Gå til innhold

Oppskrift på cappucinokake?

Anbefalte innlegg

Gjest ii Eføy
Skrevet

Hei!

Jeg fikk smake et kakestykke fra bakeren her om dagen. Det er noe av det beste jeg har smakt på lenge!!

Det var cappucinokake. Så ut til å være vanlig sjokoladekake,(Om de hadde cappucino i selve sjokoladekaka også, vet jeg selvfølgelig ingenting om)

Inni kaka var det 1 eller 2 lag med pisket krem som det smakte cappucino av.

Uansett, denne kaka var utrolig god, og om noen hadde hatt en oppskrift til meg på denne, hadde jeg blitt utrolig glad!

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hm, ingen som har noen oppskrift altså?

Er det noen av dere som vet hvordan man lager krem med cappucinosmak da?

Skrevet
Er det noen av dere som vet hvordan man lager krem med cappucinosmak da?

Tja, koke opp kremfløte, kanelstang, demerarasukker, instantkaffe og evnt vaniljestang? Muligens best å tilsette gelatin for fastere krem, eller bare avkjøle og så piske opp kremen?

Men nå tenker jeg bare høyt, altså. Kanskje dette bør prøves ut? :wink:

• 1 måned senere...
Gjest Gjest123
Skrevet

Cappuccinokake

Ingredienser:

1 ss frystørret kaffe

175 g kokesjokolade

5 egg, skill plomme og hvite

150 g sukker

kaffebønner med sjokoladetrekk til pynt

Fyll:

1 3/4 dl kremfløte

2 ss sukker

225 g smøreost

2 ss Tia Maria kaffelikør

25 g revet melkesjokolade

Smørkrem med kaffe:

4 eggeplommer

4 ss lys sirup

50 g sukker

225 g usaltet smør

2 ss frysetørret kaffe

1-2 ss Tia Maria

Tilberedning:

Sett ovnen på 180 C og dekk en langpanne på ca 37 x 25 cm med bakepapir. Løs opp kaffen i 3 ss varmt vann. Smelt sjokoladen sammen med kaffen i vannbad til alt er smeltet og glatt. Pisk eggeplommene med sukker til eggedosis, tilsett sjokoladeblandingen mens du pisker godt.

Stivpisk eggehvitene og skjær dem inn i sjokoladeblandingen. Hell røren i langpanne og stek 12-15 minutter, til kaken kjennes fast. Hvelv kaken på rist og fjern bakepapiret og la kaken kjølne.

Lag fyllet. Pisk fløte og sukker. Rør sammen smøreost og likør i en egen bolle og bland i den revne sjokoladen. Skjær blandingen inn i kremen og la det stå kaldt til det skal brukes.

Lag smørkremen. Pisk eggeplommene til de tykner. Kok opp sukker og sirup mens du rører hele tiden. Hell blandingen i eggeplommene i en tynn stråle under stadig omrøring. Rør til blandingen kjølner. Tilsett så smør, litt om gangen, og pisk til blandingen er glatt. Løs opp kaffen i 1 - 1 1/2 ss varmt vann og ha i blandingen sammen med likøren.

Del kaken i tre på langs og dekk to av delene med fyllet. Legg stykkene på hverandre og dekk med noe av smørkremen. Pynt med resten av smørkremen og med kaffebønner med sjokoladetrekk.

Skrevet

Denne hørtes jo bare sinnsykt god ut :sikle: Den skal nok prøves!

Skrevet

Hva slags smøreost anbefales?

Går det an å koke opp likøren for å få vekk alkoholen først? (Vet det ikke er mye, men alikevel) :roll:

Gjest Gjest123
Skrevet
Hva slags smøreost anbefales?

Går det an å koke opp likøren for å få vekk alkoholen først? (Vet det ikke er mye, men alikevel) :roll:

Jeg vet ikke....jeg fant oppskriften ved a soke google.

Jeg kan tenke meg at alminnelig naturell smoreost er det som passer best. Philadelphia e.l.

Gar sikkert ogsa an a koke likoren forst. Prov, da vel...og fortell hvordan det gikk. Jeg har eplekake som skal spises for jeg kan prove meg pa denne. :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Nå har jeg prøvd den :) Den ble skikkelig lav, så det gikk ikke å fylle den med ostekremen, men det var vel like greit, for den syntes jeg ikke passa helt inn. Fylte den i sånne muffinsformer av sjokolade istede, og det ble kjempegodt.

Koka opp likøren først, eneste som skjedde var at den koker veldig fort bort, så det blir lit mindre enn i opskrifta, men det kjør ingen ting, for smaken blir bare mer konsentrert.

Kaka var kjempegod, anbefales!! :sjarmor:

Skrevet

Åh, jeg var ikke klar over at noen hadde lagt ut en oppskrift her. Tusen takk. Skal teste den ut når jeg får tid :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...