Gå til innhold

Marsvin i hus. Hva slags mat skal den ha.

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1

nå er lille My i hus, men det er jo over 10 år siden jeg hadde marsvin sist!! Hva er dem liker å spise? Ho får høy, marsvin blanding, Stang selleri, Agurk og gulerot gress. Liker dem gulerøtter også kanskje? Har selvsagt flytende vitamin tilskudd :)

Skal marsvinene ha, som kaninen, en gren og gnage på? pga tennene..

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/127947-marsvin-i-hus-hva-slags-mat-skal-den-ha/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Gratulerer med verdens herligste lille dyr!

Mine små er glade i gulerøtter, agurk, tomat, eple- og pæreskrell, issalat og brokkoli.

De skal ikke ha kål eller løk av forskjellige slag, ikke kiwi heller har jeg hørt.

Du kan begynne å gi henne litt gress når det begynner å bli grønt ute, men ikke for mye av gangen. Nytt gress er svært næringsrikt, så dyra må vennes til det.

Mine er ikke vant til å ha gren inni buret nei, men kan ikke se at det skulle være dumt? Mine har en gnagesten, men de bruker den ikke så mye.

Husk at det aller viktigste foret marsvin kan få er høy. Høy skal de ha hver eneste dag, på grunn av fordøyelsen og tennene. Vær obs på at du ikke gir dem for mye marsvinkraftfor, særlig hvis det er "blanding". De blir forferdelig kresne av det, plukker til slutt bare ut ting de liker. Dessuten blir de lett fete av det. Det beste er marsvinpellets fra dyrebutikken.

I dyrebutikken har de også gnagerstenger som du kan henge fra taket i buret, det er bra for tennene samt at det får litt å drive med.

Lykke til :-)

Gjest gjest1

Trille: Var egentlig ikke meningen ha kjøpe lille My i går. Vi har snakket om marsvin i ca et halvt år, men det har bare blitt med praten også har det ikke vært none marsvin på dyrebutikken de siste mnd..

Så skulle vi opp å kjøpe ny plante til akvariet og da hadde han fått inn 2 små svin. :roll: og da smelta vi totalt :oops: Er litt over 10 år siden jeg hadde marsvin sist, så det er ikke allt jeg husker (blander litt emd kanin)

Rosin: Ang gnagersten, hvordan skal denne henge? et stykke opp i fra gulvet? HVor mye friske grønnsaker skal ho ha i løpet av dagen? Grunnen til at jeg kjøpte marsvin blandingen var at han i dyrebutikken sa at det lønte seg pga at det var den ho var vandt med..

Takk for mange gode tips

Annonse

Gjest gjest1

Rosin: Ang gnagersten, hvordan skal denne henge? et stykke opp i fra gulvet? HVor mye friske grønnsaker skal ho ha i løpet av dagen? Grunnen til at jeg kjøpte marsvin blandingen var at han i dyrebutikken sa at det lønte seg pga at det var den ho var vandt med..

Takk for mange gode tips

Gnagerstenen vi har henger på veggen liksom, i sprinklene i buret. I hodehøyde.

Det finnes ikke noen regler for hvor mye grønnsaker et marsvin skal ha, det skal først og fremst ha høy. Grøntfor kan det få som ekstra snacks, behøver ikke å få hver eneste dag.

Ok, det er nok bra da. :-)

Tenkte bare jeg skulle nevne det ettersom mange dyrebutikker ikke vet så mye om marsvin og gir feil info. :wink:

Har ikke lagt ut bilde av dem, men kan gjøre det i kveld. :-)

Nå skal jeg til dyrlegen med hunden. :wink:

Gjest gjest1
Tenkte bare jeg skulle nevne det ettersom mange dyrebutikker ikke vet så mye om marsvin og gir feil info.  

Det er veldig sant! Overhørte i dag en dame som spurte jenta i dyrebutikken om det var noe problem å kjøpe en liten marsvinunge og sette den inn til to voksne kaniner hun hadde fra før. "Nei det var ikke noe problem" var svaret hun fikk.. Kaniner og Marsvin kan gå fint sammen de, særlig hvis de ble satt sammen når de begge er små. Men at dyrebutikk-jenta hevder at det ikke er noe problem, og ikke engang nevner at de faktisk kan begynne å sloss, nei da... hørtes ut som hun bare ville selge for en hver pris. Har hørt om kaniner som har drept marsvin, og omvendt.

Annonse

Det er veldig sant! Overhørte i dag en dame som spurte jenta i dyrebutikken om det var noe problem å kjøpe en liten marsvinunge og sette den inn til to voksne kaniner hun hadde fra før. "Nei det var ikke noe problem" var svaret hun fikk.. Kaniner og Marsvin kan gå fint sammen de, særlig hvis de ble satt sammen når de begge er små. Men at dyrebutikk-jenta hevder at det ikke er noe problem, og ikke engang nevner at de faktisk kan begynne å sloss, nei da... hørtes ut som hun bare ville selge for en hver pris. Har hørt om kaniner som har drept marsvin, og omvendt.

Huff. Det de fleste ikke vet er at Marsvin og Kaniner faktisk IKKE SKAL gå sammen.

Grunnen til dette er at Kaniner kan være bærere av at virus som er dødlig for Marsvin, men kaniner reagerer ikke på det, de er bare bærere.

En annen ting er jo også at de skal ikke ha samme type mat.

Kaniner skal F.ex ikke ha gnagerblandinger, men det skal marsvin.

Kaniner skal ikke ha C vitamin, men om Marsvin ikke får det så kan de faktisk dø.

Og det er jo mye grøntfor som er bra for den ene og har den motsatte virkningen på den andre.

En tredje ting er jo at om et marsvin får et spark fra en kanin så kan det jo brekke noe, eller i verste fall få ødelagt indre organer.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...