Gå til innhold

Har jeg normal tilknytning til barnet mitt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har leeeenge tenkt på om jeg tenker/handler normalt ovenfor mitt barn. Hadde en sikkkelig heavy fødselsdepresjon/manglende morsfølelsen så derfor jeg lurer på om jeg/hun er blitt «skadet» av dette?!? Jenta er nå 7 år.

Jeg bekymrer meg for henne, gjerne mer enn normalt? Får innimellom «katastrofetanker» om hva som kan skje f.eks bli påkjørt om hun går/sykler på veien. Jeg er nok en hønemor, passer på når «andre» slapper av. F.eks passer (eller jeg slapper iallefall ikke av) jeg på henne om hun hopper på trampolinen sammen med flere mtp kræsj/skade. Får ikke lov til å gå farlige steder, som elv/vann uten voksne.

Men til det som jeg lurer på; jeg er ikke alltid så nøyen på andre ting. Får hun et sår, glemmer jeg gjerne ut å sjekke hvordan såret ser ut/rense såret. Hun får trøst og rens/plaster når det skjer, men glemmer å «følge» opp liksom. Det går fort et par dager uten dysj/bading. Jeg kan kjefte på henne (🙈) når hun tuller/ikke hører etter når jeg er trøtt og sliten. Blir kanskje litt mye kjeft for ting som ikke er så nøye, men jeg aner ikke hvor mye er «normalt»?!? Kan finne på å «kjefte» (snakker til henne litt høyere/hardere i stemmen, men ikke med skrik og skrål liksom) på henne f.eks fordi hun ikke konsentrerer seg om leksene, at hun går inn med utesko i stue/kjøkken. 

I hverdagen pleier vi å være hjemme, får avogtil besøk og er på besøk. Men jeg er mye alene som gjør at mye av arbeidet hjemme (vask av hus/klær, middag osv) havner på meg, så føler jeg bruker mye tid her og lite tid med jenta mi. Kanskje har jeg for høye krav til meg selv som mor? Jeg/vi følger opp lekser/fritidsaktiviter og slikt. Er redd for at hun skal vokse opp med følelsen at hun var luft/ikke viktig. Vi legger henne med vanlig rutine; hun får velge bok/aktivitet og vi gir godnatt klem. Føler jeg burde være mer delaktig sammen med henne. Men jeg vett at man kan ikke sleppe alt og prioritere barnet sitt 100%, 100% av deres våkne tid heller liksom.

Og det store spørsmålet er; er jeg normal? Tenker/handler jeg normalt?

Anonymkode: 32708...52e

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ops. Skulle være anonym. 

Men ja, vi er ganske like på noen områder og lurer på det samme, skal følge denne tråden. 

Endret av Uglems
Heheh
AnonymBruker
Skrevet

Altså det hørtes rimelig normalt ut.  En av de viktigste tingene du kan gjøre er å hjelpe henne med følelse regulering og se henne. Være tilstede når dere er sammen. Klarer man det tåler barn mye. 

Anonymkode: 084a5...9c3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Koser du med henne? Sier du at du elsker henne? Roser du henne når hun gjør noe bra? Har du gode samtaler med henne? Ler dere mye sammen? Tuller og tøyser dere? Betror hun seg til deg? 

Anonymkode: c13f9...e14

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du sier jo egentlig ikke noe om tilknytningen deres her, men hvis du bekymrer deg for at du behandler henne som luft så henger det kanskje sammen med det. Hvordan har du det i møte med mennesker generelt?

Anonymkode: cf047...9de

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Koser du med henne? Sier du at du elsker henne? Roser du henne når hun gjør noe bra? Har du gode samtaler med henne? Ler dere mye sammen? Tuller og tøyser dere? Betror hun seg til deg? 

Anonymkode: c13f9...e14

Vanskelig å vurdere uten å se det, men jeg tror du kanskje kan ha godt av et type COSkurs (for foreldre med større barn kanskje)? Så du kan bli mer trygg - og eventuelt lære noe om det er ting du kan forbedre?

Ellers vil jeg og signere på det AB sier her. 

Om alt blir praktisk/«pass på at du ikke skader deg» og så rett i sengs så kan det i lengden oppleves som lite kjærlig. Det er disse tingene du må se etter, og hun er stor nok til at du kan spørre henne eksempelvis om det er ting hun skulle ønske du/dere gjorde mer. 

Anonymkode: d281b...9d8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du kan også speile det hun sier: «Jeg hører at du sier at du synes..» og bekrefte at du ser henne på den måten. Det er ingenting i det du skriver som avslører tilknytningsvansker, mener jeg, men både du og hun ville nok ha nytte av et «Circle of Security”-kurs. 🙂

Jeg tror du stort sett er en fin mamma.

Anonymkode: 8d11f...ac2

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En av de viktigste tingene du kan gjøre er å hjelpe henne med følelse regulering

Anonymkode: 084a5...9c3

Hvordan gjør man det f.eks?

Anonymkode: 00467...438

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gjør man det f.eks?

Anonymkode: 00467...438

Feks;

En situasjon med at hun ville være med noen hjem og så passet det ikke, og hun slår seg skikkelig vrang med hyl og vræl og "du er fæl mamma" feks. Da hadde du vært trygg voksen å rolig si at "forstår du ble lei deg nå..Du hadde skikkelig lyst å bli med xx hjem. Men du kan bli med han/hun så snart vi finner ut når det passer. Jeg skal sende melding til mammaen til xx når jeg kommer hjem. så finner vi ut av det." 

Anonymkode: 46e8d...cc9

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feks;

En situasjon med at hun ville være med noen hjem og så passet det ikke, og hun slår seg skikkelig vrang med hyl og vræl og "du er fæl mamma" feks. Da hadde du vært trygg voksen å rolig si at "forstår du ble lei deg nå..Du hadde skikkelig lyst å bli med xx hjem. Men du kan bli med han/hun så snart vi finner ut når det passer. Jeg skal sende melding til mammaen til xx når jeg kommer hjem. så finner vi ut av det." 

Anonymkode: 46e8d...cc9

Eller: uff, jeg forstår godt at du ble lei deg nå. Du hadde jo så lyst til å være med vennen din hjem. Men det er ikke alltid det passer, og det er ikke tidlig det passer for deg å ha med besøk hjem heller? Det er kjedelig når sånt skjer, og det er lov til å bli skuffet. Men vi avtaler et nytt besøk en annen dag også finner vi på noe hyggelig i kveld, du og jeg.

Du kan gjøres dette på tusen måter, men det du gjør er:

1) beskriv følelsen barnet har ved å si «jeg skjønner at du ble lei deg/sint/glad/ nå eller fordi...»

2) vis aksept for følelsen ved å si at det er greit å bli lei seg/sint/osv.

3) hjelp barnet med å flytte fokus over på noe hyggelig.

4) ved behov, fortsett å gi aksept, forståelse, trøst og oppmuntring. Det er ikke farlig å være lei seg, det er bare ubehagelig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg litt igjen i det du beskriver - og har selv gått COS kurs fordi jeg rett og slett var så usikker på om jeg var god nok. Nå vet jeg at jeg er det og konkluderer med at jeg har ekstremt høye krav til meg selv som mor, blir liksom aldri godt nok - men fikk altså stort utbytte av kurset og har blitt tryggere og også snillere m meg selv. 

En annen ting jeg tror spiller inn: følte mest på disse følelsene da barna kom i løsrivelsesfase og vendte blikket utover, venner etc. For det er jo sånn at den veldig nære kontakten blir mindre og mindre m årene. Kan lengte tilbake til en 0-4 åring som søkte meg mer fysisk og alle tusen spm, og all blikk-kontakten vi hadde, og hvordan vi lekte, men samtidig godt å se barna være sosiale, nyskjerrig på verden og trygge på å søke ut av mors favn. 

Anonymkode: abdd3...4c8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere tre over her, dere har så utrolig fine og forklarende svar! Vil tro at TS fikk noen oppklaringer her 👍

Anonymkode: 88a14...db6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

COS-kurs! Og nei, det er ikke bare for foreldre som sliter! Et sånt kurs burde alle som har med barn å gjøre ta! Det er super nyttig og verdt det!

Anonymkode: 6eb23...c37

AnonymBruker
Skrevet

Hvor kan man melde seg på cos kurs? 

Anonymkode: ee8e7...660

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kan man melde seg på cos kurs? 

Anonymkode: ee8e7...660

Sjekk her f.eks. https://www.bufdir.no/Familie/Tilbud_Regionene/circle_of_security/ eller så kan du høre med helsestasjonen dere tilhører, vet noen av de tilbyr kurs. Hvis ikke vet nok helsesøster hvor du kan henvende deg😊

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk her f.eks. https://www.bufdir.no/Familie/Tilbud_Regionene/circle_of_security/ eller så kan du høre med helsestasjonen dere tilhører, vet noen av de tilbyr kurs. Hvis ikke vet nok helsesøster hvor du kan henvende deg😊

Eventuelt kan du Google cos kurs •ditt bosted/kommune•, så vil du nok få opp steder som holder det i nærheten😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...