Gå til innhold

Greit å bære oppe til langt på natt selvom man ikke går i bhg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Om en toåring ikke går i barnehage eller skal tidlig opp, hvor greit er det at barnet ikke legger seg før klokka 01 på natta, for så å sove til ca 10 dagen etter? 

Ikke mitt barn det er snakk om, men jeg kjenner noen som har denne type rutine, og jeg synes det er litt uvant, jeg vet ikke bedre selv, og legger barnet mitt i åtte tiden, siden hn ikke går i barnehage uansett, og hn står opp mellom 8 og 9 på morgenen.. Her står vi opp tidlig for å få mest mulig ut av dagen. Men det er kanskje ikke alle som har lik tankegang? 

Anonymkode: 31a24...43f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke det er innafor å legge en toåring kl. 01.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Grønt blad skrev:

Jeg synes ikke det er innafor å legge en toåring kl. 01.

Synes ikke jeg heller.. Tror det er fordi resten av familien er våkne, så da blir det sånn.. 

Skrevet

Vet ihverfall at noen av innvandrerne her ikke har noen fast leggetid på sommeren ihvertfall. Det sitter foreldrene ute, eller ihvertfall fedrene, til over midnatt , og der leker et barn eller flere på gårdsplassen rett som det er til fedrene går inn. Det er aldri noe støy, og ingen reagerer negativt på det her. Barna er fra tre, fire, men oftest de fra 8 og oppover. De er ute ved 11-tiden igjen på formiddagen, og de får tydeligvis nok søvn.

Det er sikkert fordeler med faste rutiner på søvn og måltider ol, men jeg tror ikke at det er helt krise om det ikke er. Ihverfall ikke hvis de ikke må opp tidlig om morgenen. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, SoWhat? skrev:

Vet ihverfall at noen av innvandrerne her ikke har noen fast leggetid på sommeren ihvertfall. Det sitter foreldrene ute, eller ihvertfall fedrene, til over midnatt , og der leker et barn eller flere på gårdsplassen rett som det er til fedrene går inn. Det er aldri noe støy, og ingen reagerer negativt på det her. Barna er fra tre, fire, men oftest de fra 8 og oppover. De er ute ved 11-tiden igjen på formiddagen, og de får tydeligvis nok søvn.

Det er sikkert fordeler med faste rutiner på søvn og måltider ol, men jeg tror ikke at det er helt krise om det ikke er. Ihverfall ikke hvis de ikke må opp tidlig om morgenen. 

Personene jeg snakker om er heller ikke norske, jeg vet det er vanlig i denne spesifikke kulturen og legge seg samtidig, og jeg tror ikke foreldrene her har samme behovet for "alenetid" på kveldene.. Takk for et nyansert svar :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, SoWhat? skrev:

Samme i mitt nabolag. Utenlandske de også. Det er mye mer vanlig å legge ungene sent i flere land. Så lenge ungene får nok søvn ser jeg ikke hvorfor folk får hakeslepp.

Anonymkode: b7b9f...94e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, SoWhat? skrev:

Samme her. :) Tror noen foreldre prioriterer å få sovet ut på morgenen fremfor alenetid på kvelden. Tror også det er vanlig i land hvor det er for varmt til at barna kan leke ute midt på dagen.

Jeg tror det er negativt for barn å snu døgnet i helgene når de begynner på skole/barnehage. Jobber på skole selv og mange barn (ikke bare med utenlandsk opprinnelse, altså!) kommer på skolen mandag morgen med symptomer på jetlag.

Så lenge de ikke går i barnehage eller har en lengre ferie så tror jeg ikke det er skadelig, bare ekstra jobb for foreldrene å skulle snu døgnet før barnet starter igjen. 

Anonymkode: 445e4...a36

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er selv fra et søreuropeisk land, og det er helt vanlig med senere leggetider for barn enn det er her i Norge. Mange sover også middagslur, så det er ikke nødvendigvis slik at ungene er i manko på søvn. Bare en annen rytme enn her😊. Alenetid er ikke noe man tenker over, barna er med overalt. 

Anonymkode: de97c...ee5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det gjør da ingenting så lenge ungen ikke skal tidlig opp

Anonymkode: 24156...6aa

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...