AnonymBruker Skrevet 20. mai 2019 #1 Skrevet 20. mai 2019 Vi har en samværsavtale der far har ca 30% samvær, men han har ikke hatt barnet på samvær siden før jul i fjor, ettersom barnet er redd for ham og nekter å være der(barnet er i barneskolealder). Ettersom far går på AAP og har lav inntekt, betaler han meg bare 150,- i mnd i bidrag, som kreves inn av NAV. Men dette bidraget er regnet utifra at han har 30% samvær. Er det mulig for meg å be NAV om å regne ut på nytt, på bakgrunn av at barnet ikke er på samvær eller går de kun etter den skriftlige samværsavtalen? Anonymkode: 401fd...ae2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2019 #2 Skrevet 20. mai 2019 Så lenge avtalen ikke er satt av retten eller et rettslig forlik, er det tilstrekkelig at du kan sannsynliggjøre samværet som du påstår. Det være seg uttales fra skole, helsestasjon eller korrespondanse mellom dere som bekrefter det. Anonymkode: 7e757...556
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2019 #3 Skrevet 20. mai 2019 Det er riktig, men sannsynligvis vil det ikke bli noe mer bidrag. Og du må betale en tusenlapp for at de skal regne det ut. Sjekk bidragskalkulatoren på nav.no først for å se om det lønner seg. Mulig at du kan få bidragsforskudd når han betaler så lite. Sjekk det også Anonymkode: f2546...64b 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2019 #4 Skrevet 20. mai 2019 Hva er vitsen? Du får 150 og vil muligens øke til 200? Anonymkode: dcc4d...33a 2
Hactar Skrevet 21. mai 2019 #5 Skrevet 21. mai 2019 Jeg tenker vel at her er det ikke nok å hente til at det er verdt å sette i gang karusellen for å beregne nytt bidrag. Hvis far per i dag godtar at han ikke får avtalt samvær, kan du risikere å forverre situasjonen ved at han krever at barnet kommer på samvær, heller enn å godta forhøyet bidrag. Da kan barnet ditt komme i en vanskelig situasjon, uten at det er sannsynlig at mulig økt bidrag oppveier for belastningen. 6
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #6 Skrevet 21. mai 2019 1 time siden, Hactar skrev: Jeg tenker vel at her er det ikke nok å hente til at det er verdt å sette i gang karusellen for å beregne nytt bidrag. Hvis far per i dag godtar at han ikke får avtalt samvær, kan du risikere å forverre situasjonen ved at han krever at barnet kommer på samvær, heller enn å godta forhøyet bidrag. Da kan barnet ditt komme i en vanskelig situasjon, uten at det er sannsynlig at mulig økt bidrag oppveier for belastningen. Det var det jeg tenkte også, men måtte høre litt før jeg evt tok bryet med å be om nytt bidrag. Avtalen her er et rettslig forlik også og far godtar ikke at barnet ikke er hos han, men han har enda ikke gjort noe med det annet enn å slenge med leppa mot meg og barnet og fortelle alle "hva jeg driver med".. Barnevernet er også inne i bildet, etter at en anonym melder sendte inn bekymring for vold fra faren mot barnet og de har anbefalt meg å fortsette å holde barnet borte. NAV regnet far til å ha et par tusen i mnd i bidragsevne, men ettersom han skulle ha 30% samvær, får jeg bare 150,- av dem. Merker et par tusenlapper til i mnd hadde kommet godt med, ettersom jeg står for alle utgifter alene(har heldigvis samboer som hjelper så godt han kan), og jeg kjenner det blir litt vel mye enkelte måneder. Men det er nok rett at det ikke fører noe godt med seg å starte dette på nytt. Anonymkode: 401fd...ae2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #7 Skrevet 21. mai 2019 150 kroner?? Finn i alle fall noen mannfolk med litt penger når dere først skal få barn. Lov å tenke langsiktig når mesteparten av forhold går i oppløsning uansett. Anonymkode: 3b671...3a3
Hactar Skrevet 21. mai 2019 #8 Skrevet 21. mai 2019 Hvis det faktisk er et par tusenlapper å hente og barnevernet allerede er inne og kan bekrefte at far ikke bør ha samvær, stiller saken seg litt annerledes, tenker jeg. Da er det vel begrenset hvor mye mer anspent situasjonen kan bli, og barnet vil ikke potensielt tvinges til samvær om far slår seg (mer) vrang. Hva med å få en skriftlig uttalelse fra barnevernet og ta det derfra? 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #9 Skrevet 21. mai 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: 150 kroner?? Finn i alle fall noen mannfolk med litt penger når dere først skal få barn. Lov å tenke langsiktig når mesteparten av forhold går i oppløsning uansett. Anonymkode: 3b671...3a3 Ja det finnes jo selvfølgelig mennesker som garantert ALDRI havner på nav grunnet sykdom og skade. Anonymkode: d45f9...d6e 3
Gjest Tutte Skrevet 21. mai 2019 #10 Skrevet 21. mai 2019 Hvorfor er barnet redd for faren og ikke vil være der? Er det noe som kan gjøres noe med? Tror jeg hadde tenkt mer på det enn noen få 100 lapper i mnd.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #11 Skrevet 21. mai 2019 14 minutter siden, Hactar skrev: Hvis det faktisk er et par tusenlapper å hente og barnevernet allerede er inne og kan bekrefte at far ikke bør ha samvær, stiller saken seg litt annerledes, tenker jeg. Da er det vel begrenset hvor mye mer anspent situasjonen kan bli, og barnet vil ikke potensielt tvinges til samvær om far slår seg (mer) vrang. Hva med å få en skriftlig uttalelse fra barnevernet og ta det derfra? Det høres lurt ut. Jeg skal ta kontakt med dem og høre om de kan hjelpe med en uttalelse. Takk TS Anonymkode: 401fd...ae2 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #12 Skrevet 21. mai 2019 9 minutter siden, Tutte skrev: Hvorfor er barnet redd for faren og ikke vil være der? Er det noe som kan gjøres noe med? Tror jeg hadde tenkt mer på det enn noen få 100 lapper i mnd. TS: Her har det vært prøvd i flere år å løse det. Far var voldelig mot meg og i perioder barnet(psykisk vold) hele perioden vi var samboere, når jeg endelig kom meg bort etter noen år, ønsket jeg ikke at han skulle ha samvær uten tilsyn, men han viste seg fra sin beste side til alle som vurderte ham og fikk mer eller mindre normalt samvær. Det gikk som det måtte gå. Han klarer ikke styre impulsene sine og har ingen hemninger i forhold til hva han sier og gjør. Det eneste han ikke gjør er å lage merker som kan bevises for evt politi, så det blir alltid ord mot ord i situasjoner det skal etterforskes. Han har vært på COS kurs, har i lengre tid gått i behandling hos Alternativ Til Vold og hos DPS for å sette diagnose og starte behandling, men han blir aldri bedre. I den verste perioden så ringte de fra skolen og fortalte at barnet satt i klasserommet og gråt fordi det var så fryktelig å måtte være hos pappa. Så jeg har gitt opp å prøve å ordne dette. Jeg har selv utviklet alvorlig PTSD og sliter med å fungere i arbeidslivet etter flere år med vold og har ingen interesse av å presse barnet mitt til samvær når jeg vet hvor skadelig denne mannen er. Anonymkode: 401fd...ae2 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #13 Skrevet 21. mai 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har en samværsavtale der far har ca 30% samvær, men han har ikke hatt barnet på samvær siden før jul i fjor, ettersom barnet er redd for ham og nekter å være der(barnet er i barneskolealder). Ettersom far går på AAP og har lav inntekt, betaler han meg bare 150,- i mnd i bidrag, som kreves inn av NAV. Men dette bidraget er regnet utifra at han har 30% samvær. Er det mulig for meg å be NAV om å regne ut på nytt, på bakgrunn av at barnet ikke er på samvær eller går de kun etter den skriftlige samværsavtalen? Anonymkode: 401fd...ae2 Jeg synes jo ikke han skal måtte betale mer når det er barnet som velger å ikke ham. Anonymkode: 636e4...69e 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #14 Skrevet 21. mai 2019 150kr? Hvorfor supplerer ikke det offentlige resten? Det er jo ingenting. Anonymkode: 304ff...be7 1
Gjest Tutte Skrevet 21. mai 2019 #15 Skrevet 21. mai 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS: Her har det vært prøvd i flere år å løse det. Far var voldelig mot meg og i perioder barnet(psykisk vold) hele perioden vi var samboere, når jeg endelig kom meg bort etter noen år, ønsket jeg ikke at han skulle ha samvær uten tilsyn, men han viste seg fra sin beste side til alle som vurderte ham og fikk mer eller mindre normalt samvær. Det gikk som det måtte gå. Han klarer ikke styre impulsene sine og har ingen hemninger i forhold til hva han sier og gjør. Det eneste han ikke gjør er å lage merker som kan bevises for evt politi, så det blir alltid ord mot ord i situasjoner det skal etterforskes. Han har vært på COS kurs, har i lengre tid gått i behandling hos Alternativ Til Vold og hos DPS for å sette diagnose og starte behandling, men han blir aldri bedre. I den verste perioden så ringte de fra skolen og fortalte at barnet satt i klasserommet og gråt fordi det var så fryktelig å måtte være hos pappa. Så jeg har gitt opp å prøve å ordne dette. Jeg har selv utviklet alvorlig PTSD og sliter med å fungere i arbeidslivet etter flere år med vold og har ingen interesse av å presse barnet mitt til samvær når jeg vet hvor skadelig denne mannen er. Anonymkode: 401fd...ae2 Uff, ja da forstår jeg at det er vanskelig og umulig for deg og at barnet er redd med god grunn. Fikk ikke med meg at du hadde skrevet at far brukte vold i et tidligere innlegg også.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #16 Skrevet 21. mai 2019 36 minutter siden, AnonymBruker said: Ja det finnes jo selvfølgelig mennesker som garantert ALDRI havner på nav grunnet sykdom og skade. Anonymkode: d45f9...d6e Det kan selvfølgelig alle gjøre. AAP regnes ut etter hva du har tjent før 😉 Anonymkode: 3b671...3a3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #17 Skrevet 21. mai 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes jo ikke han skal måtte betale mer når det er barnet som velger å ikke ham. Anonymkode: 636e4...69e Han har vært med på å sette barnet til verden, for så å ødelegge forholdet til barnet sitt så at barnet ikke vil være hos ham og så skal han slippe unna det økonomiske ansvaret og dytte alt over på mor? Det er jo langt fra rettferdig... Anonymkode: 401fd...ae2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #18 Skrevet 21. mai 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: 150 kroner?? Finn i alle fall noen mannfolk med litt penger når dere først skal få barn. Lov å tenke langsiktig når mesteparten av forhold går i oppløsning uansett. Anonymkode: 3b671...3a3 Jepp, for man kan velge og vrake uten videre som kvinne, ikke sant? Anonymkode: 9d277...90b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå