Bumblebeee Skrevet 20. mai 2019 #1 Skrevet 20. mai 2019 (endret) Hei! Trenger stol til besteforeldre sin bil, slik at de kan hente i barnehage. Barnet er akkurat fylt tre år nå. Det er anbefalt at barn sitter bakovervendt til de er 4 år, men prisen for disse er vesentlig høyere. Besteforeldre mener det er greit nok å ha en fremovervendt som går fra 15 kg, siden det kun er frem og tilbake til barnehage og mener det ikke spiller noen rolle. De skal betale for stolen. Bakovervendt koster +2000,- så jeg forstår at det virker mye for kun ett år, om det er det de tenker.. Har dere barnet i bakovervent bilstol? Jeg er så usikker på om jeg synes det er greit å ha en vendt fremover stol, med tanke på anbefalinger om å ha den andre veien? Endret 20. mai 2019 av Bumblebeee Skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2019 #2 Skrevet 20. mai 2019 Tror du mener bakovervendt. Personlig ville jeg heller spleiset med dem og kjøpt et dyrere sete som er bakovervendt. Akkurat til og fra barnehagen er de gangene jeg kjører med absolutt mest trafikk. Rush. Selv om det er kort vei, så ville jeg sikret barnet bakovervendt. Anonymkode: 089f3...d4b 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2019 #4 Skrevet 20. mai 2019 Jeg får sikkert bilsikringsmafiaen etter meg her nå, men om det er kort strekning så synes jeg det er helt greit. Det ene barnet mitt måtte jeg snu før tre år uansett. Anonymkode: 73b0d...d43 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2019 #5 Skrevet 20. mai 2019 Foreldrene mine kjøpte heldigvis selv, men søsteren min ventet også barn og har fått flere etter på. Så det har blitt godt brukt da de holder en del år, tror det var sånn 10 år. Husk å sjekke dato på setet når dere kjøper. Mulig det går an å spleise? Men barnefar og foreldrene hans snudde mye tidligere, men jeg kan ikke kontrollere hva de gjør. Vet flere som setter setet igjen i bhg når besteforeldre skal hente. Anonymkode: a3e0c...4c8 1
Bumblebeee Skrevet 20. mai 2019 Forfatter #6 Skrevet 20. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Foreldrene mine kjøpte heldigvis selv, men søsteren min ventet også barn og har fått flere etter på. Så det har blitt godt brukt da de holder en del år, tror det var sånn 10 år. Husk å sjekke dato på setet når dere kjøper. Mulig det går an å spleise? Men barnefar og foreldrene hans snudde mye tidligere, men jeg kan ikke kontrollere hva de gjør. Vet flere som setter setet igjen i bhg når besteforeldre skal hente. Anonymkode: a3e0c...4c8 Har lest et sted at barneseter lever i maks fem år, grunnet materiale de er laget av og slitasje? Jeg har selv barnet bakovervendt i min bil, og synes personlig ikke noe om at barnet skal sitte fremover. Men, er det på grunn av utvikling, høyde eller vekt det kommer av? 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2019 #7 Skrevet 20. mai 2019 3 minutter siden, Bumblebeee skrev: Har lest et sted at barneseter lever i maks fem år, grunnet materiale de er laget av og slitasje? Jeg har selv barnet bakovervendt i min bil, og synes personlig ikke noe om at barnet skal sitte fremover. Men, er det på grunn av utvikling, høyde eller vekt det kommer av? Det er lengre enn 5 år, alt etter når setet blir produsert. Sist kjøpte jeg ett sete i 2016, men setet ble laget i 2014. Da er allerede 2 år brukt opp. De fokuserer på høyde og vekt, men har lest ett sted at selv om barnet er innafor målene tidligere så er ikke skjelettet utviklet nok slik som de er når de er 4 år, etter anbefalingen Anonymkode: a3e0c...4c8 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2019 #8 Skrevet 20. mai 2019 Babyseter har kortere levetid da de blir tatt mer inn og ut av bilen. Anonymkode: a3e0c...4c8 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2019 #9 Skrevet 20. mai 2019 Små barn kan bli »halshugd» innvendig ved kollisjon. Sitter de bakover er sjansen for at dette skal skje mye mindre. Anonymkode: 2d80c...4b9 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2019 #10 Skrevet 20. mai 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Små barn kan bli »halshugd» innvendig ved kollisjon. Sitter de bakover er sjansen for at dette skal skje mye mindre. Anonymkode: 2d80c...4b9 Det er også viktigere med bilsikring nå med nyere biler. Mange tror at nyere biler har bedre sikkerhet enn de gamle, men det stemmer ikke. Har noe med konstruksjonen til dagens biler ved kollisjon Anonymkode: a3e0c...4c8 2
Bumblebeee Skrevet 20. mai 2019 Forfatter #11 Skrevet 20. mai 2019 Takk for gode svar. Det blir bakovervendt, så betaler jeg mellomlegget det måtte koste for å gå opp i sikkerhet. Barnets verdi kan ikke prisfestes, så da går jeg for det. 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2019 #12 Skrevet 20. mai 2019 Jeg synnes det er helt greit... Vi har hatt fast fremovervendt stol fra barnet var 3,5 år. Om dette er kun kjøring frem og tilbake til barnehagen så synnes jeg det er unødvendig å kjøpe en så dyr stol. Jeg holder en finger på besteforeldrene her Anonymkode: 31930...9d8
Teyla Skrevet 20. mai 2019 #13 Skrevet 20. mai 2019 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 31930...9d8 Beklager det blei feil sitering, skulle sitere TS 😊 Godt. Og, det er jo faktisk du/dere som bestemmer. Besteforeldre vokste gjerne opp uten bilsikring, og anser det ofte som litt hysteri.. Men uansett om det bare er korte turer, sjeldent, lav fart, osv, vet man jo aldri når det smeller. Og uansett hvor god sjåfør bestefar er kan han ikke kontrollere hvem han møter på veien 😊 Endret 20. mai 2019 av Teyla 2
addict Skrevet 20. mai 2019 #14 Skrevet 20. mai 2019 Synes det er så rart at folk tror at kollisjon er noe som planlegges og at sjansen er mindre bare fordi avstanden er kort. 5
LilleMy1989 Skrevet 20. mai 2019 #15 Skrevet 20. mai 2019 Ikke alle bakovervendte er like dyre Vi har Britax twoway som ekstrasete/besteforeldresete
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2019 #16 Skrevet 20. mai 2019 Britax Max way(ikke plus) og Britax Two way er rimelige seter som kan brukes lenge bakovervendt. Anonymkode: c4cd6...a9c
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2019 #17 Skrevet 20. mai 2019 Her sitter 4-åringen forovervendt, og har gjort det siden hun var 2,5 år. Hun ble så bilsyk av å sitte bakovervendt, og det endte med at både hun, bilsete og baksetet var fullt av spy hver gang vi kjørte bil - selv på korte turer. Prøvde alt mulig før vi snudde henne; bilsyketabletter, armbånd, ikke noe å hverken spise eller drikke en times tid før vi skulle kjøre og motsatt igjen. Vi hadde tilslutt ikke noe valg. Det går som regel fint, men det er jo så klart best å følge anbefalinger også. De er der for en grunn. Anonymkode: 9b69b...6e2
Teyla Skrevet 20. mai 2019 #18 Skrevet 20. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her sitter 4-åringen forovervendt, og har gjort det siden hun var 2,5 år. Hun ble så bilsyk av å sitte bakovervendt, og det endte med at både hun, bilsete og baksetet var fullt av spy hver gang vi kjørte bil - selv på korte turer. Prøvde alt mulig før vi snudde henne; bilsyketabletter, armbånd, ikke noe å hverken spise eller drikke en times tid før vi skulle kjøre og motsatt igjen. Vi hadde tilslutt ikke noe valg. Det går som regel fint, men det er jo så klart best å følge anbefalinger også. De er der for en grunn. Anonymkode: 9b69b...6e2 "det går som regel fint" er ikke grunn nok å snu barn som virkelig ikke trenger det! Dere hadde tydeligvis intet annet valg, men det betyr ikke at det er trygt nok, og fritt fram for besteforeldre å ta lett på det.. Fint at barnet ditt nå er så stor at det sitter trygt fremover, men håper dere har gått over til beltestol nå med tre-punktsbelte? Da det er tryggere for nakken enn fem-punktsbelte. 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2019 #19 Skrevet 20. mai 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synnes det er helt greit... Vi har hatt fast fremovervendt stol fra barnet var 3,5 år. Om dette er kun kjøring frem og tilbake til barnehagen så synnes jeg det er unødvendig å kjøpe en så dyr stol. Jeg holder en finger på besteforeldrene her Anonymkode: 31930...9d8 Så å spare noen få kroner er viktigere enn å sikre barnets liv og helse? Anonymkode: c4cd6...a9c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå