Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Trist jente..
Skrevet

Hei. Jeg er en jente på 18 år som har uvanlig sterk hårvekst over hele kroppen. Det er snakk om lyse hår og er egentlig ikke så plaget av kroppshårene. Det virkelige problemet er ansiktshårene! Jeg går til elektrolyse behandling. Går ca. to uker mellom hver gang. Problemet er at jeg ikke ser noen forbedring. Har gått i over 4 måneder nå, og det er like ille. Har et lyst teppe på overleppen :( De tar jo kun et og et hår, og det er jo sikkert mange hundre hår der. Når bør jeg merke forskjell? Jeg vokser ikke overleppen. Har aldri prøvd. Bør jeg forsøke det? Blir hårene stivere og mørkere eller er dette bare myter?

Har nesten lyst til å bare gi opp og ignorere problemet, men folk minner meg på det hele tiden og jeg føler meg ikke vel. Vil så gjerne være hårfri!! Noen som har tips, gode råd eller erfaringer som de vil dele med meg? Hadde satt stor pris på det.

På forhånd takk

Hilsen trist jente.. :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du Ser sikkert ikke noe forskjell fordi elektrolyse ikke virker så bra på lyse hår.Prøv voks.Det er veldig bra.Hårene blir ikke stivere.

Skrevet

Jeg kjenner til problemet ditt. Jeg er også en del plaget med hårvekst i ansiktet og har i likhet med deg begynt med elektrolyse.

Jeg har gjort dette i 8 mnd. nå og utrolig nok seg jeg forbedringene komme så smått, føler meg mye bedre til sinns. For nå er det ikke så tett lengre. Og om ca 1 mnd. vil de være helt borte, men jeg må ta de gjevnelig etter dette.

Sist jeg var der og tok elektrolysen spurte jeg hvor lang tid dette vil ta og jeg fikk da til svar at jeg måtte påberegne ca 1 år til. Så det tar tid, fryktelig lang tid. Men hvis det hjelper blir jeg evig takknemelig.

Gjest Marlena, ikke innlogget
Skrevet

Det ayay skriver er ikke riktig (at det ikke blir noe effekt pga at hårene er lyse!!!) Dette har ingenting å si for elektrolyse ( men hvis man skal ta laserbehandling) Jeg har vært plaget med samme problem som deg siden jeg var like gammel (er nå 28) Har gått til elektrolyse, tatt laser, voks, barbert meg stort sett med andre ord prøvd alt. Laser funka ikke enda jeg hadde ganske mange grove mørke hår....voks fjerner problemet bare for en tid og barbere må man gjøre 2 ganger om dagen hvis man begynner med det. Jeg råder deg til å gå 2 ganger i uka til elektrolyse slik at hudpleieren får tatt alle hårene en omgang. Dersom ett enkelt hår sitter på nålen er dette håret for alltid borte men det som er vanligst er at man må gjenta behandlingen til rotsekken er ødelagt helt, og dette er individuelt for hvert hårstrå. Når hun har kommet rundt går du til elektrolyse med en gang "etterveksten" kommer ut - kanskje en gang i uka en tid og så lengre og lengre opphold.

Innimellom så kan du la hudpleieren vokse deg eller du kan gjøre det selv for å slippe å alltid føle deg ukonfortabel. Det å vokse gjør ingenting for elektrolysebehandlingen, bortsett fra at du må vente litt på hårene før du tar elektrolyse igjen (jeg må aldri vente lenge for mine hår vokser så fort...) Lykke til, det er flere som lever med samme problem ;-)

Gjest Trist jente
Skrevet

Tusen takk for svar.

Det er jo utrolig deprimerende at det skal ta så utrolig lang tid. Hvorfor venter hudpleieren min to uker mellom hver gang? Kan hun ikke ta andre steder i mellomtiden? Noen steder har hun jo ikke rørt ennå. F.eks. rett under nesen eller helt nede langs der overleppen begynner. Begynner å bli utålmodig og lurer på om dette faktisk fungerer. Utleggene blir jo også ganske store etter hvert. Har aldri prøvd å vokse hårene. Har lyst slik at jeg kan se hvordan jeg ser ut uten hår, men det kommer jo til å bli kjempedeprimerende når de begynner å komme ut igjen. Og ødelegger det behandlingen eller gjør at det tar lengre tid hvis jeg vokser?

Hvordan er det med veksthemmende kremer og slikt? fungerer disse?

Er utrolig lei dette problemet. Det er jo flaut å vise seg ute.. Og nå kommer snart vinteren og da blir hårene mørkere:(

Sollys er min verste fiende!

Håper på flere gode og oppmuntrende svar.

På forhånd takk!!

Skrevet

Hei igjen!

Jeg har vokset overleppa mi en gang for å se hvordan jeg ville bli sendes ut, og jeg skal love deg at jeg ble kjempe fornøyd, men..... Jeg fikk utrolig mange små "hvite kviser" på overleppa etter at jeg gjorde det, samtidig som det kjentes rart ut den 1. uka. Men jeg vil anbefalle deg å prøve det, slik at du kan se hvordan du blir sendes ut.

Jeg vet at det er demprimerende når sollyset treffer på en, jeg har derfor alltid likt å stå i skyggen for lyset om vinteren, men nå er det så befriende, nå kan jeg gå vinteren første gang i møte med glede. For sist jeg tok elektrolyse (45 min) ble det tatt så mange hår at neste gang jeg drar dit regner jeg med at de siste forsvinner. Men, jeg blir nok ikke kvitt de sånn med engan, for kjenner jeg de rett vokser de ut igjen. Men jeg skal komme det onde til verks! og bli kvitt dem en gang for alle!!!

Grunnen til at hun gjør det slik er at du sikkert er som meg, at du har sterkere hårvekst på sidene og at hårene ikke sitter fult så tett under nesa. Derfor må hun tynne ut først, før hun tar å begynner på siden og beveger seg oppover.

Lykke til videre!

Det jeg vil anbefalle deg er at du tar en prat med hudpleieren neste gang og forteller henne det du skriver i ditt innlegg, så tror jeg at du vil få svar på mye, og høre med henne om du kan gå oftere eller ta lengre behandlinger. Jeg vet ikke hvor lenge du tar avgangen, men jeg synes at 45 min er mye bedre enn bare 30min. Føler at mye mere blir borte.

Gjest Hårete jente
Skrevet

Hei Lillje!

Jeg tar kun 15 minutter om gangen. Det er det jeg har fått beskjed om at jeg skal ta.. Er det for lite??

Jeg vil gjerne ta lengre , men det er jo også litt vondt. Er det fordi hun tar de samme stedene at hun kun tar 15 min. om gangen? Slik at hårene skal få vokse ut igjen før man begynner på nytt?

HAr masse masse hår igjen, og nå blir de snart mørkere også p.g.a. vinteren :/ Grøss og gru!

Håper virkelig at dette fungerer.. Hvor lang tid tok det før hårene begynte å komme ut igjen etter at du vokset overleppen? Er det vondt å vokse den? Gjorde du det hos hudpleier eller på egenhånd?

Tusen takk for svar!!

Gjest Anonymous
Skrevet

15 min? Det hørtes fryktelig lite ut. Min hudpleier anbefaller meg 30-45 min hver gang. Og hun ser helst at vi tar 45 min for da rekker hun over mer av gangen. Hun tar forskjellige steder hver gang, men konsentrer seg om overleppa. Hun begynner først der hårene har vokst ut før hun beveger seg videre oppover. Så jeg ser resultatene for hver gang.

Hvis det er en trøst syntes jeg også det var vondt i begynnelsen. Men nå tror jeg at jeg er herdet, for jeg klarte å sovne en gang jeg var der. Og det må jeg si var utrolig pinelig. Så som du forstår synes jeg det ikke er vondt lengre. :oops:

Jeg husker ikke hvor lang tid det tok før hårene begynte å vokse ut igjen etter at jeg fikk hudpleieren min til å vokse overleppa, men de holdt seg i alle fall borte i 14 dager, uten tegn til å vise seg. Og ja, det svei i det hun reiv voksen av. Jeg vil så absolutt anbefalle deg å gjøre det hos :P hudpleieren, for det er lettere at de river enn at du selv gjør det. Jeg hadde ikke orket, samtidig som hun smører på lindrene krem etter på. Hun kan også dette, og det holder da med 2 riv, og alt forsvinner. I stede for knotingen det lett har for å bli hjemme.

Håper at dette var gode nok svar.

Hilsen Lillje

• 3 uker senere...
Gjest Cleopatra
Skrevet (endret)

....

Endret av Cleopatra
Skrevet

Kan noen forklare meg HVA elektrolyse er?? Jeg føler meg litt dum...

• 1 måned senere...
Gjest Trist jente...
Skrevet

Elektrolyse er en nål som føres inn i huden der hårene er. Helt inn til hårroten og deretter avgir et lite "støt" eller noe. Vet ikke helt hva som faktisk skjer. Håper noen andre kan gi et mer nøyaktig svar på hva som faktisk foregår.

Nytt spm; Hvis jeg aldri har vokset før i hele mitt liv, vil hårene komme ut like lange når de begynner å komme ut igjen etter en voksing? Har veldig lange hår på overleppen. Sikkert over en halv centimeter noen av de =(

Og de sitter kjempetett. Hater hår!!!!

=(=(

Skrevet

Elektrolyse tar tid fordi man fører ei tynn nål ned i den enkelte hårsekken. Der får sekken/rota et elektrisk støt som dreper hårrota. Du selv kjenner det som et lite stikk, avhenging av styrken som blir brukt.

Deretter må det døde håret nappes ut med en pinsett.

Hår har flere vekstfaser, og dermed må man gå mange ganger. De hårene som er drept er drept, men så begynner andre hår å vokse fordi de er inne i en ny vekstfase.

I tillegg tar der selvsagt lang tid når du må ta ett og ett på denne måten.

Laser er raskere, der kan man ta hele området i en behandlig, men må likevel gjenta behandlingen noen ganger på grunn av vekstfasene. Laser virker dårlig på lyse hår fordi lyset er avhenging av fargepigmenet for å bli ledet ned til der det skal virke.

Når de "skyter" med laseren kjennes det ut som noen strammer en strikk hardt og lar den klaske ned i ansiktet ditt. Ikke direkte vondt, men ubehagelig.

I tillegg bir du litt brendt i huden, og lukten av brente hår river i nesa.

Det virker som elektrolyse er den beste metoden å få varige resultater på, selv om det også er den som tar lengst tid, og dermed kanskje også er den dyreste på lang sikt.

Likevel, om ikke laseren gir permanet resultat er det jo egentlig bortkastet etter min mening..

Skrevet

Virkningen av veksthemmende kremer er omdiskutert. Det er ikke bevist at de virker. Jeg har vokset armene mine en stund og håret har ikke blirr mørkere, faktisk bare tynnere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...