Gå til innhold

Stønader med samboer i hus

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et barn mellom 1-2 år og ny kjæreste som jeg ønsker å bo med. Har jeg noe rettigheter på stønader med samboer i hus?

Anonymkode: 3d8ed...3ea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har et barn mellom 1-2 år og ny kjæreste som jeg ønsker å bo med. Har jeg noe rettigheter på stønader med samboer i hus?

Tror du mister retten på en del stønader når du får deg samboer. Jeg vet du mister retten på overgangsstønad når du får deg samboer, men du beholder vel muligens dobbel barnetrygd. Bostøtte får du kun hvis samlet inntekt er under 300.000, det samme med barnehagestøtte. 

Anonymkode: 8401d...414

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du mister retten på en del stønader når du får deg samboer. Jeg vet du mister retten på overgangsstønad når du får deg samboer, men du beholder vel muligens dobbel barnetrygd. Bostøtte får du kun hvis samlet inntekt er under 300.000, det samme med barnehagestøtte. 

Okå, mulighet med dobbelt barnetrygd og småbarnstillegg da?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dobbel barnetrygd og småbarnstillegg er for enslige mødre.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener begge to behovsprøves etter du har vært samboer i 12 mnd. 

Anonymkode: 94aed...827

AnonymBruker
Skrevet

Dobbelt barnetrygd mister du etter 12 måneder, eller om dere får felles barn eller gifter dere. Småbarnstillegg er for de som mottar full overgangsstønad, og den mister du også. 

Anonymkode: e9402...638

• Liker 5
Skrevet

Du mister etter 1 år. 

AnonymBruker
Skrevet

hvorfor er det viktig?  Når du får samboer halverer du bo/mat og andre kostnader. Da trenger du ikke så mye penge fra Bank Norge da. 

Anonymkode: 57436...29e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når du får samboer halverer du bo/mat og andre kostnader.

Hvis jeg spiser for 2000 i måneden og flytter inn med en annen person som spiser for 2000 i måneden, så spiser vi plutselig for 2000 i måneden tilsammen?

Ofte det er billige å kjøpe/lage i store mengder,  men den blir ikke halvert.

Anonymkode: e91cf...e73

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis jeg spiser for 2000 i måneden og flytter inn med en annen person som spiser for 2000 i måneden, så spiser vi plutselig for 2000 i måneden tilsammen?

Ofte det er billige å kjøpe/lage i store mengder,  men den blir ikke halvert.

Anonymkode: e91cf...e73

Dere deler vel kostnaden for strøm/fyring går jeg utifra. 
Samt at bo-kostnader burde fint kunne deles, noe som igjen reduserer kostnader.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle har ikke kjempehøye boutgifter. Da jeg ble samboer etter å ha vært alenemor en stund fikk jeg mindre å rutte med i mnd. Det jeg sikkert burde ha gjort var å ta «husleie» (det var min leilighet). Jeg ba bare om halvparten av faste kostnader, det utgjorde mindre enn stønadene jeg mistet. Nå er jeg alene igjen, økonomien er ikke mye dårligere enn før (nå har jeg en ekstra barnetrygd og skattefradrag).

Anonymkode: bba21...5a1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde mer penger i mnd som alenemor enn som samboer... Mistet alle stønader etter 1 år og sparer ikke nok på å være to om utgiftene til at det går opp.

Anonymkode: 2edeb...c1e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde mer penger i mnd som alenemor enn som samboer... Mistet alle stønader etter 1 år og sparer ikke nok på å være to om utgiftene til at det går opp.

Anonymkode: 2edeb...c1e

Hvilke stønader er det snakk om? Jeg er alenemor og får ikke annet enn utvidet barnebidrag og redusert skatt.

Anonymkode: 14043...65e

Skrevet
På 20.5.2019 den 11.42, AnonymBruker skrev:

Mener begge to behovsprøves etter du har vært samboer i 12 mnd. 

Anonymkode: 94aed...827

Det er feil.

AnonymBruker
Skrevet

Det er «dessverre» slik i Norge at når man får samboer, blir man ikke lenger sett på som enslig forsørger, da samboers inntekt blir regnet med. Venninnen min sa det så fint like etter at hun fikk samboer etter å ha vært enslig forsørger i litt over ett år; «jeg har aldri hatt så god råd som da jeg var alene». Hun tapte i underkant av 8000,- i mnd da hun fikk samboer, men samlet sett vinner hun selvfølgelig på det fordi de deler på utgiftene og han har en god jobb. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...