Gå til innhold

Gele + marsipan = kliss???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lager en Troika kake som toppes med gelelokk og masipanlokk over der igjen. Problemet er at det er akkurat som om marsipanen "smelter" litt sammen med geleen slik at det kommer "vann" ut når jeg skjærer kaken. Noen som har noen gode tips her??? Hjelper det mon tro å dekke geleen med sjokolade trekk først, eller blir det like klissent???

Takknemlig for hurtig svar.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Må gelenen være på det øveste laget? Smaken blir vel den samme men jeg skjønner at det ikke blir helt "riktig".Jeg vil anta at sjokoladen bare gjør det mere klisstete, men jeg har aldri laget en slik kake før. Jeg har alltid krem rett under marsipanen.

Kanskje går det å ha en syltynt lag med kakebunn over geleen og så bittelitt krem/sjokoladekrem over det igjen før marsipanen?

mm, kanskje går det med bare ett tynt lag sjokoladekrem over geleen? Har egentlig litt større tro på et sjokoladekremlag enn et rent sjokoladelag for å gjøre det mindre klisstete, men det er mulig jeg er helt på jordet nå.

Gjest Violetta
Skrevet

Mmmmmm...hørtes godt ut. Oppskrift? :sjarmor:

Gjest Ms Chanandler Bong
Skrevet
Mmmmmm...hørtes godt ut. Oppskrift? :sjarmor:

Ja vær så snill å gi oss en oppskrift. :hoppe:

Gjest Første gjest igjen
Skrevet

Her er en jeg fant på nett. Har ikke prøvet den selv, men den gir kanskje svaret på hvordan unngå gele/marsipan kliss.

Troika-kake

--------------

Ingredienser:

Bunn:

200 g malte mandler

200 g melis

3 eggehviter

Trøffelkrem:

75 g melis

1 dl vann

3 eggeplommer

150 g smør/margarin

1 ss kakao

Gele:

1 pk rød gele

3 dl vann

500 g marsipan til lokk

Glasur:

1 1/2 pl Dronningsjokolade

2 ss delfiafeitt.

Slik gjør du:

Pisk eggehvitene stive og rør i mandler og melis. Stekes ved 170 g i ca 30 min. i 26 cm form med bakepapir.

Trøffelkrem: Kok melis og vann til litt seig masse (ca 8 min.) og avkjøl. Pisk eggeplommer, tilsett melismassen i en tynn stråle mens du pisker godt. Rør inn smøret i små biter, til slutt kakao. Smør kremen på den avkjølte bunnen.

Sett på kakeformringen. Ha så på gele som har begynt å stivne. La den stivne helt. Kjevl marsipan til en tynn leiv, som legges over geleen og på sidene, formes glatt og fin. Smelt sjokolade/fett, som avkjøles litt og fordeles jevnt over marsipanlokket.

Gjest Anonymous
Skrevet

Når vi finner oppskrifter på nettet og gjengir i et diskusjonsforum, syns jeg det er rimelig å oppgi nettsiden der vi fant oppskriften. Noen bruker tid og kanskje penger på å samle stoff, og jeg syns vi kan gi dem den honnøren at vi oppgir kilden.

Gjest Anonymous
Skrevet

Har funnet kilden til denne. Den som ligger her er klippet fra Matoppskrift.no, men originalen er på Kakemonsen.no og der er det kommentarer fra folk som har prøvd den. Der står det at man kan ta geleen i midten og sjokoladekremen til slutt, og dermed unngå kliss.

Gjest Første gjest igjen
Skrevet
Når vi finner oppskrifter på nettet og gjengir i et diskusjonsforum, syns jeg det er rimelig å oppgi nettsiden der vi fant oppskriften. Noen bruker tid og kanskje penger på å samle stoff, og jeg syns vi kan gi dem den honnøren at vi oppgir kilden.

Ja, du har helt rett.

Normalt skriver jeg bare linken, men i det siste har jeg tenkt litt på at linker og det de peker på kan godt leve kortere enn arkivet på dette forumet og det vil jo være synd om informasjonen går tapt etter en stund.

Men, tenker jeg heretter skriver link først og kanskje navnet på nettstedet og deretter en kopi av teksten.

Jeg fant forøvring oppskriften i et annet forum eller news arkiv - ikke kakemonsen.no Husker ikke helt hvilket nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...