AnonymBruker Skrevet 20. mai 2019 #1 Skrevet 20. mai 2019 Kan HCG påvises i blod allerede ved dpo 8?? Jeg måtte ta HCG test i dag da legen ikke tør å sende meg i mammografi og røntgen da jeg potensielt kan være gravid nå. Vi er prøvere derfor og mistet til SA forrige måned, har nå prøvd igjen og kan altså potensielt være gravide. Jeg er bare 8dpo, allikevel ville legen ta HCG prøve i dag allerede for å være sikker før hun sendte meg videre til sykehus. Spørsmålet mitt lyder altså; Kan en HCG blodprøve vise graviditet SÅ tidlig? Anonymkode: 3db98...200
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2019 #3 Skrevet 20. mai 2019 Ja, hvis du faktisk er 8 dpo og ikke hadde el senere så kan man det. Da snakker man jo om lave verdier, men nok til at det er økt. Anonymkode: b3a1c...e17
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2019 #4 Skrevet 20. mai 2019 Tusen takk - jeg temper og er ganske så sikker på at eggløsning var søndag 12 mai, og grafen viser også 12 dpo. Skjønner at en HCG blodprøve ikke vil kunne vise noe særlig så tidlig, men hadde vært fint om den kunne avdekke graviditet eller ei, rett og slett da jeg da vil få henvisning eller ei. Anonymkode: 3db98...200
Lilypond Skrevet 20. mai 2019 #5 Skrevet 20. mai 2019 Hos noen, om egget er festet. Et egg kan feste seg senere enn 8 DPO, snitt er 9 DPO. Før egget fester seg produserer du heller ikke HCG. Det er riktignok slik at HCG vil vises på blodprøve før det vises på urinprøve, men 8 DPO syns jeg var for tidlig for å konkludere på blodprøve, om vi antar det går minst noen dager fra blodprøve til røntgen. Du kan fortsatt ende med å bli gravid denne syklusen, selv om blodprøve er negativ for HCG ved 8 DPO. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2019 #6 Skrevet 20. mai 2019 Akkurat nå, Lilypond skrev: Hos noen, om egget er festet. Et egg kan feste seg senere enn 8 DPO, snitt er 9 DPO. Før egget fester seg produserer du heller ikke HCG. Det er riktignok slik at HCG vil vises på blodprøve før det vises på urinprøve, men 8 DPO syns jeg var for tidlig for å konkludere på blodprøve, om vi antar det går minst noen dager fra blodprøve til røntgen. Du kan fortsatt ende med å bli gravid denne syklusen, selv om blodprøve er negativ for HCG ved 8 DPO. Tusen takk Lilypond, meg du pleide å skrive med i innboksen, med tittelen «Jeg som fant ut at jeg var gravid i dag» (ca det var tittelen). Anonymkode: 3db98...200 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2019 #7 Skrevet 20. mai 2019 Hvis du skal til mammografiscreening bør du vel nesten ta det uansett? Hvis det er pga mistanke om noe i brystet Anonymkode: bf08b...5c9
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2019 #8 Skrevet 20. mai 2019 Legen var usikker rett og slett på om dette kan være hormonelt eller ei, vil derfor sjekke først. Anonymkode: 3db98...200
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2019 #9 Skrevet 20. mai 2019 Indikasjoner Graviditetstest. Måling av hCG kan være nyttig ved diagnostikk av tidlig graviditet, ved mistanke om ekstrauterin graviditet og ved truende abort Laboratoriets analyse skal ikke benyttes som tumormarkør. Referanseområde Kvinne <5U/L Tolkning Under graviditet varierer hCG-nivået med graviditetslengden. Hormonet kan påvises allerede 9 dager etter konsepsjon. Maksimale verdier (12 000-290 000 U/L) ved uke 10 - 11. Deretter faller nivået til 1 000-60 000 U/L ved uke 20 og holder seg konstant på dette nivået frem til fødsel. Det er vanskelig å sette grenser som skiller mellom ekstrauterint og normalt svangerskap, men fall eller manglende stigning i konsentrasjonen tyder på unormal utvikling, ofte ekstrauterint svangerskap. Halveringstiden for hCG i sirkulasjon er ca 1 døgn. Manglende fall tyder på vedvarende produksjon, enten fra intakt graviditet, fungerende placentarester eller pga utvikling av blæremola. hCG eller hCG-lignende substanser kan også produseres i endokrint aktive tumores, så som dysgerminom, teratom og seminom. Se Svangerskapets innflytelse på laboratorieverdier. Anonymkode: 3db98...200
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå