Gå til innhold

EL følsomhet- reelt eller ikke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Lurer bare på om det er noen som har EL allergi/følsomhet her- eller har noen erfaring med det?

En i nær bekjentskap har hatt dette i over 25 år og jeg sliter litt av og til med å skjønne at det er reelt, om det er psykisk eller om det er en annen sykdom. Har vært uføretrygdet i 20-25 år. 

Det skal sies at dette mennesket aldri har vært glad i å jobbe og jeg vet ville gjort mye for å slippe dette. Vi snakker bedagelig, har aldri tatt i et tak, har det rotete hjemme hos seg osv. 

Jeg sliter litt med tankene mine rundt dette da jeg ikke oppfatter det som om personen sliter så veldig mye med allergien i hverdagen og tror hun/han helt fint kunne jobbet. Jeg ser på meg selv som et ganske lite fordomsfullt menneske og liker ikke at jeg tenker at denne personen bare er lat. Er det noen som vet at denne diagnosen faktisk er reel? Som har den selv?

Anonymkode: 457e9...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tror hele denne greia med el-følsomhet er bare tull og psykisk mumbo-jumbo. Ingen kjenner elektriske gjenstander på lang avstand, som vanlige husholdningsting som en radio eller et målemeter i sikringsskapet, og så liksom blir "syk" av det.

Er temmelig sikker på at dette kunne blitt avslørt i en blindtest/hemmelig testing uten at de visste det, og avslørt som juks og fanteri.

Anonymkode: d8b09...2c9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Det er gjort en drøss "double blind experiments" på dette. Folk som påstår de har det klarer ikke å detektere strøm eller ikke under tester.

Altså 100% vrøvl.

Anonymkode: 24433...3fb

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

https://forskning.no/internett-sykdommer-mobiltelefon/er-noen-el-overfolsomme/961152

"

Det er blant annet gjort mange såkalte blindforsøk med el-overfølsomme og friske mennesker, hvor deltagerne ikke har visst om de ble utsatt for stråling eller ei.

De fleste undersøkelsene har konkludert med at ingen av deltagerne kunne merke om strålinga var av eller på. De el-overfølsomme fikk heller ikke flere symptomer da de ble utsatt for stråling enn da de ikke ble påvirket av det elektromagnetiske feltet."

Anonymkode: d8b09...2c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her, takk for svar.

Dette er en av foreldrene mine, og sliter så vanvittig med å forholde meg til det. Jeg tror jo egentlig det bare er vrøvl, men at hun/han har laget seg sin egne lille virkelighet og tror på dette selv. Uff. 

Anonymkode: 457e9...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan anbefale deg NRK sitt program "Folkeopplysningen". I 2014 hadde de en episode som het "Stråling". Konklusjonen er vel som de fleste over mener - det er heller tvilsomt om dette reelt kan påvises å være et "ekte" fysisk problem, men heller at det oppstår sekundært av en psykologisk tankegang om at stråling er farlig. 

Personlig tror jeg ikke det er heldig for oss med all strålingen vi omgir oss med, men jeg oppfatter dette med "el allergi" eller "el overfølsomhet" litt på lik linje med alle som mener at de ikke tåler det ene eller det andre innen mat. Det er litt "in i tiden" å føle skikkelig godt etter, for føler man godt nok etter, er man garantert å føle et eller annet ubehag.

Anonymkode: 2ac5c...9b6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bare sludder og pølsevev. Selv menneskekroppen stråler, alt stråler. Er heller et reelt psykisk problem

Anonymkode: 60f4a...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg er psykisk sykdom av et eller annet slag, men jeg vet ikke helt hva. Det er ingenting som tyder på at el-følsomhet er reelt. Min komplett udokumenterte teori er at det har noe med overgangsalderpsyke og hormonkrøll å gjøre. Det baserer jeg på at jeg kun har hørt om kvinner i en viss alder som har denne "lidelsen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å herregud, jeg måtte lese 4 innlegg før jeg skjønte at dere snakket om elektro-allergi og ikke eggløsningsallergi 🤣 Jeg har hengt for mye på graviditetsforumet, haha! 

Anonymkode: c1e5e...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner ikke denne personen men det er reelt for meg. På bibliotektet i nærmeste byen er det umulig for meg å sitte foran en PC mer en noen få minutter, og jeg måtte levere tilbake en Mac jeg kjøpte fordi jeg følte meg elendig av den. jeg blir svimmel og får trykk i hodet som utvikler seg til hodepine etter hvert. Men jeg tåler laptopen jeg har nå, dog uten wifi, og tåler også merkelig nok bedre pc-ene i biblioteket i en annen by. Forstå det den som kan.

Anonymkode: c4a67...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er nok en diagnose som beviser at velferdssystemet vårt er for godtroende. Ikke en eneste objektiv måling som sår ut, ingen observerbare symptomer, kun innbilt sykdom. Den dagen slike folk ikke får penger mer skal du se de blir å finne i jobb. 

Anonymkode: 11490...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...