Gå til innhold

Når legge inn bud?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har endelig funnet drømmeboligen og bestemt oss for å legge inn et bud. Det er første gang vi kjøper bolig. Vi har allerede vært på visning, da tidspunkt på visningen som er satt opp ikke passer for oss. Visning er i morgen slik at tidligste akseptfrist blir vel da tirsdag 12.00. Boligen har lagt ute i ca 10 dager og det er første visning. Er i et populært område, så er forberedt på at det kan bli en budrunde. Når burde vi legge inn budet vårt? Skal vi vente til tirsdags morgen/formiddag? Skal vi legge det inn i kveld eller i morgen, altså før visning? I morgen kveld like etter visning? Hva er vanlig? Vi tenker å legge første bud på 3,8 eller 3,9. Taksten er 4,2. Er det vanlig å ringe megler før man legger inn bud? Kan jo legge inn bud på nett og bruke bank-id, men er vel kanskje greit å bare ringe megler først? 

Anonymkode: 3aae1...31a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11.30. Da gir du minst mulig tid til andre kjøpere til å komme med et nytt bud.

Dersom taksten er 4,2. Ville jeg ha prøvd meg på 4.

Endret av Sosialt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tirsdag kl. 11.45? 

Dersom du hadde ønsket å kuppe boligen før visning så måtte du jo bydd en god del mer enn hva du har planer om, så da er det jo neppe noe poeng å legge inn bud før rett før ordinær budfrist. 

Anonymkode: 3821b...f2a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Legg inn et bud på 3.5 nå, så er dere inne i systemet. Da får dere beskjed om bud som kommer inn, og muligheten til å by høyere.

Anonymkode: f6a5c...916

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I et populært område bør man ligge nærmest mulig taksten. Jeg ville ha gått for 4,1. Det er ikke vanlig å ringe megler før du legger inn et bud først. Det bør du heller ikke gjøre.

Anonymkode: 7d3c3...e59

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uansett hva dere gjør er det vanskelig å forutsi hva som er lurt. Hvis man legger inn bud før ordinær visning kan man oppnå at de som er middels interessert i boligen ikke orker å henge seg på. De som er veldig interessert vil derimot ikke bry seg særlig hardt, og by i mot.

Skal man by før visning må man slå til med et skikkelig bud, prisantydning eller over. Ellers er det ikke noe vits. De som kommer på visning forventer at boligen koster 4,2. Ved å by langt under kan dere ende opp med å gi de andre håp om å få den billigere, og budrunden går lenger enn den muligens hadde gjort om første bud var f.eks 4,2.

Jeg har alltid sittet på gjerdet. Jeg venter til de andre er ferdige med å by, og så byr jeg hvis jeg kan overgå de andre budene. Hvis ingen andre byr på tirsdag, gjør som Sosialt sier. Hvis de andre byr må du ta det som det kommer. Anbefaler å la de andre krangle seg ferdig først.

Hvorfor skal dere legge inn skambud forresten? Er den høyt priset for området å være? 

Anonymkode: a86a1...f4d

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legg inn et bud på 3.5 nå, så er dere inne i systemet. Da får dere beskjed om bud som kommer inn, og muligheten til å by høyere.

Jeg vet ikke om dette er så lurt. Man forteller jo da megler at man har tenkt å by på boligen, og det kan megler bruke for å overtale andre interessenter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at dere i det hele tatt skal være seriøse bør ikke by under 3.95. Om dere kommer med bud på 3.8, da vil dere bli oppfattet som useriøse, sett i lyse av den ligger på populært område og god standard. Begynn med 4 og beveg dere til 4.15 og stopp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke om dette er så lurt. Man forteller jo da megler at man har tenkt å by på boligen, og det kan megler bruke for å overtale andre interessenter. 

Hvis dette er en attraktiv bolig, vil nok noen by nær eller over prisantydning uansett, tenker jeg. Og da er poenget bare å være inne i systemet, så man kan følge med på budene. Nå må det sies at det er en stund siden jeg var i dette gamet, og dersom det er mulig å følge med på budrunden uten å by først, er det (minst) like greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her. Takk for tips. Som sagt første boligkjøp, så ikke så kjent med alt. Er virkelig 3,9 et skambud? Har selv solgt en bolig (arvet). Taksten på den var på 4, mente selv det var en absolutt minstepris. Første budet der var da på 3,4! Etter første visning.. Endte en mill opp fra første bud til slutt da. Etter det jeg har hørt fra andre er det tydeligvis vanlig å legge inn første bud typ 500 000 lavere, så trodde ikke 3,9 var sett på som et skambud akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dette er en attraktiv bolig, vil nok noen by nær eller over prisantydning uansett, tenker jeg. Og da er poenget bare å være inne i systemet, så man kan følge med på budene. Nå må det sies at det er en stund siden jeg var i dette gamet, og dersom det er mulig å følge med på budrunden uten å by først, er det (minst) like greit.

Åja, det var det du mente. Alle som vil kan få sms om nye bud hvis de registrerer seg på nett, man trenger ikke å by først 👌

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi la inn bud rett før klokken tolv dagen etter visning, da brakte det løs med bud frem og tilbake. Så jeg tror ikke nødvendigvis tidspunkt har så mye å si. Men jeg har aldri helt skjønt vitsen med å legge inn bud samme kveld som visningen er (eller før). Med mindre man har tenkt å legge inn et høyt bud for å skremme andre. 

Derimot er det veldig viktig å ha et tak og bli enige om dette før budgivning. Det er lett å la seg rive med hvis det blir brudkrig og en gjerne vil ha boligen. Så bli enige dere imellom hvor langt dere vil gå før dere byr. Si minst mulig til megler, megler er interessert i best mulig pris. 

Anonymkode: c6317...58f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er veldig viktig å sette en makspris for seg selv, og faktisk stoppe der. Det er lett å bli revet med i en budrunde.

Det kommer nye muligheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Takk for tips. Som sagt første boligkjøp, så ikke så kjent med alt. Er virkelig 3,9 et skambud? Har selv solgt en bolig (arvet). Taksten på den var på 4, mente selv det var en absolutt minstepris. Første budet der var da på 3,4! Etter første visning.. Endte en mill opp fra første bud til slutt da. Etter det jeg har hørt fra andre er det tydeligvis vanlig å legge inn første bud typ 500 000 lavere, så trodde ikke 3,9 var sett på som et skambud akkurat.

Det sier bare at det er vanlige å begynne med et skambud i ditt område. Ville uansett ikke begynt under 3.8 uansett siden det ligger i et populært område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg kjøpte leilighet i fjor bydde vi før visning, men vi visste vi ville ha den og at den mest sannsynlig ville gå til prisantydning eller over. Så derfor startet jeg budet til full prisantydning, mer for å «skremme» vekk andre. Men folk har ulike strategier.. Vet mange venter til siste liten med å by også.

Anonymkode: b76bc...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det sier bare at det er vanlige å begynne med et skambud i ditt område. Ville uansett ikke begynt under 3.8 uansett siden det ligger i et populært område.

Det har vært vanlig å begynne veldig lavt for å bli med i budrunden. Kanskje det er en del som har fortsatt med det, selv om det går an å følge budrunden ved å registrere interesse på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

De to siste boligene jeg solgte, kom det ingen bud før det hadde gått noen dager. Det første budet var en skambud, men rakk ikke å avvise den før det kom flere etter hverandre. Det ga prisrekord. 

Selv megler var overrasket over sluttresultatet. 

Anonymkode: 57129...b22

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker samme taktikk uansett om jeg kjøper hus eller en blomsterkrukke på en kjøp og salgsside på fb: Jeg sitter stille og rolig på gjerdet og venter mens jeg følger godt med på hva andre evt byr, og hva budfristen er. Jeg gidder aldri å kaste meg inn i noen budrunde med en gang. Det fører bare til en ting; prisen «hauses» oppover. Ingen grunn til det spør du meg. Da lar jeg de andre krangle seg imellom, så til slutt, slenger jeg inn et høyere bud med kort frist. Funker godt de fleste ganger.

Anonymkode: d1a5b...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at første bud skal signeres (bank id). Ha tid dersom det skulle feile på første forsøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...