene med meg. 

Jeg drar heller ikke på tur for å feste og synes det er fint med bosted med uteplass. Om det nu er veranda, hage etc. Fint å kunne sitte ute på kveldene med et glass vin om kvelden, særlig om ungene er med og de skal se film eller skype med venner.

Jeg bruker god til på å finne bosted og velger kun det som ser bra ut. Er det dårlige bilder, ser rotete/skittent ut etc er det uaktuelt. Jeg velger aldri steder med masse «nips», tenker at det fort blir støvete. 

Jeg ser kun på steder som har mange anmeldelser og som har topp score på særlig renslighet, kommunikasjon og beliggenhet. Jeg trenger ikke bli kjent med vertene (i de fleste tilfellene har jeg ikke møtt de). 

Jeg har bodd med Airbnb i blant annet Spania, Danmark, Polen, Kroatia og alle stedene har vært helt topp. Fra supermoderne leiligheter i storby til sjarmerende anneks i landsbyer. Alle steder har vært rent og pent og akkurat slik stedet ble presentert på nett. 

Jeg synes det er greit med litt plass. At vi må lage frokost selv er bare koselig, å gå en tur ut på morgenen for å kjøpe ferske brødvarer synes jeg er en del av ferien 😊

I sommer skal vi på biltur i et naboland og 2 av 5 overnattingssteder er via Airbnb. Gleder meg 🙂 

Anonymkode: 090f3...91c

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er selvsagt fint for oss som vil spare noen kroner, men det ødelegger for turistnæringen, for de lokale hotellene og restaurantene. Og enda verre, det presser lokalbefolkningen ut av turistbyene. Folk med penger kjøper opp leiligheter for utleie og tjener mer på å leie ut til turister enn til lokale folk. Boligprisene presses så høyt opp at innbyggerne ikke har mulighet til å være med i konkurransen. På den måten sørger vi for at mange mister både jobb og bomuligheter. Vi bor også på airbnb av og til, men jeg kjenner på samvittigheten at vi egentlig ikke burde gjort det.

Skrevet

Fordi jeg foretrekker den komforten du for med et hotell. Kunne gå ned til en deilig frokostbuffet. Komme tilbake til et rom som er ferdig rengjort og tipp topp. Dette kan aldri Airbnb tilby. 

Ting som gjør at jeg missliker konseptet på mer generelt grunnlag er jo at det rett og slett ødelegger for hotellnæringen. Frykter at dette på sikt kan få flere hoteller til å gå over ende. Og man vil få dårligere hotelltilbud. I tillegg ser man i flere byer at Airbnb skaper problemer for de som ønsker å leie på mer permanent basis. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi skal jeg på ferie så foretrekker jeg å bo på hotell. I tillegg så hauser airbnb opp prisene i lokalsamfunnene og ødelegger turistnæringen.

Anonymkode: 934cb...930

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Alle dere som sier Airbnb ødelegger turistnæringen ser ikke at enkelte store byer overpriser rottereir-hoteller noe voldsomt? Skal man ha plass å bevege seg på, må man eventuelt punge ut for den største suiten på et stort hotell. 

Man ødelegger da intet for turistnæringen ved å støtte små, lokale restauranter og butikker, og ellers for turistnæringen? De eneste man eventuelt ødelegger for, er enkelte kyniske lav- og middelprisklassehoteller der prisen på ingen måte reflekterer standarden.

Det gjeldende er at to hoteller i samme klasse, samme område kan ha samme pris. Det ene er et rottereir, det andre er det du håpet det var. Når man har reist en del, og er voksen, er ikke alltid det sjansespillet så greit å ta, spesielt ikke på tur med barn.

Anonymkode: 6ffa0...971

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

🔼 Presisering: det er ikke byene som overpriser hotellene, men enkelte hoteller har tydeligvis som filosofi å overprise seg i et heftig marked i en populær by. Det er tydeligvis ikke så nøye for dem om folk vender tilbake noensinne.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har utelukkende bodd i Airbnb-leiligheter på alle reiser de siste fem årene. Jeg liker å lage mat, og vil ha fullt utstyrt kjøkken når jeg reiser, og det er det få hoteller som kan tilby.

I tillegg er det billigere. Vi leier alltid av private aktører. Veldig fornøyd hver eneste gang, kommer forhåpentligvis aldri til å trenge å bo på hotell igjen. 😍

Vi reiser forøvrig mye, og har god råd. 🤷‍♀️

Anonymkode: 2c799...caf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker at de stedene jeg liker å reise til fremdeles skal ha en lokalbefolkning som kan leve og bo der, og derfor benytter jeg meg ikke av airbnb eller lignende tjenester. Flere steder opplever at utlendinger kjøper opp de sentrumsnære boligene og leier dem ut til turister, slik at lokalbefolkningen blir tvunget til å flytte. Dagbladet hadde fokus på denne problematikken i fjor, så det er enkelt å lese seg opp: https://www.dagbladet.no/nyheter/jeg-hadde-aldri-hatt-rad-til-a-kjope-leilighet-i-sentrum-i-dag/70037919 https://www.dagbladet.no/tema/palma-de-mallorca-vil-forby-utleieboliger---en-modig-beslutning-sier-borgermesteren/69746776 Og dette skjer over hele verden. Edinburgh: https://www.scotsman.com/business/companies/media-leisure/airbnb-is-ruining-neighbourhoods-claim-angry-residents-1-4667355 New Orleans: https://www.nola.com/politics/2016/10/short_term_rentals_against.html

Anonymkode: d0873...ac9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker at de stedene jeg liker å reise til fremdeles skal ha en lokalbefolkning som kan leve og bo der, og derfor benytter jeg meg ikke av airbnb eller lignende tjenester. Flere steder opplever at utlendinger kjøper opp de sentrumsnære boligene og leier dem ut til turister, slik at lokalbefolkningen blir tvunget til å flytte. Dagbladet hadde fokus på denne problematikken i fjor, så det er enkelt å lese seg opp: https://www.dagbladet.no/nyheter/jeg-hadde-aldri-hatt-rad-til-a-kjope-leilighet-i-sentrum-i-dag/70037919 https://www.dagbladet.no/tema/palma-de-mallorca-vil-forby-utleieboliger---en-modig-beslutning-sier-borgermesteren/69746776 Og dette skjer over hele verden. Edinburgh: https://www.scotsman.com/business/companies/media-leisure/airbnb-is-ruining-neighbourhoods-claim-angry-residents-1-4667355 New Orleans: https://www.nola.com/politics/2016/10/short_term_rentals_against.html

Anonymkode: d0873...ac9

Situasjonen for Mallorca er spesiell nå, siden dette er nytt for dem. Mallorca har vært populært svært lenge, men før var kanskje turistene mer fornøyde med et standard hotellrom og «grisefest», og reiste etter en eller to uker.

På den franske riviera har dette vært en realitet de siste 40+ årene, lenge før Airbnb eksisterte. I kystbyene mellom Monaco og St. Tropez er det dyrt med enebolig nær sjøen for en gjennomsnittlig franskmann. For 50+ år siden var det svært dyrt inntil sjø, nå er det dyrt uansett når det er sjø «i sikte». Ingen av disse byene jeg har besøkt de siste 25+ årene er «døde» om vinteren, likevel. Med unntak av St. Tropez, kanskje.

Airbnb har ikke skylden for «alt». 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har brukt Airbnb flere ganger, med stort hell 😊

Særlig fint dersom man reiser en vennegjeng.

Og helt ærlig, jeg reiser IKKE på ferie for å støtte noen som helst 🤪 Jeg reiser kun fordi JEG vil hit & dit 😬

Anonymkode: cfc84...71a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan skjønne at det er et problem i store turistområder hvor leiligheter kjøpes kun for utleie til turister og syntes da det er på sin plass med lokale forbud mot den type utleie. Jeg tenker at dette lovmessig bør reguleres i landet det gjelder da mange forbrukere ikke har sjangs til å sette seg inn i disse forholdene og det derfor bør lovreguleres. 

Jeg har brukt airbag i Norge og Danmark. Primært fordi jeg ønsker å leie leilighet/hus som er fullt utrustet til en barnefamilie, dvs med leker både ute og inne til barna, i barnevennlige strøk.  Det er mye lettere for oss når vi finner slt vi kan ønske oss og trenge i leiligheten, og ingen utleieleilighet kan matce det. Hotell med småbarn er uaktuelt. 

For fremtidige leier vil jeg være nøye med å sette meg inn i områdets problemer knyttet til airbnb, før jrg velger h a jeg gjør. Jeg leier alltid av familier så jeg vil uansett ikke støtte opp om oppkjøp bare for utleie til turister. 

Anonymkode: b3512...313

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle dere som sier Airbnb ødelegger turistnæringen ser ikke at enkelte store byer overpriser rottereir-hoteller noe voldsomt? Skal man ha plass å bevege seg på, må man eventuelt punge ut for den største suiten på et stort hotell. 

Man ødelegger da intet for turistnæringen ved å støtte små, lokale restauranter og butikker, og ellers for turistnæringen? De eneste man eventuelt ødelegger for, er enkelte kyniske lav- og middelprisklassehoteller der prisen på ingen måte reflekterer standarden.

Det gjeldende er at to hoteller i samme klasse, samme område kan ha samme pris. Det ene er et rottereir, det andre er det du håpet det var. Når man har reist en del, og er voksen, er ikke alltid det sjansespillet så greit å ta, spesielt ikke på tur med barn.

Men du skjønner vel heller ikke grunnen til at hoteller er dyrere enn Airbnb. På et hotell har du masse utgifter folk som leier ut airbnb gjerne ikke har. Det koster mye bare drift og vedlikehold av et hotell. I tillegg har du utgifter til mat, lønninger osv. Noe en som bare leier ut via airbnb har svært lite av i forhold til et hotell. Pluss hoteller skaper en rekke lokale arbeidsplasser som igjen og generer penger i lokalsamfunnet. Det gjør ikke airbnb.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reiser alltid med Airbnb, og velger utelukkende de billigste alternativene :) Bryr meg null om renslighet og slikt overfladisk tull, skal jo uansett dusje.

Bruker heller penga på å oppleve ting enn dyre hotell eller airbnb.

Anonymkode: 05ae7...a2c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Kjetil E skrev:

Men du skjønner vel heller ikke grunnen til at hoteller er dyrere enn Airbnb. På et hotell har du masse utgifter folk som leier ut airbnb gjerne ikke har. Det koster mye bare drift og vedlikehold av et hotell. I tillegg har du utgifter til mat, lønninger osv. Noe en som bare leier ut via airbnb har svært lite av i forhold til et hotell. Pluss hoteller skaper en rekke lokale arbeidsplasser som igjen og generer penger i lokalsamfunnet. Det gjør ikke airbnb.

Jeg forstår årsaken til at enkelte hoteller er dyrere enn Airbnb. Det forklarer ikke at i enkelte byer er det et lotteri mtp hvilken standard du får får samme hotellklasse og -pris, i samme bydel.

Jeg har aldri benyttet meg av Airbnb, men forstår for eksempel at barnefamilier på storbytur gjør det. «Connecting-rooms» er nesten ikke-eksistererende. Familierom, om det finnes, tilbyr ofte dårligere standard på samme hotell, selv om prisen er høyere enn for to dobbeltrom. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg reiser alltid med Airbnb, og velger utelukkende de billigste alternativene :) Bryr meg null om renslighet og slikt overfladisk tull, skal jo uansett dusje.

Bruker heller penga på å oppleve ting enn dyre hotell eller airbnb.

Anonymkode: 05ae7...a2c

Dersom det var skittent og litt ekkelt på alle måter, kunne jeg like gjerne valgt et litt skittent og ekkelt hotell/hostell som student.

Barna mine hadde jeg ikke giddet å reise med til å frivillig oppsøke veggdyr, hverken på det ene eller andre stedet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom det var skittent og litt ekkelt på alle måter, kunne jeg like gjerne valgt et litt skittent og ekkelt hotell/hostell som student.

Barna mine hadde jeg ikke giddet å reise med til å frivillig oppsøke veggdyr, hverken på det ene eller andre stedet.

En ferie blir ødelagt hvis man skal bo i en svinesti. Jeg drar aldri på ferie uten å bo bra. Trenger ikke overdreven luksus, men at det er rent og ryddig er et minimum.

Anonymkode: 71ff1...09f

• Liker 5
Skrevet

Jeg kunne aldri tenkt meg Airbnb, fordi jeg liker servicen man får på hotell. Alt er ferdig på hotellet, mens i en leilighet må du jo gjøre alt selv, rydde og styre med oppvask osv. Det gidder jeg ikke på ferie.

Etter å ha lest en del skrekkhistorier, kunne jeg heller ikke tenkt meg å leie ut til Airbnb. Bor uansett ikke sentralt nok til at noen hadde giddet å betale leie for å bo her sikkert.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker å bo på hotell når vi er to voksne som reiser. MEN når vi reiser med barna våre på 7 og 9 år, er det en helt annen verden å ha en leilighet eller et hus alene. Da går vi alltid for airbnb eller tilsvarende. Da kan barna legge seg tidlig uten at vi voksne må sitte i mørket på hotellrommet og spille yatzy mens vi venter på at vi skal legge oss. Barna ligger på eget soverom, mens vi voksne kan sitte i stue/på veranda. Det er få hoteller som har familieleiligheter som egner seg å bo i for en familie på ferie i flere dager i strekk, og det er ofte forferdelig dyrt.

Anonymkode: 901f1...b46

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...