Gå til innhold

Alkoholens to ansikter

Anbefalte innlegg

Gjest tjej27
Skrevet

Hvilken person blir du når du drikker? Har lagt merke til hvordan flere av personene i min omgangskrets skifter "personlighet" når de begynner å få noen promiller. Enkelte av dem blir dessverre svært ufordragelige.... Kan ta noen eksempler:

mann 33 år: når han drikker øl blir han kjempefestlig, meget pratsom og morsom. Drikker han sprit blir han supersjalu overfor sin kjæreste og paranoid. Furter og er sur.

mann 28: (uansett hva og hvor mye han drikker) blir paranoid, voldelig, sjalu og kverulerende. Virker som han bare blir slik når han og dama hans er på byen sammen med venner. Kanskje fordi han ikke får nok oppmerksomhet fra henne tror jeg. Byturer pleier å ende med at han kjefter på henne uten grunn og hun begynner og grine. Når de kommer hjem har hun fortalt at han fortsetter å kjefte og krangle og nekter å høre på henne og truer med å kaste møbler i veggen. :roll: Hun sier at han bare er morsom og hyggelig når han drikker når det bare er de to som går ut sammen. Han er det mest ekstreme tilfellet jeg kjenner.

kvinne 50: blir ganske sløv men glad. Men nærtagende, er overfølsom for kritikk og kjefter om hun feiloppfatter en kommentar som kritikk.

kvinne23: blir svært pratsom, glad, litt frekk i kjeften, skriker nedover hele hovedgaten hvis hun blir nektet adgang til et utested selv om hun er sjenert og aldri ville gjort no lignende edru, nærtagende, griner hvis hun får kjeft.

(Må forresten nevne at alle personene her ovenfor er kjempehyggelige mennesker når de er edru!)

Dette var bare noen eksempler på hva slags folk jeg må forholde meg til når vi går ut på byen sammen :roll:

Noen som har noen innspill? Kjenner dere noen personer som forvandler totalt personlighet når de drikker?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjesta
Skrevet

Kjenner endel som snakker mer og blir mer utadvente & noen blir litttt for fulle....

Jeg blir selv i godt humør & kjenner det krible i rokefoten.. :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg omgås med lystige drankere. Like trekker like :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg blir nok frekkere når jeg drikker :oops:

Men ei venninne av meg er hakket verre - hun blir rett og slett dritfrekk. Virkelig pinlig frekk og barnslig, kan ikke nevneeksempler her da jeg tror at evt felles kjente ville gjenkjent henne på flekken. Og usaklig full. Hun har skjerpa seg nå, da, man må jo prøve å bli voksen.

Kjæresten min kan bli litt sur når han drikker, men det skjer seint på kvelden og skyldes like mye at han er sliten.

Uansett bør man lære seg selv såpass å kjenne at man unngår å endre personlighet når man drikker - man får heller drikke mindre. Jeg har blitt flinkere til dette, tror jeg... Selvsagt så lenge man ikke bare blir glad - men ofte skjer det jo en endring fra glad til sliten og forvirret bare man blir full nok...

Gjest Spacegirl
Skrevet

Kjæresten min blir i godt humør, flørtete (kun med meg heldigvis), og ganske barnslig når han drikker. Jeg derimot blir deprimert, stille og trist når jeg drikker. Jeg begynner ikke å grine, men holder meg for meg selv og tenker på diverse måter å ta selvmord på. Det er litt rart, for jeg er en glad og livat person til vanlig, men jeg behandles for depresjon (antidepressiva), så¨det er kanskje det som slår igjennom når alkoholen begynner å virke. Jeg har fått høre at jeg forandrer meg veldig når jeg drikker, men det er jo ikke akkurat til det positive, og jeg har det heller ikke no gøy, så jeg holder meg helst unna alkoholen...

Gjest esmeraldra
Skrevet

jeg liker kun å drikke når jeg er i godt humør, drikker aldri når jeg er trist eller sint (drikke for å slukke sine sorger er ikke noe for meg). nettopp fordi jeg mener alkoholen framhever den sinnsstemningen du er i fra før?

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg blir en syk person når jeg drikker. Ikke bare rare ting, men veldig rare ting. Jeg har prøvd å drikke mindre , men ikke alltid med hell, kommer et punkt hvor jeg bare fortsetter og mister kontroll. Så har lurt litt på om jeg rett og slett skal droppe å drikke.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg blir mest trøtt når jeg drikker, men før jeg kommer sålangt, både snøvler, blingser og prater jeg usammenhengende og tåpelig. Jeg kan ikke fordra å fremstå som en vattnisse.

Derfor drikker jeg sjelden, og når det skjer; kun et par glass vin.

Gjest SumoBryter
Skrevet

Jeg underholder i hvertfall meg selv i fylla...

Gjest Gjesta
Skrevet

Når jeg drikker sprit blir jeg full av energi og klarer knapt å sitte stille. Drikker jeg øl blir jeg veldig glad (-dagen derpå har jeg gangsperre i kjeven :wink: ). Vin gjør meg trøtt og slapp. Er veldig obs på meg selv i fylla og tenker over hva jeg sier og gjør, etter å ha observert alt det teite andre finner på,...(Men jeg er muligens litt for ærlig noen ganger, og kommer med en del teite kommentarer,..som jeg forresten glemmer til dagen etter 8) )

Exen på fylla; gjentar seg selv hundre-og-ørten-ganger, snakker HØYT, full av energi (danser mye), sjalu, veldig følsom.

Bestevenninnen min; Enten kranglete eller sløv. Veldig flørtete (grenser til "billi",...) Veldig ærlig og snakker mye.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg blir ekstremt pratsom (og til vanlig blir jeg oppfatta som verdens mest sjenerte... :roll: ), får skikkelig fart på rockefoten (til vanlig kan jeg ikke å danse) og jeg blir generelt i godt humør!! :-) Til vanlig er jeg veldig opp-og-ned humørmessig... Så jeg liker godt å ta meg en liten en, jeg! :-)

Men det er ikke alle jeg liker å være sammen med når de er fulle:

-min far skal prøve å få med seg alle mine venninner til sengs (han er enkemann), og han blir skikkelig sexfiksert og kvalm i kjeften... :evil: (Dessuten syns han jeg blir litt bimbo når jeg drikker!!! :tunge1: )

-min søster på 18 blir utrolig flørtete (selv om hun har type..) og presterte i fjor -da hun var singel... - å ha sex med en gutt i samme rom som exen hennes lå og sov!!! :o

-typen min sovner bare etter å ha diskutert politikk i det uendelige... :-?

Heldigvis har jeg et par gode venninner som blir like pratsomme som meg og i like godt humør når de drikker, så jeg holder meg helst sammen med dem! :wink:

Skrevet
jeg liker kun å drikke når jeg er i godt humør, drikker aldri når jeg er trist eller sint (drikke for å slukke sine sorger er ikke noe for meg). nettopp fordi jeg mener alkoholen framhever den sinnsstemningen du er i fra før?

Helt enig :)

Har aldri vært full jeg, men jeg merker at jeg blir lettere til sinns og i bedre humør når jeg drikker. Jeg når ei grense etter noen drinker der jeg kjenner at jeg kommer til å spy dersom jeg drikker mer. Så jeg ser med misunnelse på dere som danser på bordene :)

Mannen merker jeg ikke noe på når han drikker. Han blir mer pratsom og ler mer, men ikke noe annet. Han tåler en del alkohol - men man har da fått høre historier fra barndomskompisene hans om at han har fått litt for mye... :ler:

Har en eks, derimot, som ikke var helt god med alkohol innabords. Veldig sjalu, skulle passe på meg osv. Veldig festlig.

Gjest Madeline
Skrevet
Hvilken person blir du når du drikker? Har lagt merke til hvordan flere av personene i min omgangskrets skifter "personlighet" når de begynner å få noen promiller. Enkelte av dem blir dessverre svært ufordragelige.... Kan ta noen eksempler:  

mann 33 år: når han drikker øl blir han kjempefestlig, meget pratsom og morsom. Drikker han sprit blir han supersjalu overfor sin kjæreste og paranoid. Furter og er sur.

mann 28: (uansett hva og hvor mye han drikker) blir paranoid, voldelig, sjalu og kverulerende. Virker som han bare blir slik når han og dama hans er på byen sammen med venner. Kanskje fordi han ikke får nok oppmerksomhet fra henne tror jeg. Byturer pleier å ende med at han kjefter på henne uten grunn og hun begynner og grine. Når de kommer hjem har hun fortalt at han fortsetter å kjefte og krangle og nekter å høre på henne og truer med å kaste møbler i veggen.  :roll:  Hun sier at han bare er morsom og hyggelig når han drikker når det bare er de to som går ut sammen. Han er det mest ekstreme tilfellet jeg kjenner.

kvinne 50: blir ganske sløv men glad. Men nærtagende, er overfølsom for kritikk og kjefter om hun feiloppfatter en kommentar som kritikk.

kvinne23: blir svært pratsom, glad, litt frekk i kjeften, skriker nedover hele hovedgaten hvis hun blir nektet adgang til et utested selv om hun er sjenert og aldri ville gjort no lignende edru, nærtagende, griner hvis hun får kjeft.  

(Må forresten nevne at alle personene her ovenfor er kjempehyggelige mennesker når de er edru!)

Dette var bare noen eksempler på hva slags folk jeg må forholde meg til når vi går ut på byen sammen  :roll:  

Noen som har noen innspill? Kjenner dere noen personer som forvandler totalt personlighet når de drikker?

Her var det veldig mange grunner til å ikke drikke.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg blir rett og slett gal når jeg drikker sprit. jeg tenker med gru på alle de sprøe tingen jeg har gjort når jeg drakk fdette og alt jeg har fått meg til å sagt. Jeg skifter totalt personlighet , og jeg har ingen kontroll på hva jeg gjør eller sier. Det er faktisk så ille at jeg har kuttet det helt ut. Mulig jeg tar det igjen da jeg skal på country festival i sommer for der er vel alle gale..he he he...

øl virker ike slik på meg.. . Da blir jeg heller trist enn glad og har lyst til å dra hjem og legge meg. Så jehg har et problem siden jeg hater vin...

Gjest GreenSky
Skrevet

Nei, jeg forandrer ikke personlighet. Klart, jeg blir litt mer løssluppen og fnisete enn ellers, men om det skyldes god stemning eller alkohol er jeg ikke sikker på. Uansett er det ingen stor forvandling.

Gjest seroxata
Skrevet

jeg pleier som regel å være ganske megselv i fylla, bare litt mer intens...

ok, jeg lyver..

Ciderfylla; bare hyggelig! jeg blir sprudlende, glad, og har det helt topp, og får som regel ikke fyllesyke av det!

Vin;her begynner jeg å synge, samt bli litt høyrøsta..

sprit/96% o.l; neinei... ok, jeg drikker mest dette, og det pleier å gå bra, men for mye, og jeg snapper enten helt ut, og sier noen et ord jeg ikke tåler, så flyr jeg på de :roll:

eller jeg kan ende opp med å tute som en unge...

Og jeg blir litt flørtete i fylla, og har en tendens til å gjøre teite ting jeg ikke husker dagen derpå.

Men føler ikke jeg blir mer sosial enn vanlig, men det kan være fordi jeg er altfor sosial og åpen fra før, eller no

Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg blir likedan i fylla enten jeg drikker vin eller sprit,

veldig mye mer snakkesalig, litt mere voldsom av meg og intens, tror jeg.

Og kan si mange dumme ting, men også ting jeg gjerne skulle sagt i edru tilstand men som jeg ikke tør da.

Og jeg husker alltid alt dagen etter.

Skrevet

Er pratsom fra før, men blir enda mer pratsom.

Er aldri kranglete eller sint, bare glad.

Drikker aldri dersom jeg er i dårlig humør, da setter jeg meg foran TVn og drikker noe uten alkohol, eller går på trening.

Drikker sjelden sprit, men det fører ikke til noen stor personlighetsforvandling. Hadde det gjort det ville jeg nok bli litt nervøs tror jeg.

Har aldri forstått at folk som blir voldelige hver gang de drikker, eller starter sitt eget lille strippeshow e.l. ikke reduserer drikkemengden, eller kanskje slutter å drikke i det hele tatt.

Skrevet

syns alle som drikker sprit forandrer seg for mye fra sitt vanlige jeg til at jeg liker dem når de er fulle.

Selv er jeg ganske lik meg selv de gangene jeg drikker, men så drikker jeg meg nesten aldri full. Jeg blir bare en litt snillere utgave av meg selv, og blir litt mer åpen, men ikke slik at jeg utleverer meg selv og angrer dagen etterpå.

Har et vennepar hvor dama blir utrolig kranglete i fylla og det er så slitsomt. Hun skal alltid krangle med mannen sin, og finner noe galt i ALT han sier, enda han er den snilleste personen i verden! Hun blir skikkelig rasende når hun ikke får meg til å være enig i at mannen hennes er en j....tosk osv...

slitsomt.

Egentlig foretrekker jeg folk edru og glad, og liker igrunnen ikke fulle folk i det hele tatt

Skrevet

Jeg forandrer ikke personlighet, håper jeg! Men blir mer pratsom, med et definitivt frislipp på tungbåndet.. Så jeg sier av og til ting jeg ikke burde ha sagt. Hvis jeg blir FOR full (hender ikke så ofte), så blir jeg sent på kvelden ivrig på å diskutere eksistensielle spørsmål, og det leder alltid til sipping. Prøver å ikke havne der...! Jeg tror at det å slippe hemninger i fylla bare forsterker egenskaper en allerede har, som skravlesyke, sjalusi osv. Alle disse tingene er der når du er edru, men vi har bare kontrolle på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...