Gå til innhold

Barn som aldri sover

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn som sover veldig lite. Er alene med barnet 80% og holder på å bli gal. Barnet bruker en evighet på å sovne på kvelden og lager masse styr, sovner i ni-ti-tiden på kvelden. Barnet våkner en del på natten og rundt kl 7 eller før hver morgen. Ingen søvn på dagtid. Jeg har ingen tid for meg selv på kveldene fordi barnet aldri sovner og jeg jobber fulltid så når klokken er ti må jeg sove selv for å stå opp kl 6. Barnet er akkurat fylt to år. Jeg vil gjerne ha litt tid for meg selv i løpet av kvelden. Barnet klenger og sutrer mye etter barnehagen. 

Anonymkode: 6e9ba...a43

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har det helt likt her! Og det hjelper ikke at vi er to om det heller, for jeg klarer ikke å sove når det er lyder på den måten rundt meg. Nå nærmer barnet seg 3 år, og jeg begynner å bli desperat. Han har sovet i senga vår det siste halve året, for at vi i det hele tatt skal få noe søvn. Sover han på eget rom, så vekker han broren som er i naborommet. Og da er virkelig sirkuset i gang. Han har alltid trengt lite søvn. Men det her er til å bli gal av. Jeg merker jo han er trøtt, men han går på til han stuper føles det som. Gir seg ikke før han slukner i lufta av utmattelse. Gjerne våken 3-5 ganger hver natt, og oppe mellom 6 og 7 hver morgen. Ikke at det hadde hjulpet om han sov lengre, for broren står uansett opp klokka 6. Dagsøvn har han aldri hatt mye av, maks 30-60 minutter om dagen. Helt fra han var spedbarn. Han har astma og refluks, og får medisiner, men det har ikke hjulpet på søvnkvaliteten. Når jeg prøver å nevne dette på helsestasjonen, får jeg bare kritikk for leggerutiner og at de ikke er gode nok. Men de VAR helt perfekte tidligere, og problemet ble bare verre og verre. Så noen gode råd har jeg dessverre ikke. Men du får en bøtte med medfølelse fra meg!

Anonymkode: df252...2d8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier legen? Det høres jo ut som en kronisk overtrøtt unge. Kanskje på tide å forsøke en kort kur med melatonin e.l. for å komme inn i en bedre rytme? 

Anonymkode: 5cb6b...472

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har det helt likt her! Og det hjelper ikke at vi er to om det heller, for jeg klarer ikke å sove når det er lyder på den måten rundt meg. Nå nærmer barnet seg 3 år, og jeg begynner å bli desperat. Han har sovet i senga vår det siste halve året, for at vi i det hele tatt skal få noe søvn. Sover han på eget rom, så vekker han broren som er i naborommet. Og da er virkelig sirkuset i gang. Han har alltid trengt lite søvn. Men det her er til å bli gal av. Jeg merker jo han er trøtt, men han går på til han stuper føles det som. Gir seg ikke før han slukner i lufta av utmattelse. Gjerne våken 3-5 ganger hver natt, og oppe mellom 6 og 7 hver morgen. Ikke at det hadde hjulpet om han sov lengre, for broren står uansett opp klokka 6. Dagsøvn har han aldri hatt mye av, maks 30-60 minutter om dagen. Helt fra han var spedbarn. Han har astma og refluks, og får medisiner, men det har ikke hjulpet på søvnkvaliteten. Når jeg prøver å nevne dette på helsestasjonen, får jeg bare kritikk for leggerutiner og at de ikke er gode nok. Men de VAR helt perfekte tidligere, og problemet ble bare verre og verre. Så noen gode råd har jeg dessverre ikke. Men du får en bøtte med medfølelse fra meg!

Synes det er helt bak mål at du får kritikk for leggerutinene på helsestasjonen. Virker som noen helsesøstere ikke har nok kunnskap om barn og søvn og hvordan hjelpe foreldre (og barn) med slike problemstillinger. 

Anonymkode: 38fc2...48a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lege har jeg ikke snakket med, men tok det opp på helsestasjonen. Jeg fikk et standardsvar likt det ab over fikk om rutiner og noen barn sover mindre enn andre. Skal ta det opp med fastlegen. 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for medfølelsen! Det hjalp. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

www.omft.no

Les les les. Særlig om munnpusting, søvnapné, tungebånd og vagusnerven.

Jeg fant svaret vårt på denne siden.

Anonymkode: 5bbed...029

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...