AnonymBruker Skrevet 20. mai 2019 #1 Skrevet 20. mai 2019 Noen som har erfaring med små barn som deler rom? Våre er foreløpig en toåring, og én på 8mnd. Vi lurer på å flytte dem inn på samme rom når minste nærmer seg året, og forhåpentligvis sover litt mer sammenhengende. Hvordan har dere i så fall gjort det med senger? Begge ser egentlig ut til å trives best i store senger. Ville dere latt dem dele en 120-150 seng feks(lav og sikret med sengenest)? Eller forsøkt med to jr senger? De sover i soveposer, og har dermed ikke noe annet i sengen. Anonymkode: f43bf...2e9
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2019 #2 Skrevet 20. mai 2019 Trodde barn under 2 år fremdeles brukte sprinkelseng. Var vanlig da jeg hadde barn, men tidene forandrer seg. Ville ikke hatt to i en seng, tror det blir for mye forstyrrelser. Sover vel ikke så rolig sånne små. Ville hatt den minste i sprinkelseng og heller satset på køyeseng da den minste er rundt to. Blir ikke sovepose veldig varmt om sommeren? Hva sover den eldste i nå? Anonymkode: 21dc7...0e0 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2019 #3 Skrevet 20. mai 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Trodde barn under 2 år fremdeles brukte sprinkelseng. Var vanlig da jeg hadde barn, men tidene forandrer seg. Ville ikke hatt to i en seng, tror det blir for mye forstyrrelser. Sover vel ikke så rolig sånne små. Ville hatt den minste i sprinkelseng og heller satset på køyeseng da den minste er rundt to. Blir ikke sovepose veldig varmt om sommeren? Hva sover den eldste i nå? Anonymkode: 21dc7...0e0 Tror det er det som er vanlig i dag også. Men mine nekter sprinkelseng, da de sover så urolig at de dunker seg alle veier. Eldste sover i en 120 seng vi har skrudd av beina på, og yngste samsover med en av oss voksne i en 180 seng. Soveposene er tynne og av bambus, de har bare tynn body under, evt bare bleie på de varmeste dagene. Men rommene er på skyggesiden i 1.etg, er relativt kjølige også om sommeren. Anonymkode: f43bf...2e9 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2019 #4 Skrevet 20. mai 2019 Har en på 2 og en på 3 år. Har prøvd flere ganger i løpet av de to årene å legge de på samme rom. Det blir full fest hver gang, så det nytter ikke enda. I samme seng hadde aldri gått. De er perlevenner helt til de klikker på hverandre, så de kan ikke være lenge sammen uten oppsyn 😛 Anonymkode: 7d9dd...c58 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2019 #5 Skrevet 20. mai 2019 Selvfølgelig skal ikke du la de ligge i samme seng! Småbarn flytter seg mye gjennom hele natten og kommer til å forstyrre hverandre sin søvn. Skal de forstyrre søvn burde det være din og ikke søsken sin. Anonymkode: 95947...3dc 3
Vera Vinge Skrevet 20. mai 2019 #6 Skrevet 20. mai 2019 Barna mine på 5 og 7 deler rom, og har gjort det en stund, kanskje siden de var 2 og 4. Vi innså at det var mye bedre at de fikk et stort, felles rom enn to veldig små. Og det har gått veldig fint. Har aldri hatt noen problemer med legging eller andre ting. Den eldste har stort sett våknet først, om morgenen, men stort sett har lillebror bare sovet videre. Mine sover i køyeseng, men på hytta sover de i dobbeltseng. Og da sover de så godt som bare det. Ofte når jeg titter inn til dem på kvelden, ligger de under samme dyne. Så ja, det er sikkert mange barn som ikke kunne delt seng, men for mine er det helt uproblematisk. De gjorde det også da de var veldig små og helt greit da også. Opplevde aldri at de forstyrret hverandre. Tvert i mot, så sov den yngste bedre enn vanlig, og den eldste har alltid sovet gjennom hva det skulle være. Så jeg hadde vært positiv til at de sov i dobbeltseng på rommet sitt, men det tar jo en del plass i forhold til køyeseng. Og mine barn var ferdig med sprinkleseng da de var 1,5. Tidligere enn mange, men helt uproblematisk å gå over til vanlig seng da. 3
irut Skrevet 20. mai 2019 #7 Skrevet 20. mai 2019 Mine på 4 og 6 har egentlig hvert sitt soverom. Men de vil sove sammen 😂😍 Så de sover i en rammemadrass uten bein på. Enten helt inntil hverandre eller med hodet på hver sin side. De elsker det. Tutler ut til oss når de våkner, så den andre får sove videre. Så lenge det virker trygt og godt så kan de vel gjøre det tenker jeg..? 1
Gjest mimoe Skrevet 21. mai 2019 #8 Skrevet 21. mai 2019 Her deler de to minste på 3 og 4 rom og det har de gjort hele tiden. Er 11 mnd mellom de. De hadde juniorseng etter sprinkelseng men de endte alltid opp i samme seng og det ble trangt... Nå deler de en 140 seng og de er storfornøyde 😊
Hactar Skrevet 21. mai 2019 #9 Skrevet 21. mai 2019 Hvis dere har en 120-seng til eldste fra før, er det jo bare å prøve? Dere kan alltids endre løsning om det ikke fungerer for dem.
Gjest Albbas Skrevet 21. mai 2019 #10 Skrevet 21. mai 2019 13 hours ago, AnonymBruker said: Selvfølgelig skal ikke du la de ligge i samme seng! Småbarn flytter seg mye gjennom hele natten og kommer til å forstyrre hverandre sin søvn. Skal de forstyrre søvn burde det være din og ikke søsken sin. Anonymkode: 95947...3dc Det er da ingen selvfølgelighet? Tror du at enkeltsenger til hvert barn har vært normen verden over, historisk sett? Historisk sett er alenesoving en ganske ny greie... Mange barn sover veldig tungt og lar seg ikke forstyrre av et søsken. Jeg kjenner flere familier hvor barna deler seng, selv om de har hvert sitt rom (som da i praksis bare blir lekerom).
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #11 Skrevet 21. mai 2019 Har to på fem og tre. De har delt soverom i tre år nå og går veldig bra. Tar litt tid ved legging noen ganger, men de sover natta igjennom. Eneste negative er at hu eldste vekker hu minste på trass. Noe vi jobber fælt med. Anonymkode: cf7cb...ecb
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #12 Skrevet 21. mai 2019 Koselig at barna får sove sammen. Jeg syns det er vanskelig å rettferdiggjøre at barna må sove alene når de voksne får sove sammen. Her kan imidlertid ikke 6- og 2-åringen sove i samme seng da vi har sett at 6-åringen kan tulle med puter og bygge dem opp så de faller over hodet til minstemann (6-åringen er umoden for alderen). Her sover 8-åringen og 6-åringen ofte sammen i dobbeltsenga til 8-åringen mens 2-åringen sover inne hos oss i midten av den store dobbeltsenga vår. Vi vet at jo større barna blir jo større vil behovet deres for å være alene bli. Vi stresset ikke med å kaste ut barna fra hverandre og syns det er koselig at de vil sove sammen. Anonymkode: b77e2...4f4
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #13 Skrevet 21. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Koselig at barna får sove sammen. Jeg syns det er vanskelig å rettferdiggjøre at barna må sove alene når de voksne får sove sammen. Her kan imidlertid ikke 6- og 2-åringen sove i samme seng da vi har sett at 6-åringen kan tulle med puter og bygge dem opp så de faller over hodet til minstemann (6-åringen er umoden for alderen). Her sover 8-åringen og 6-åringen ofte sammen i dobbeltsenga til 8-åringen mens 2-åringen sover inne hos oss i midten av den store dobbeltsenga vår. Vi vet at jo større barna blir jo større vil behovet deres for å være alene bli. Vi stresset ikke med å kaste ut barna fra hverandre og syns det er koselig at de vil sove sammen. Anonymkode: b77e2...4f4 .. Og vi har forøvrig stort hus med 4 soverom så dette med samling og at søsknene sover sammen er noe vi gjør fordi de selv ønsker det. Anonymkode: b77e2...4f4
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #14 Skrevet 21. mai 2019 4 timer siden, Hactar skrev: Hvis dere har en 120-seng til eldste fra før, er det jo bare å prøve? Dere kan alltids endre løsning om det ikke fungerer for dem. Selvsagt, ville bare høre andres tanker og erfaringer. Jeg kjenner ingen andre som praktiserer romdeling, langt mindre sengedeling. Ellers takk for svar:). Det høres jo ut som flere har god erfaring, selv med små barn. Satser på vi gir det et forsøk etter sommeren en gang. Anonymkode: f43bf...2e9
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #15 Skrevet 21. mai 2019 Her er det også fest når de to på 2 og 5 legges (deler rom for tiden) sammen. Men, den verste feststemningen gav seg etter en uke, og nå sover de stort sett en halvtime etter at de ble jaget opp i sengene sine. Mine kan dele seng helt fint. Men noen kan ikke det, noen barn liker ikke køyeseng osv. Du har funnet hva som virker for dine. Og du kan jo prøve å legge minste med eldste i 120-seng? Hvordan sikrer du med sengehest når det er ramme uten bein? Mine fikk Jr-seng før når de ble 2 år og sov i spinkel (eller samsov med oss) frem til da. Anonymkode: 139a1...fc9
Hactar Skrevet 21. mai 2019 #16 Skrevet 21. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt, ville bare høre andres tanker og erfaringer. Jeg kjenner ingen andre som praktiserer romdeling, langt mindre sengedeling. Våre har sovet på samme rom siden yngste var året. De har stor glede av det, og det ble mye mindre tull og tøys enn vi så for oss, haha! Samme seng har vi ikke prøvd.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2019 #17 Skrevet 21. mai 2019 Vår eldste er to år og åtte mnd eldre enn yngste. Barna delte rom fra yngste var ca 1 år. Det gikk helt fint. I begynnelsen lå lillebror i sprinkelseng og storesøster i vanlig seng. Senere fikk de køyeseng, og eldste sov øverst. Leggerutinene var da at lillebror ble lagt først, og han sov veldig tungt. Vi leste etc for storesøster på stua og gikk stille inn da hun skulle legge seg. De delte rom i en del år pga soverommenes plassering i huset. Ville ikke ha småbarn for langt unna oss. Nå deler de ikke lenger. Anonymkode: b1ffc...21e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå