Gå til innhold

Tollfrihandel i Norden "ulovlig"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

wow, snakker om dårlig nytt for alle som handler på nettbutikker...

For nettbutikker fra andre land vil det bli en tolkning av den enkelt kontrakt hvor man regner at kjøpsrettslig levering skjer. Normalt vil dette imidlertid bli tolket som å være ved levering i Norge, dersom ikke annet fremkommer i kjøpskontrakten, forklarer han.

Hvis nettbutikken du handler hos har en omsetning på over 50.000 kroner fra Norge, noe de fleste kjente nettbutikker har, vil omsetningen av varen være å regne som avgiftspliktig hvis kjøpsrettslig levering finner sted i Norge.

så dersom det står i kjøpskontrakten at den kjøpsrettslige levering skjer før varen er i Norge vil det gå bra... Men er lurer på hvor lovlig en slik kontrakt vil være... Det er verdt å merke seg grensen på 50 tusen kroner. dvs at selv om varen koster under 200 kr må det betales moms på det dersom selskapet omseter for mer en 50 tusen kroner til Norge.

- Tollfrigrensa på 200 kroner er i praksis blitt illusorisk hvis denne dommen blir stående. Hvis det er riktig som Staten hevder nå, har det vært avgiftsplikt på disse varene hele tiden, sier advokat Jan Svein Kolbjørnsen.

det har vært avgiftsplikt på "denne type varer" hele tiden, dette vil bety at mange selskaper skylder den Norske stat MYE penger, som igjenn vil si at endel av denne type selskaper vil gå under.... De som ikke går under vil måtte presse opp prisene vestentlig for å dekke dette tapet.

Men om du handler tollfritt på nettet trenger du ikke bekymre deg for at skattemyndighetene skal komme etter deg.

- Dette er selgerens ansvar. Kjøperen kan sove rolig, beroliger Kolbjørnsen.

Hjelper lite om det er selgerens ansvar hvis jeg ikke får kjøpe noen ting i utlandet lengre pga at jeg er Norsk...

Hvilke selskap vil selge til en Norsk person når betingelsene endres hele tiden og de står til ansvar for hva som enn måtte gå galt?

Jeg blir flau av en slik kjennelse. :oops:

Gjest Hobbyisten
Skrevet

Vi blir hele tiden forklart at "frihandel og kapitalisme er fine ting". Det er bare dét, at det funker dårlig for "den lille mann". Det ser vi jo eksempel på her.

Det hele er litt mistenkelig. De store bedriftene kan importere billige varer og tjenester fra utlandet pga. "frihandelsavtaler" og andre "fine" ting. De Store betaler sikkert veldig lite i avgifter til staten (selvsagt) også. Tenk på hvilke mengder f.eks Expert-kjeden henter inn av billigdritt fra det fjerne østen, mens de små blir straffet for å importere fra en middels til liten bedrift ifra USA f.eks. Totalt bakvent!!

Det stod noe slikt i artikkelen, som: "Noen må jo betale"

Er det ikke på tide De Store også begynner å betale de utgiftene de faktisk påfører Norge, med tanke på tapte arbeidsplasser osv?

Selv så har jeg elektronikk som hobby, og denne hobbyen har jeg hatt helt siden jeg var liten guttunge. Veldig morsomt og lærerikt har det vært :) , men nå ser det ut til at jeg må slutte, for jeg får ikke "lov" lenger.

Har man en litt uvanlig hobby, utenom sløyd og søm, er det faktisk vanskelig å få tak i deler til det man driver med. Jeg må faktisk til USA for å bestille enkelte deler, fordi det er umulig å få tak i (ingen som har NOENTING her i Norge), eller helt enkelt for dyrt (ofte opptil 50 ganger billigere å hente fra USA. Jeg tuller ikke!!).

Jeg blir så LEI altså, og har mest lyst til å gråte!! :-(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...