Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har fast jobb 3 hver helg og har jobbhelg denne helgen, men ønsker fri på søndag. En kollega har sagt ja til å jobbe søndag, hvis jeg jobber en dag for henne i oktober. Dette har sjefen ordnet og sagt ja til.

Nå vurderer jeg å si opp, slik at jeg er ute av plassen innen august. Har 3 mnd oppsigelsestid. 

Hva gjør jeg med den ene vakten som jeg skylder kollegaen min? Og som jeg er satt opp på i oktober?

Anonymkode: f2e41...136

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tilbyr deg å jobbe en annen vakt for kollegaen din, mens du enda har jobben? 

Anonymkode: 59e26...772

• Liker 12
Gjest kaninen
Skrevet

Da sier du ifra til kollegaen din at du har tenkt å slutte, og jobber normalt selv på søndag. Eventuelt om du kan ta en vakt for henne før oktober.

AnonymBruker
Skrevet

Dere burde snakke med sjefen dersom du sier opp. Jeg mener det riktige er at hun får betalt for vakten hun jobbet (enten at du betaler til henne, eller at den trekkes fra din lønn og hun får den betalt gjennom jobben). 

Anonymkode: c37dd...68c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Rent formelt; så lenge du jobber ut oppsigelsestiden som vanlig, så har du ingen forpliktelser lenger etter den. Sier du f. eks. opp i løpet av mai, så er siste dag du har forpliktelser til jobben siste dag i august, og du har dermed ikke noe ansvar for vakten du har byttet til i oktober, for det er arbeidsgivers ansvar å planlegge vaktlister. 

Når det er sagt, så er det jo lurt å være litt grei oppsigelsestiden dersom man ønsker å få med seg best mulig referanser. Du kan selvfølgelig velge å ikke si noe til kollegaen din, og det ordner seg jo som regel siden arbeidsgiver da sannsynligvis setter henne eller noen andre på vakten du i utgangspunktet skulle ha jobbet, men det er gjerne lite populært å ikke kommunisere sine intensjoner. Det kan bli sett på som uryddig at du ikke snakker med de som er involvert i et vaktbytte før du skal slutte, noe som kan få konsekvenser hvis du skal sette opp sjef og kollega som referanser. 

Jeg ville nok ha vært ærlig på at jeg uansett skal slutte og tilbudt meg å jobbe en annen vakt for kollegaen før oppsigelsestidens utløp, eller spurt om det er greit at hun bare får din vakt mot betaling.

Anonymkode: ef4e8...10a

AnonymBruker
Skrevet

du har ingen forpliktelser etter at du har sagt opp. Så lenge kollegaen din velger en vakt så sent som i oktober så er det en risiko som hen må være villig til å ta, mye kan jo skje innen den tid. Ville ikke laget noen big deal ut av det, hvert fall ikke siden du enda bare vurderer å si opp. 

Anonymkode: e07ee...1bd

AnonymBruker
Skrevet

Ok takk for svar alle. Så da er jeg ikke forpliktet til å jobbe den vakten i oktober? (Om jeg sier opp før det)

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok takk for svar alle. Så da er jeg ikke forpliktet til å jobbe den vakten i oktober? (Om jeg sier opp før det)

Men du er en drittsekk. Kollegaen din må jo da jobbe gratis for deg ett døgn. Synes du det er greit?

Anonymkode: 454d9...c19

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du er en drittsekk. Kollegaen din må jo da jobbe gratis for deg ett døgn. Synes du det er greit?

Altså ting kan skje. Jeg har ikke sagt at jeg skal si opp, men at jeg vurderer det. Om jeg får en fast stilling 100% en annen plass så sier jeg så klart ja til det. 

Synes du virkelig at jeg er en drittsekk som kanskje sier opp jobben min 3 hver helg, hvis jeg får et bedre tilbud en annen plass?

AnonymBruker
Skrevet

Jobber ikke gratis? Får betalt for både denne søndagen og vakten i oktober om hun må jobbe da også?

Anonymkode: 99638...473

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes du virkelig at jeg er en drittsekk som kanskje sier opp jobben min 3 hver helg, hvis jeg får et bedre tilbud en annen plass?

Jepp. For du har jo tid nå til å si ifra at hun ikke skal jobbe for deg på søndag. Så jobb selv den dagen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså ting kan skje. Jeg har ikke sagt at jeg skal si opp, men at jeg vurderer det. Om jeg får en fast stilling 100% en annen plass så sier jeg så klart ja til det. 

Selvfølgelig sier du opp en liten stilling, hvis du vet du får en hel stilling. Men kan dere ikke bare ordne at du tar en vakt for henne i oppsigelsestiden da?

Anonymkode: c134e...965

• Liker 1
Skrevet

Om du bestemmer deg for å si opp bør du tilby å jobbe en vakt for kollegaen din i oppsigelsestiden, noe annet er bare frekt og egoistisk. 

• Liker 4
Skrevet

Jobber ikke gratis? Får betalt for både denne søndagen og vakten i oktober om hun må jobbe da også?

Anonymkode: 99638...473

Nei, hun får ikke betalt for denne søndagen om det er internt bytte. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette kommer ann på hvordan dere bytter. Bytter man innbyrdes uten å skrive skjema om lønnskonsekvenser så jobber jo hun for deg uten å få lønn den dagen, fordi du skal ta den dagen igjen i oktober. Da må du enten betale henne direkte eller jobbe på søndag, evt høre med sjef. Å bytte vakt innbyrdes for så å ikke ta igjen er skikkelig dårlig gjort. 

Anonymkode: 0c270...5fb

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvordan hadde du selv likt å bli behandlet av din kollega hvis rollene var byttet om, TS?

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Nerine_ skrev:

Nei, hun får ikke betalt for denne søndagen om det er internt bytte. 

Selvfølgelig får man betalt for den dagen man jobber. Aldri vært borti at man får betalt for den originale vakten når man bytter med noen, kan jo være forskjellige tillegg osv. 

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig får man betalt for den dagen man jobber. Aldri vært borti at man får betalt for den originale vakten når man bytter med noen, kan jo være forskjellige tillegg osv. 

Har fungert slik i de tre kommunene jeg har jobbet i. Bytter man internt passer man enten på å bytte lik vakt, eller så syns ofte den som ønsker fri at det er greit å miste tillegg for å få fri den aktuelle vakten. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Nerine_ skrev:

Har fungert slik i de tre kommunene jeg har jobbet i. Bytter man internt passer man enten på å bytte lik vakt, eller så syns ofte den som ønsker fri at det er greit å miste tillegg for å få fri den aktuelle vakten. 

Uansett dumt å bytte "internt" på den måte, for hvis det skulle skje noe med den som tar vakten for en (f. eks. sykdom), så vil jo den som opprinnelig har vakten likevel ha ansvar for den, og da må jo den som egentlig skulle ha jobbet rett på jobb. Med andre ord kan man jo ikke ta seg fri for å planlegge noe annet, men må sitte i "stand by" hvis man likevel må jobbe. Ergo kan man like gjerne jobbe den opprinnelige vakten selv. 

• Liker 2
Skrevet

Uansett dumt å bytte "internt" på den måte, for hvis det skulle skje noe med den som tar vakten for en (f. eks. sykdom), så vil jo den som opprinnelig har vakten likevel ha ansvar for den, og da må jo den som egentlig skulle ha jobbet rett på jobb. Med andre ord kan man jo ikke ta seg fri for å planlegge noe annet, men må sitte i "stand by" hvis man likevel må jobbe. Ergo kan man like gjerne jobbe den opprinnelige vakten selv. 

Det blir ofte gjort når en ansatt ønsker å ha fri fredag eller lørdag kveld pga selskap, middag eller hva som helst den kvelden. Vakten begynner 15ish, så man vet stort sett i god tid om man får dratt i selskap eller ikke. Har vært vanlig praksis på min arbeidsplass i alle år, uten de store problemene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...