AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #1 Skrevet 21. mai 2019 Hei, har en bror som har en gutt som har autisme, en kjekk gutt med godt humør som regel. Han har en hangup på en spesiell lyd. Lyden Mmmm. Som regel svarer vi fleste med den lyden i samtaler istede for ja. Han eksploderer om han høres det og løper ut av rommet. Hvilke muligheter har vi for å hjelpe han med det ? Det er umulig å lære hele omgangskretsen å ikke si lyden Mmm mm. Hvordan kan han lære seg å leve med det? Å akseptere det ? Anonymkode: 79e8a...e2e
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #2 Skrevet 21. mai 2019 Har selv en sønn på 12 år som har «høytfungerende» autisme. Hvis sønnen til broren din er høytfungerende så regner jeg med at dere kan prate og at han forstår en del selv om ting kan ta litt tid med å få det inn. Barn med autisme forstår mye mer enn du tror. Det viktigste er å prate å forklare ting gjerne flere ganger og hver dag frem til han forstår og ikke minst husker at denne lyden eller andre ting som plager han ikke er så «farlig». Eksempel: Du vet den lyden du hater så mye? Jeg forstår at den kan plage deg, men det er bare en lyd og de fleste bruker den lyden. Du må prøve å tilpasse deg den. Du kommer til å høre den flere ganger der ute og resten av livet ditt. Jeg skjønner at det er irriterende og jeg ber deg ikke om å like den, men du må akseptere den og gå videre. Du kan ikke gå ut hver gang du hører den, det ser ikke bra ut når du gjør det. Du kan også feks. Etterhvert ha en lek. «La oss se hvor lenge du klarer å holde deg rolig mens jeg sier eller de andre sier mmm» også blir det kind off som en lek og forhåpentligvis er ikke mmm så farlig lenger! Hvis han er høytfungerende, tror jeg med hele mitt hjertet at hvis du gjentar dette flere ganger så vil han slutte etterhvert. Jeg snakker av erfaring. Vi har gått gjennom lignede her i huset. Er så mange ting sønnen min misliker, men likevel har han klart å akseptere og «huske» at det går bra! Anonymkode: ca1e9...72c
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #3 Skrevet 21. mai 2019 Tusen takk for fint svar 🙂 Anonymkode: 79e8a...e2e
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #4 Skrevet 21. mai 2019 Jeg tenker at han kanskje synes at Mmmm er en vanskelig lyd å lese/oppfatte for han. At ordet ikke er spesifikt nok og defor gjør han usikker på hva personen egentlig mener. Tenker også at det kanskje kan være frustrerende da vi har alle vår måte og si Mmmm på, at det har noe med tonelaget som gir usikkerhet rundt lyden. Mitt barn takler dårlig ord som kan ha flere betydninger. Anonymkode: 349d5...2a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå