Gå til innhold

Tema og leker til bursdag - jente 10 år

Poppip

Anbefalte innlegg

Hei

Datteren min nærmer seg 10 år, og vi skal ha bursdagsfest med jentene i klassen + et par til. De blir ca 10-12 stk, og de er 9 og 10 år. De fire siste bursdagene er feiret andre steder (lekeland o.l.) pga lite plass hjemme, men nå har vi fått litt større plass og hun vil gjerne ferie bursdag hjemme. Det er jo stas! Men jeg har ikke arrangert leker etc på en bursdag siden hun fylte 5 år, og fiskedam var det eneste som gjaldt.

Mange i vennegjengen begynner å bli litt tweens, og datteren min er redd for at ting skal oppfattes barnslig. Samtidig er de en flott og positiv gjeng, jeg tror kanskje hun bekymrer seg litt unødig.

Har dere tips til aktuelle temaer for denne alderen? Jeg har tenkt litt på Hawaii-tema, siden vi har en del stæsj som kan passe til det. Det er vel ikke barnslig, eller? 

Og hva med leker? Er de for gamle til sånn adjektivfortelling? Husker jeg elsket det som liten. Hva med sko-leken (bind for øynene og finne par)? 

Tar i mot alle tips med stor glede:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Litt avhengig av interessene til jentene, kanskje, men diskobursdag/dansebursdag?
Eller håndballbursdag, om det er mer interessen.

Jeg ville nok heller gått for en morsom kahoot enn en adjektivhistorie. (Selv om noen sikkert hadde syntes det var gøy, så kan det fort bli "barnslig")

10 år gamle jenter er nok fort litt store for "leker" uansett.

Alternativt kan dere jo ha "dekorer din egen muffin" eller noe sånt. Det tar jo litt tid, og kan være gøy.

Anonymkode: 9f99b...0bd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...
AnonymBruker

Kutt ut alle de barnslige tingene og prøv heller noen "ungdomsting". Hun er ungdom nå, hun får et ekstra siffer i alderstallet sitt.

Ordningen gjennom et menneskeliv er slik:

• 0-9 år (barn)
  • 10-39 år (ungdom)
  • 40 år og oppover (fullvoksen)

Anonymkode: fbb40...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med typ «spa bursdag», med fokus på velvære og ikke sminke nødvendigvis. Ansiktsmasken, hånd / fotbad, neglelakk, fletting av hår. Kanskje du kunne fått en av dine venninner til å hjelpe til. 

Anonymkode: fb6bc...763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klarer ikke barn å underholde seg selv lenger? 😳 Lek er jo noe barna selv kan! 

Anonymkode: 993b3...734

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hawaii-tema er jo kjempekult, og vil passe godt til 10-åringer :)

Kombiner det med kahoot, piñata, hemmelig oppdrag, mafia, diskotek, limbo, fantasi/mimring (spill) :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvorfor kan ikke barna heller finne på noe selv??? Trenger vel ikke å styre så fælt bare fordi det er en bursdag??

nå er jentene så store at de klarer å underholde seg selv.

Anonymkode: 52199...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med typ «spa bursdag», med fokus på velvære og ikke sminke nødvendigvis. Ansiktsmasken, hånd / fotbad, neglelakk, fletting av hår. Kanskje du kunne fått en av dine venninner til å hjelpe til. 

Anonymkode: fb6bc...763

Eh, nei. Hvorfor skal vi føre jenter i en alder av 10 til å tro at de må bli bedre enn de allerede er ( a la ansiktsmaker, hånd og fotbad, neglelakk etc. ). Er det det alle jenter må like? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har din datter selv idéer for tema? 
Hva med meksikansk tema? De kler seg i det de har, gjerne fargerikt og så har dere taco eller annen meksikansk mat. Få gjerne tak i churros eller lag selv. Dere kan f.eks. ha Limbo som lek/dans, selv om denne ikke er meksikansk. Og så kan dere ha Kahoot med forskjellige spørsmål om alt mulig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet om ei som hadde kjendisfest når hun ble 10 som jeg husker var en suksess! De hadde laget alle invitasjonene som små VIP kort som de hang rundt halsen når de kom. Rød løper, og fotoshoot med en gang de ankom, alle hadde kledd seg ut som sin favorittkjendis, det var et backstagerom med sminkebord og litt forskjellig og jentene dansa rundt til sangene til de forskjellige kjendisene de skulle forestille. De tok masse bilder og bare lekte seg imellom.

Anonymkode: 3b84a...a82

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor til 10-år gammel jente her :) 

Min erfaring er at det er lurt å ha noen leker i bakhånd og at man skal ha fast bordplassering slik at man unngår at noen som er mindre populære må kjenne på det i en bursdag. 

Adjektivfortelling slår fortsatt an, men man må styre dem litt slik at det ikke blir slemme ord («feite», «mislykka», osv), og det kan være krevende (avhengig av miljøet blant jentene). 

Rebus i nabolaget kan være morsomt, eller en lagkonkurranse hvor man skal finne ulike ting eller gjøre ting i nabolaget og får poeng for hvor vanskelig det er (gul blomst 1 poeng, rosa stein 2 poeng, synge sang for en nabo 5 poeng, levende (og hel) flue 10 poeng osv)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...