Gå til innhold

gratis disneychannel, og bytte av abonnement viasat


Anbefalte innlegg

Gjest somendust
Skrevet

Før jul ble vi oppringt av en selger fra viasat, om vi ønsket gratis disneychannel utåret, mot at vi bandt oss til viasat i to år, vi takket ja, mot at det ikke skulle føre til ekstra kostnader for oss.

Nå er vi mot vår vilje blitt gull abonenter( noe som over to år er ca 5000 kr), har grunnpakken.

Har klagd og kontaktet forbrukerrådet.

Vi er ikke de eneste som har klagd. (bombe!)

Anbefaler alle som er kommet i denne ufrivillige situasjonen og klage til både viasat og forbrukerrådet. Og ikke betal, og blir kravet sendt til inkasso gjør innkassoselskapet klar over at det pågår en konflikt.

Det er viasat i denne saken som har bevisbyrden.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet
Du har angrefrist på alle salg gjort av telefonselgere.

Du har 14 dagers angrefrist uten å oppgi grunn etter at hele varen er levert. Dersom det ikke er opplyst om angrefrist, er fristen 12 mnd.

Kan du ikke bare heve hele kjøpet da?

Det er skjema A du trenger.

http://odin.dep.no/bfd/norsk/dok/andre_dok...002/dok-bn.html

Det er det vi prøver på. Derfor har vi kontaktet forbrukerrådet, og har skrevet klagebrev til viasat før vi klaget til forbrukerrådet.

Det er mange klager på dem inne hos forbrukerrådet om akkurat samme tingen. Det virker ikke å være så lett i røynda som på papiret.

Skrevet

Snuppelure: sikker på at angrefristloven gjelder også for leie av dekoder med kanaler? Vet det har vært diskutert om ikke angrefristloven bare gjelder for forbrukerkjøp (ting).

Skrevet
Snuppelure: sikker på at angrefristloven gjelder også for leie av dekoder med kanaler? Vet det har vært diskutert om ikke angrefristloven bare gjelder for forbrukerkjøp (ting).

Angrerettsloven gjelder for salg og kjøp av varer og tjenster.

Dekoder og slikt utstyr hadde hun fra før (vare). Hun har blitt tilbudt av en telefonselger å kjøpe flere tv-sendinger enn hun hadde fra før(tjeneste). Telefonsalg kalles i lovteksten for fjernsalg.

  • § 1. Virkeområde

Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted.

Loven dekker ikke et salg som følge av at du tropper opp hos Viasat og sier jeg vil ha flere kanaler, fordi dette er en aktiv handling du selv begår. Men om Viasat ringer deg er det de som gjør den aktive handlingen og du som er beskyttet av angrerettsloven. (dersom salget samlet er på over kr. 300)

Selger har opplysningsplikt om totale kostnader og din angrerett ved kontrakts inngåelse.

  • § 7. Opplysningsplikt før avtaleinngåelsen

Før det blir inngått en avtale skal forbrukeren motta opplysninger som forbrukeren har grunn til å regne med å få, herunder opplysninger som forbrukeren har krav på etter annen lovgivning. Forbrukeren skal i alle fall ha opplysninger om:

a) varens eller tjenestens viktigste egenskaper

B) de totale kostnadene forbrukeren skal betale, inklusive alle avgifter og leveringskostnader, og spesifikasjon av de enkelte elementene i totalprisen

c) om forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) etter loven her eller ikke

d) alle vesentlige avtalevilkår, herunder om betaling, levering eller annen oppfyllelse av avtalen samt om avtalens varighet når avtalen gjelder løpende ytelser

e) selgerens eller tjenesteyterens navn og adresse

f) tidsrommet tilbudet eller prisen er gyldig i

g) kostnadene ved bruk av fjernkommunikasjonsmetoden, dersom de ikke beregnes etter normaltakst

h) hvilke språk informasjon og avtalevilkår er tilgjengelig på.

Om selger ikke opplyser om dette blir angrefristen automatisk utvidet fra 14 dager til 3 mnd, i verste fall til 12 mnd.

  • § 18. Rett til å gå fra avtalen (angrerett)

Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til tjenesteyteren etter § 20 innen 14 dager etter at de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Angrefristen løper uansett ut senest 3 måneder etter at avtalen ble inngått, eller etter 1 år dersom opplysning om angreretten ikke er gitt.

  • (§ 20 sier bare at du må si fra at du vil angre innen fristen går ut, og kapittel 3 er en pressisering av den lange listen med hva som må opplyses om.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...