Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Min samboer og jeg har tre barn, der minstemann er snart tre år. De andre to er 9 og 13.

Når min samboer skal legge minstemann hender det at det trekker ut i tid, og det ender av og til opp med at alle tre legges samtidig i samme seng, noe som ofte fører til at minstemann sovner ca 10. Dette kan jo funke ved enkelttilfeller, men når dette er litt ofte (og man skal tidlig opp) så blir jeg ganske irritert og bekymret over at minstemann får lite søvn. Sitter og koker litt nå, samtidig som jeg føler at det kanskje er jeg som er litt kjip og firkantet... Noen kommentarer?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ikke legge minstemann sammen og bli enige om en leggerutine begge kan fullføre? 

Anonymkode: b6df6...b0d

Skrevet (endret)

Ai.... Det var veldig sent for minstemann. Blir ikke dette barnet småsur på dagtid med lite søvn? 

Du er ikke firkantet. Minste barn trenger tidligere leggrutine enn de andre barna. Ta det opp med samboer. 

Endret av Bumblebeee
Skrivefeil
AnonymBruker
Skrevet

Eh.. 9-åringen burde vel strengt tatt o seng også godt før 22.

Anonymkode: c66c4...2a7

• Liker 1
Skrevet

Min på 13 får være oppe til 21.30 men er da i seng 21.15 og får lese til 21.30. Det er akkurat passe tid for han å legge seg mtp søvn og skole dagen etter. I helgen får han sitte oppe til rundt 23.00, da er han trøtt og går å legger seg selv. 

Da han var 9 la han seg rundt 20.00.

Min på 6 mnd legge seg kl 18.30 til 19.00. Og det kommer han til å gjøre fram til han er rundt 7-8 år, da kan vi utvide til 19.30. 

Unger trenger søvn, og de trenger rutiner. De har lange dager i barnehage, skole og Sfo hvor det er mange inntrykk og mye som skal læres. Unger trenger søvn slik at hjernen skal få vokse og behandle informasjon den har fått igjennom dagen. 

Sett dere ned og lag en leggerutine på alle 3 ungene. Dere vil ikke angre på det 😊 

AnonymBruker
Skrevet

Barna har ulik alder og trenger tre ulike leggetider.

Anonymkode: e4299...c8e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er ok at det skjer en sjelden gang innimellom. Høres koselig ut at de kan legge seg samtidig og tøyser litt. Men det bør ikke skje ofte, da får nok minste altfor lite søvn. Vanlig leggetid burde være ca 19.00 +/- en halvtime alt ettersom når dere står opp, så kan de ha overnattingsfest en gang eller to i måneden (helg) hvis de synes det er gøy, tenker jeg i hvert fall. 🙂

Anonymkode: 2bb0e...7e2

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Kl. 22 er ikke bare for sent for 3-åringen, men for alle sammen. Faste leggetider er utrolig viktig, når barna ikke får nok søvn, blir de grinete og slitne. I tillegg blir det lite alenetid for mor og far. 

3-åringen bør legge seg kl. 19. Min 9-åring legger seg kl. 20.30. Kl. 21-21.30 bør være passe for 13-åringen. Mange i dag legger ungene utrolig sent, synes jeg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...