AnonymBruker Skrevet 20. mai 2019 #1 Skrevet 20. mai 2019 Banken jeg har er sparebanken møre. Jeg har vært dårlig på å spare de siste årene, og ønsker å bli flinkere. Jeg har to brukskontoer - en som hovedkonto og en annen der jeg setter inn et par 1000 når jeg får lønn. Om jeg begynner å bli blakk før neste lønning kan jeg bruke av disse pengene, om ikke går de til noe jeg har lyst på eller inn på sparing. Jeg har også BSU, og to plasseringskontoer. Men er der noen andre typer sparekontoer som er mer lønnsomme, med bedre renter osv? Hvordan går jeg frem her? Ønsker en konto der jeg setter inn penger som jeg ikke skal røre på iallefall 5-10 år. Er det innafor å spare i fond? Tenkte jeg skulle ta kontakt med banken i morgen men vil høre andres erfaringer også. Hvordan sparer du best? Anonymkode: d9590...852
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2019 #2 Skrevet 20. mai 2019 Jeg er elendig på å spare, setter masse penger inn på sparekonto men tar de ut igjen på slutten av mnd. Har heller begynt å spare i fond, og det fungerer utmerket. Litt fordi den ikke er synlig i mobilappen eller nettbanken så jeg tenker ikke over den. Dessuten er det svindyrt å ta ut penger derfra. Aner ikke hvordan rentene og alt sånt er i forhold til vanlig sparekonto, men for oss som ikke klarer å spare så er nok fond av et eller annet slag det beste😎 Anonymkode: 5c2b5...010
Bolthorn Skrevet 20. mai 2019 #3 Skrevet 20. mai 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Banken jeg har er sparebanken møre. Jeg har vært dårlig på å spare de siste årene, og ønsker å bli flinkere. Jeg har to brukskontoer - en som hovedkonto og en annen der jeg setter inn et par 1000 når jeg får lønn. Om jeg begynner å bli blakk før neste lønning kan jeg bruke av disse pengene, om ikke går de til noe jeg har lyst på eller inn på sparing. Jeg har også BSU, og to plasseringskontoer. Men er der noen andre typer sparekontoer som er mer lønnsomme, med bedre renter osv? Hvordan går jeg frem her? Ønsker en konto der jeg setter inn penger som jeg ikke skal røre på iallefall 5-10 år. Er det innafor å spare i fond? Tenkte jeg skulle ta kontakt med banken i morgen men vil høre andres erfaringer også. Hvordan sparer du best? Anonymkode: d9590...852 Har en brukskonto og en regningskonto. Stålkontroll på utgiftene fra regningskonto men overfører alltid litt ekstra som jeg ikke rører, alt fra 1000-4000 kroner pr måned. Hver 2. måned skyter jeg overskuddet fra regningskontoen inn i Bitcoin. Noe som i seg selv er et veldig volatilt marked men har gjort dette en del år og det har ikke gått galt så langt. Mtp inflasjon så er ikke sparekonto noe å satse på, du taper verdier på denne måten via svekket kjøpekraft.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2019 #4 Skrevet 20. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er elendig på å spare, setter masse penger inn på sparekonto men tar de ut igjen på slutten av mnd. Har heller begynt å spare i fond, og det fungerer utmerket. Litt fordi den ikke er synlig i mobilappen eller nettbanken så jeg tenker ikke over den. Dessuten er det svindyrt å ta ut penger derfra. Aner ikke hvordan rentene og alt sånt er i forhold til vanlig sparekonto, men for oss som ikke klarer å spare så er nok fond av et eller annet slag det beste😎 Anonymkode: 5c2b5...010 Svindyrt å ta ut av fondet😅Da har du blitt lurt til å kjøpe et dårlig produkt!! Du bør sjekke om du har et indeksfond, det er det som kommer best ut over tid og er billigst. Har du kjøpt det ved hjelp av en rådgiver i banken har du nest sannsynnelig kjøpt et aktivt forvaltet fond som banken din tjener grovt på. Du burde sette deg inn i hva du har investert i , dette høres ikke lurt ut. Anonymkode: 4a8bc...b68 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2019 #5 Skrevet 20. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Banken jeg har er sparebanken møre. Jeg har vært dårlig på å spare de siste årene, og ønsker å bli flinkere. Jeg har to brukskontoer - en som hovedkonto og en annen der jeg setter inn et par 1000 når jeg får lønn. Om jeg begynner å bli blakk før neste lønning kan jeg bruke av disse pengene, om ikke går de til noe jeg har lyst på eller inn på sparing. Jeg har også BSU, og to plasseringskontoer. Men er der noen andre typer sparekontoer som er mer lønnsomme, med bedre renter osv? Hvordan går jeg frem her? Ønsker en konto der jeg setter inn penger som jeg ikke skal røre på iallefall 5-10 år. Er det innafor å spare i fond? Tenkte jeg skulle ta kontakt med banken i morgen men vil høre andres erfaringer også. Hvordan sparer du best? Anonymkode: d9590...852 Gå inn på finansportalen.no. Der ser du hvor du får best rente. Vurder også indeksfond, ikke aktivt forvaltede fond. Det er forholdsvis trygt og gir i snitt mye bedre avkastning over tid. Anonymkode: 4a8bc...b68
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2019 #6 Skrevet 20. mai 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Tenkte jeg skulle ta kontakt med banken i morgen men vil høre andres erfaringer også. Anonymkode: d9590...852 Hvis du vil ha fond så ikke la dem prakke på deg en av fondspakkene sine. De er dyre og gir ikke spesielt god avkastning. Anonymkode: ee5b7...029
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2019 #7 Skrevet 20. mai 2019 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Svindyrt å ta ut av fondet😅Da har du blitt lurt til å kjøpe et dårlig produkt!! Du bør sjekke om du har et indeksfond, det er det som kommer best ut over tid og er billigst. Har du kjøpt det ved hjelp av en rådgiver i banken har du nest sannsynnelig kjøpt et aktivt forvaltet fond som banken din tjener grovt på. Du burde sette deg inn i hva du har investert i , dette høres ikke lurt ut. Anonymkode: 4a8bc...b68 Okey ikke svindyrt da, det var feil ordvalg😂 Men man må skatte av pengene som tas ut ihvertfall, så da er det best å la de stå der😂 Anonymkode: 5c2b5...010
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #8 Skrevet 21. mai 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Okey ikke svindyrt da, det var feil ordvalg😂 Men man må skatte av pengene som tas ut ihvertfall, så da er det best å la de stå der😂 Anonymkode: 5c2b5...010 Dette er riktig, man betaler skatt på gevinsten. Dette er akkurat det samme som at man skatter av rentene man får på sparekonto også. Anonymkode: 5532e...68c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå