Gå til innhold

Ikke så fornøyd med løpesykkel. Prøve vanlig med støttehjul?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi ble nettopp tre år og fikk løpesykkel i vår. Hun er veldig glad i fart, og suser rundt på sparkesykkel, men det virker som at hun synes løpesykkel er litt kjedelig. 

Her vi bor har nesten alle de andre mindre barna vanlige sykler med støttehjul, og hun spør om hun også kan får "ordentlig sykkel". Men de andre barna er alle litt eldre enn henne (rundt 4). Mulig hun bare ikke har funnet teknikken enda, og ikke har noen å se på og lære av? Hun er også veldig lang, så mulig vi må kjøpe en som er større? 

De sier jo at løpesykkel skal være best for å trene opp balansen til vanlig sykling? Og de er vel for små til å lære å sykle på tohjuling uten støttehjul når de er 3?

Hva ville dere gjort? 

Anonymkode: a2029...082

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun kan lære å sykle på tohjuling uten støtte som treåring :) Men da må hun jo ha balansen inne.. Kanskje skulle balansesykkelen vært inne i bildet tidligere. Hvis løpesykkelen er for liten, er det ikke lett eller gøy å sykle på den, så det kan jo hende. 

Anonymkode: b5cd9...54e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke stresset med dette. Vå gutt på 4 brukte balansesykkel/løpesykkel ifjor. I år prøvde vi på å sykle vanlig sykkel, men han er ikke klar for det helt. Dermed satt jeg bare på støttehjulene og lar han sykle. Er opptatt av at det først og fremst skal være artig for barnet, ikke at han skal lære seg å sykle vanlig fortest mulig. :) 

Anonymkode: 0cc59...eac

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun stort sett leker med større barn, så vil hun som regel strekke seg mot de og gjøre det de gjør. Noen ganger får hun det itl, andre ganger ikke. Her lærte storesøster seg å sykle uten støttehjul når hun var nesten 5, mens lillebror før han var 4. Lillesøster hadde ingen i gata å måle seg mot, lillebror hadde mange.... Sånn rent sykkelteknisk er min erfaring at både sparkesykkel, balansesykkel og sykkel med støttehjul bidrar til at de raskere lære å sykle uten støtte. Alle sykkel-typene har en funksjon med tanke på utvikling av balanse, forstå hva som skjer når du tråkker / ikke tråkker etc - så kjøp en sykkel med støttehjul til henne og ta det stå til. I perioder vil hun kanskje bruke den mye, i andre lite :). 

Anonymkode: 5bdf1...156

AnonymBruker
Skrevet

Etter 2-3 måneder med balansesykkel så tenkte jeg at jeg bare skulle teste ut to-hjulingen, regnet ikke med at hun ville klare det, men joda, jeg holdt litt i 200m og der syklet hun, 3,5 år. Så hva med å teste ut to-hjulingen da, kanskje hun faktisk får det til. Jeg hadde et sånt langt håndtak man kan montere på sykkelen, så holdt jeg litt innimellom på den.

Anonymkode: 8f22e...3c4

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen! Dette med barn er litt nytt for oss, hehe, og vi har ikke så mye slekt og venner med barn. Trodde at sykling på ordentlig ikke var før rundt 5 år, men her ser jeg jo at noen kan være tidligere ute enn jeg trodde ☺️

Da tror jeg rett og slett at vi kanskje går for å kjøpe begge deler (blir dyr dette her :P) En løpesykkel som passer litt bedre. Og en tohjuling med lang stang til å holde i, og støttehjul om hun trenger det, når vi har gitt uten noen forsøk? 

Ja, vi skulle nok vært tidligere ute med løpesykkel da! Hun skulle nok fått prøvd seg på det i fjor. 

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min ville også ha "ordentlig" sykkel. Jeg valgte å etterkomme hans ønske, han fikk sykkel med støttehjul da han var 3. Klarte aldri å sykle ordentlig på den, fikk ingen balanse, og turte heller ikke å prøve uten støttehjul. Da han var 5 kunne han fortsatt ikke sykle noe særlig, hverken med eller uten støttehjul, og fikk låne en løpesykkel av et søskenbarn en periode. Suste rundt på den i en ukes tid, for så å sette seg på vanlig sykkel og tråkke i vei uten problemer.

Om hun synes løpesykkel er kjedelig vil jeg tippe du har rett i at hun ikke har funnet teknikken enda, eventuelt at den er for liten. Min gutt fikk ganske bra fart på den i alle fall. Og det er på ingen måte for sent med løpesykkel selv om mange begynner tidligere. Her var han som sagt 5, og han storkoste seg med den.

Skulle jeg valgt om igjen hadde jeg kjøpt løpesykkel med en gang. Han suser rundt på vanlig sykkel som om han aldri skulle gjort noe annet nå da, så i det lange løp har det nok ikke så mye å si hvor lang tid de bruker på å lære det. ;)

Anonymkode: 0a83d...5ec

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle sammen! Dette med barn er litt nytt for oss, hehe, og vi har ikke så mye slekt og venner med barn. Trodde at sykling på ordentlig ikke var før rundt 5 år, men her ser jeg jo at noen kan være tidligere ute enn jeg trodde ☺️

Da tror jeg rett og slett at vi kanskje går for å kjøpe begge deler (blir dyr dette her :P) En løpesykkel som passer litt bedre. Og en tohjuling med lang stang til å holde i, og støttehjul om hun trenger det, når vi har gitt uten noen forsøk? 

Ja, vi skulle nok vært tidligere ute med løpesykkel da! Hun skulle nok fått prøvd seg på det i fjor. 

Kan finne mye pent brukt på finn.no, men det vet dere helt sikkert ;) jeg kjøpte en kjempefin 12" som var første sykkelen her til 300,-, nypris hadde vært 1600,-.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min ville også ha "ordentlig" sykkel. Jeg valgte å etterkomme hans ønske, han fikk sykkel med støttehjul da han var 3. Klarte aldri å sykle ordentlig på den, fikk ingen balanse, og turte heller ikke å prøve uten støttehjul. Da han var 5 kunne han fortsatt ikke sykle noe særlig, hverken med eller uten støttehjul, og fikk låne en løpesykkel av et søskenbarn en periode. Suste rundt på den i en ukes tid, for så å sette seg på vanlig sykkel og tråkke i vei uten problemer.

Om hun synes løpesykkel er kjedelig vil jeg tippe du har rett i at hun ikke har funnet teknikken enda, eventuelt at den er for liten. Min gutt fikk ganske bra fart på den i alle fall. Og det er på ingen måte for sent med løpesykkel selv om mange begynner tidligere. Her var han som sagt 5, og han storkoste seg med den.

Skulle jeg valgt om igjen hadde jeg kjøpt løpesykkel med en gang. Han suser rundt på vanlig sykkel som om han aldri skulle gjort noe annet nå da, så i det lange løp har det nok ikke så mye å si hvor lang tid de bruker på å lære det. ;)

Anonymkode: 0a83d...5ec

Ok, interessant å høre. Da gjør vi kanskje det først og fremst: går og kjøper en løpesykkel som passer som hånd i hanske, og ser om det er der problemet ligger. Hun er som sagt veldig stor, som en 4-åring, så godt mulig at den vi har er mindre enn den bør være. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan finne mye pent brukt på finn.no, men det vet dere helt sikkert ;) jeg kjøpte en kjempefin 12" som var første sykkelen her til 300,-, nypris hadde vært 1600,-.

Ja, vi vet det heldigvis ;);) ellers hadde det vært skrapa her for lengst!

Skrevet

Min erfaring er at de som starter med løpesykkel/balansesykkel lærer seg raskere å sykle på vanlig sykkel. Synes ungene får god fart med løpesykkel. Sykkel med støttehjul får du minimalt med trening på å holde balanse. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...