AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #1 Skrevet 21. mai 2019 Så litt opp på nett, står mye rart. Men det viktigste rådet jeg har lært er nok å finne en måte som fungerer for meg selv. Jeg starter på studie til høsten faktisk og prøver dermed å finne en effektiv måte å kunne ta notater på. Jeg tror det som kunne funket best for meg er tankekart og PC, for PC er rett og slett enklere å holde styr på notatene, effektivt og finner fort frem når dømme dagen(Eksamen) kommer. Jeg er klar over hva forskningen sier osv. Hva tenker du? Hva fungerer best for deg (del gjerne dine erfaringer)? Du som bruker PC/Mac funker det? Anonymkode: fac8b...8dd
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #2 Skrevet 21. mai 2019 Jeg dreit i notater. Forberdte meg til forelesninger godt og konsentrerte meg om å følge med på hva som ble sagt - ikke å skrive det ned. Så brukte jeg tid etter forelesningen til å reflektere hva som ble sagt. Men det kommer jo ehelt an på hva du skal studere da... Anonymkode: 633ed...ac3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #3 Skrevet 21. mai 2019 Noterte kun for hånd. Det er gjort mange undersøkelser som viser at det å skrive for hånd er bedre for å huske stoffet. https://www.vg.no/nyheter/i/qnoQL1/hjerneforsker-haandskrift-er-bra-for-hukommelsen (bare en av utallige artikler om temaet) En annen ting var at det ble utrolig tungt å bære med seg pc hele tiden i tillegg til bøker. Og en tredje ting var at det var alt for mye formler og illustrasjoner som skulle med i notatene, og det gikk alt for tregt skrive inn dem i word eller andre "vanlige" skriveprogrammer. En siste ting var at det var litt vanskeligere finne fram til de riktige notatene før eksamen, som gjorde at jeg skumleste enda mer, og dermed fikk med meg enda mer. Istedet for å bruke søkefunksjon og finne kun det aktuelle avsnittet, så måtte jeg skumlese 3-4 sider kanskje. Anonymkode: 1fa06...c70 5
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #4 Skrevet 21. mai 2019 Jeg noterte kun for hånd. Veldig upraktisk å gjøre noe annet når du kun har matte og fysikk Anonymkode: 0482d...922
Wiskola Skrevet 21. mai 2019 #5 Skrevet 21. mai 2019 Selv baserer jeg all min kunnskap gjennom semesterne på forelesninger - jeg leser aldri pensum til eksamener, og har for det beste A og B, med et par C. Hovedårsaken til at jeg ikke leser er først og fremst at jeg ikke har motivasjon til det, men også fordi jeg vet at dersom man noterer bra, så går man majoriteten av kunnskap man trenger der. Først og fremst, jeg bruker Microsoft OneNote (Mac) når jeg noterer. Her er det veldig enkelt å dele inn etter fag og forlesninger (kan fargekodes, som også er kjekt). OneNote fungerer også bra til å lage enkle former om du skulle trenge det - altså er det minimalt med behov for å notere for hånd på siden av. Jeg fokuserer aldri på Powerpoint som vises fram - med mindre det er en modell som forklares. Foreleserne på min skole legger disse ut i etterkant av forelesning, så det er lite poeng i å notere derfra. Derimot skriver jeg ned alt foreleser sier, og spørsmål som kommer opp. Notatene mine blir gjerne opptil 3000 ord fra en forelesning, men da har jeg også fått med meg alt. Det er det materialet jeg leser før en eksamen - kun det jeg selv har skrevet fra forelesning. Skal sies at jeg også deltar aktiv i diskusjon under forelesninger og lærer på den måten. 1
Kala Skrevet 21. mai 2019 #6 Skrevet 21. mai 2019 Skaff deg ipad med ipencil, og noter rett inn på foreleserens pdf-fil om det legges ut. I tillegg er den fin å notere med, og bruke ifb med oppgave løsninger. Jeg konsentrerer meg om å forberede meg til forelesninger ved å lese stoffet som skal gjennomgås, skumlese om det er veldig mye pensum som gjennomgås. Jeg noterer kun viktige poeng som utdyper teksten i pdf-filen. Også deltar jeg i diskusjoner. Fokuset er på å lytte, ikke skrive. 1
dr_zhivago Skrevet 21. mai 2019 #7 Skrevet 21. mai 2019 Hva er det du skal studere da? Det er jo vesentlig for hvordan du bør ta notater. I realfag så kommer det litt an på, men er det pensumlitteratur så er det smart å lese den og følge godt med på forelesning, for deretter å gjøre så mange oppgaver du kan. Beste øving til eksamen er som oftest gamle eksamensoppgaver, men innimellom kommer det ny lærer i et fag, og da kan man rissikere at tidligere års eksamener ikke ligner en skit... Er det "lesefag" så er det smart å lese . Og uansett bør man (selv om man ikke alltid gidder) studere temaene for forelesningen før den holdes, slik at man for det første klarer å følge med bedre og for det andre snappe opp ting man ikke så i pensum. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 21. mai 2019 #8 Skrevet 21. mai 2019 Tankekart på PC; det kan du bare glemme. Det blir bare kluss. Ha blanke ark og kulepenn med flere farger og lag tankekart på papir. Det funker som bare det for meg. Bruker det når jeg leser pensum også.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #9 Skrevet 21. mai 2019 Jeg gjorde det på data for jeg har grusom håndskrift:P Jeg lagde ofte klar powerpointen på dataen med sånne linjer på siden av plansjene så jeg kunen ta relevante notater til hver plansje. Det er fort gjort at man bare blir sittende å skrive for livet uten å faktisk følge med på hva som sies. Det som sies er gjerne relevant for eksamen. Så jeg var konservativ i notatene mine, ofte bare stikkord. Men det var mange som lagde tankekart også, men det kommer an på tema om det fungerer for min skyld. Jeg pleide også å skrive sammendrag for puggingen sin skyld etter jeg hadde lest og vært på forelesning. Kjekt å ha for å repetere senere synes jeg. Anonymkode: 40806...750
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #10 Skrevet 21. mai 2019 Jeg har notert for hånd, men det er fordi jeg har en gammal, tung og treig laptop. Hvis du har en lett og rask PC så ville jeg anbefalt det. Lettere å ha oversikt, du kan redigere notater, og du slipper å få skrivekrampe. Anonymkode: 06b57...1ac
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #11 Skrevet 21. mai 2019 13 minutter siden, dr_zhivago skrev: Hva er det du skal studere da? Det er jo vesentlig for hvordan du bør ta notater. I realfag så kommer det litt an på, men er det pensumlitteratur så er det smart å lese den og følge godt med på forelesning, for deretter å gjøre så mange oppgaver du kan. Beste øving til eksamen er som oftest gamle eksamensoppgaver, men innimellom kommer det ny lærer i et fag, og da kan man rissikere at tidligere års eksamener ikke ligner en skit... Er det "lesefag" så er det smart å lese . Og uansett bør man (selv om man ikke alltid gidder) studere temaene for forelesningen før den holdes, slik at man for det første klarer å følge med bedre og for det andre snappe opp ting man ikke så i pensum. Ønsker ikke si navn på studie. Men innenfor Handelnæringen. Ledelse og utvikling av fremtidens behov. Enig jeg tror også at det kommer an på fagene. I økonomi fagene tror jeg det blir best med hånd skrift. Mye av fagene er sånn markedsføring, ledelsesfag, prosjekt, kreativitets, innovasjon og 2 ØKONOMIFAG. Osv Anonymkode: fac8b...8dd
uglejenta Skrevet 21. mai 2019 #12 Skrevet 21. mai 2019 Jeg noterer aldri på PC. Ser ut til at de som gjør det ukritisk kopierer det som står på powerpointen og får verken med seg hva foreleser sier, eller hva det står. Det er bare om å gjøre å rekke å skrive ned alt. Jeg pleier å skrive ut powerpointen på forhånd hvis den legges ut, men linjer på siden til å notere. Jeg husker ofte ting bedre når jeg kan koble det til et bilde/illustrasjon som det ofte er på PP. Noterer stikkord foreleseren sier og ringer rundt/ skriver ned alt han/hun sier er relevant til eksamen. Gull verdt å se tilbake på rett før eksamen. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #13 Skrevet 21. mai 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Så brukte jeg tid etter forelesningen til å reflektere hva som ble sagt. Men det kommer jo ehelt an på hva du skal studere da... Anonymkode: 633ed...ac3 TS Enig her. Anonymkode: fac8b...8dd
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #14 Skrevet 21. mai 2019 Har alltid slitet med studieteknikk, og alltid vært på søken etter min måte. Det ender ofte med at jeg må forstå hele sammenhengen og lage masse tankekart og notater, og jeg må jobbe ti ganger mer enn alle andre. Anonymkode: f5615...a19
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #15 Skrevet 21. mai 2019 Aner ikke hva dere studenter har behov for. Jeg er veldig glad i appen Memento i mitt liv, der kan jeg lage mine egne oppsett for notater og de har allerede ferdiglagde maler for f.eks forelesningsnotater. Jeg bruker drn til andre ting. Anonymkode: 2eb55...0e6
Celaeno Skrevet 22. mai 2019 #16 Skrevet 22. mai 2019 Jeg begynte på studier i høst og begynte først med notater på pc, men gikk fort bort i fra det da de ofte ble veldig uoversiktelig. Noen forelesere går også så fort gjennom hver slide at du ikke rekker å skrive ferdig før de snakker om noe helt annet. Hvis jeg noterer noe i forelesninger nå så er det kun stikkord eller korte setninger som jeg mener er viktig. Noterer de gjerne i powerpointen til det aktuelle lysbilde også tar jeg mer ordentlig notater når jeg kommer hjem og repeterer stoffet.
Devilheart Skrevet 22. mai 2019 #17 Skrevet 22. mai 2019 Litt vanskelig å gi konkrete råd når man ikke vil avsløre studiet sitt. Alle fag er forskjellige, studenter og deres preferanser er forskjellige. Men kan si generelt i dagens digitale hverdag, har jeg sett flere bruke ReMarkable, slags nettbrett laget for å ta slike skolenotater. Sikkert verdt å sjekke ut for de som vil ha alt elektronisk. Jeg er gammeldags og foretrekker å ha alt tilgjenglig fysisk på papir.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #18 Skrevet 22. mai 2019 Generelt viser forskning at man husker best ved notering for hånd. Om du ikke skal huske noen ting, men bare praktisere, eller evnt. ha digitale hjemmeeksamener og derfor har alle hjelpemidler tilgjengelig og ergo ikke trenger å huske noe, kan du like greit notere for PC. Anonymkode: e31ec...0c0 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #19 Skrevet 22. mai 2019 Jeg konverterer powerpointene til et worddokument, og da blir fort 22 sider med powerpoint til 2-3 sider. Da har jeg de notatene. Lager så tankekart ut av de for hånd. Anonymkode: 883e5...271
Gjest Voiceless Skrevet 22. mai 2019 #20 Skrevet 22. mai 2019 Notater fungerer som regel ikke for meg. Jeg følger med aktivt og tar eventuelt opp forelesningen på en diktafon. Sensitive opplysninger tas selvfølgelig ikke opp. Opptaket er kun til eget bruk og slettes kort tid etter. Nå er jeg generelt ikke særlig begeistret for tradisjonelle forelesninger, så jeg er nok ikke den beste studenten til å svare. Du har imidlertid helt rett i at du er nødt til å finne din egen metode, men det tar ofte litt tid å gjøre det. Bare ikke vær redd for å gjøre noe som avviker fra hva de fleste gjør. Notatene mine fra praksis er imidlertid helt katastrofe. Det er jeg visst slettes ikke alene om. Det er vanskelig både å tyde og se sammenhengen i notatene i etterkant. Hvis noen har noen gode tips her tar jeg de velvillig imot. Det må skrives for hånd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå