Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Er det noen her som har sendt inn søknad til Lånekassen om å få støtte til tross for forsinkelse i utdanning? 

Altså noen som er forsinket med over 60 poeng, og søkte til Lånekassen om å få støtte allikevel. 

Dette handler om at jeg slet veldig mye psykisk, gikk i behandling og går fortsatt i behandling, og er nå endelig klar til å starte utdanning igjen. Men siden jeg ble forsinket så må jeg sende inn søknad og søke om jeg kan få støtte. Lurer derfor på om noen her har gjort dette og kan komme med råd om hva man burde skrive, og om dere har lyktes med søknaden. 

Takker for svar på forhånd!

Anonymkode: 7842d...b7c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger da ikke sende noen egen søknad?

Man kan vøre 60 poeng forsinket til enhver tid og dette vil ikke påvirke i det hele tatt.

Anonymkode: 201c8...a65

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger da ikke sende noen egen søknad?

Man kan vøre 60 poeng forsinket til enhver tid og dette vil ikke påvirke i det hele tatt.

Anonymkode: 201c8...a65

TS er over 60 stp forsinket... Da får man ikke støtte før man består noen av studiepoengene.

--------

TS, hvor lenge siden er det du "ble forsinket"? Du kan eventuelt få legeerklæring og søke om sykestipend for forrige semester hvis det ikke er mer enn 6 mnd siden (tror jeg det var). Da vil forsinkelsen fra det semesteret ikke telle med, og du får støtte fra høsten av.

Hvis du ikke har krav på sykestipend er jeg redd du må bestå noen fag før du får støtte.

Jeg har stått i samme situasjon før, og det var ingen annen utvei enn å studere ett semester uten støtte.... Jeg fikk låne litt penger av familien, men jobbet BEINHARDT ved siden av studiene for å få det til å gå... Var heldigvis bare ett semester.

Anonymkode: 531cd...89e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

jeg er forsinket og har fått legeerklæring jeg skal sende inn. men tenkte å vente til jeg vet mer om det blir 50 eller 100% studie til høsten. satser på at det går bra; virker som om dette er ganske. ikke lett å være syk student😏

Anonymkode: 1cc01...814

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg er forsinket og har fått legeerklæring jeg skal sende inn. men tenkte å vente til jeg vet mer om det blir 50 eller 100% studie til høsten. satser på at det går bra; virker som om dette er ganske. ikke lett å være syk student😏

Pass på at du ikke går over tiden du kan søke sykestipend på da, for det kan ikke dateres tilbake så lenge....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pass på at du ikke går over tiden du kan søke sykestipend på da, for det kan ikke dateres tilbake så lenge....

jeg er under aap så har ingen rett på sykestipend. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i samme situasjon og levert legeerklæring. Lånekassen slettet rentene og sa de kunne innvilge mer stipend og lån selvom jeg lå mer enn 60 stp bak grunnet dårlig psykisk helse. Vet ikke hvordan det er nå

Anonymkode: 0924e...60f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var i samme situasjon og levert legeerklæring. Lånekassen slettet rentene og sa de kunne innvilge mer stipend og lån selvom jeg lå mer enn 60 stp bak grunnet dårlig psykisk helse. Vet ikke hvordan det er nå

Anonymkode: 0924e...60f

Jeg gikk skole 2014 og 2015, tror du jeg kan få slettet renter fra da? Det va da jeg ble syk.

Hva skrev de i legeerklæringen og hva inkluderte du i søknaden du sendte inn? 

Må ha litt råd om hvordan jeg skal gjøre det skjønner du.

Anonymkode: 7842d...b7c

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

jeg er under aap så har ingen rett på sykestipend. 

Vet ikke angående "sykestipend" spesifikt, men du har rett til å få både lån, "vanlig" stipend og andre ting også under AAP. 

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/Trygd/

Du er i kategori: "Trygdeytelser med lavere fribeløp enn person- og kapitalinntekt". Der står AAP, sammen med blant annet ufør, kvalifikasjonsstønad, introduksjonsstønad, overgangsstønad, osv.

Anonymkode: be9c8...968

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke angående "sykestipend" spesifikt, men du har rett til å få både lån, "vanlig" stipend og andre ting også under AAP. 

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/Trygd/

Du er i kategori: "Trygdeytelser med lavere fribeløp enn person- og kapitalinntekt". Der står AAP, sammen med blant annet ufør, kvalifikasjonsstønad, introduksjonsstønad, overgangsstønad, osv.

Sykestipend er noe annet, man får ikke dobbel gratis ytelse fra staten på samme tid. 

Anonymkode: e3616...097

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sykestipend er noe annet, man får ikke dobbel gratis ytelse fra staten på samme tid. 

stemmer for meg som har aap ja(ikke ts). ble dessverre bare 25% studie...

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, ok, sykestipend har muligens noen andre regler, men alle kan iallfall få lån kombinert med AAP og eventuelt andre stipend. Så det vet jeg at man kan.

Når det gjelder sykestipend, så sier Lånekassen følgende:

Seksjonen: "Jeg får sykepenger fra andre"

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Sykdom/

Jeg siterer:

Du kan få sykestipend også hvis du får sykepenger fra Nav eller arbeidsgiver. Du kan få differansen mellom sykepengene og støtten fra Lånekassen som sykestipend. Du må sende inn dokumentasjon fra arbeidsgiver eller Nav som viser hvor mye sykepenger du får, og hvilken periode sykepengene gis for.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du sender bare inn et skjema som du og lege (eller annen sakkyndig person) fyller inn, og sender til Lånekassen. Du trenger ingen begrunnelse. Det fremgår av skjemaet. Det er ekstremt lang behandlingstid, men det blir automatisk innvilget støtte på bakgrunn av dette grunnlaget. 

Anonymkode: 6a0a7...0b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...