AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #1 Skrevet 19. mai 2019 Hei! Hvilke symptomer hadde din baby som gjorde at du kontaktet kiropraktor, osteopat eller manuellterapeut? Hva med fysioterapi? Jeg er totalt forvirret. Baby gråter, sover lite og har generelle plager. Bøyer seg som en banan og har favorittside. Jeg har blitt fortalt at det kan skyldes låsninger. Men hvem drar jeg til? Er det dyrt? Anonymkode: 14723...106
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #2 Skrevet 19. mai 2019 Ikke utsett ungen din for kiropraktikk eller osteopati, som er pseudovitenskap - på norsk kvakksalveri. Ikke bare har det ingen beviselig positiv effekt, kiropraktikk utført på babyer har i flere tilfeller ført til alvorlig skade. Jeg vet ikke hva som er den beste behandlingen for barnet ditt, men fysioterapi er i det minste en legevitenskap basert på virkeligheten. Osteopati og kiropraktikk er overtroiske før-medisinske teorier om magiske energifelt og lignende vissvass. Manuellterapi vet jeg ikke noe om. Anonymkode: 87342...ab0 5
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #3 Skrevet 19. mai 2019 Anbefaler å snakke med helsesøster og bli henvist til fysioterapeut. Vår hadde favorittside så ble henvist der. Koster ingenting. Sånn utifra forskning og medisinsk sett så har det ikke det å "løse opp låsinger" hos osteopat ol noen bevist effekt på baby, men det trenger ikke skade og noen føler det hjelper. Jeg vil uansett snakket med lege, helsesøster og fysioterapeut om plagene før jeg hadde tydd til noe alternativt, sånn at dere har prøvd andre ting først. Anonymkode: 36a2e...014 1
Minlillelykke Skrevet 19. mai 2019 #4 Skrevet 19. mai 2019 Vi har hatt begge barna til kiropraktor. Eldste ble ny etter en behandling. Koster rundt 600kr
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #5 Skrevet 19. mai 2019 Som andre nevner viser forskning at dette ikke har noen effekt, du kan f.eks se folkeopplysningen med en episode om dette. På den andre side så kan man føle det fungerer fordi man forventer det / fordi det ble bedre av seg selv på samme tidsrom. Selv om det egentlig ikke har noen effekt. Jeg tror foreldre ofte tyr til det i desperasjon. Anonymkode: 84c3a...7fa 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #6 Skrevet 19. mai 2019 Hatt begge mine til osteopat, de hadde favotittside. Hadde rask effekt. De jobber ganske likt som en fysioterapeut. Anonymkode: 193cf...4bf
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #7 Skrevet 19. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Osteopati og kiropraktikk er overtroiske før-medisinske teorier om magiske energifelt og lignende vissvass Magiske energifelt, faktisk. Dette kunne du ikke så mye om. Tror du kiropraktorer kan sykemelde om noen har et energifelt i ubalanse? 😅 Anonymkode: 193cf...4bf 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #8 Skrevet 19. mai 2019 Tok mi på 6 uker med til kiropraktor fordi hun gråt hele dagen og sov ikke. Fikk en ny baby etter første behandling. Anonymkode: 538db...7d5
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #9 Skrevet 19. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke utsett ungen din for kiropraktikk eller osteopati, som er pseudovitenskap - på norsk kvakksalveri. Ikke bare har det ingen beviselig positiv effekt, kiropraktikk utført på babyer har i flere tilfeller ført til alvorlig skade. Jeg vet ikke hva som er den beste behandlingen for barnet ditt, men fysioterapi er i det minste en legevitenskap basert på virkeligheten. Osteopati og kiropraktikk er overtroiske før-medisinske teorier om magiske energifelt og lignende vissvass. Manuellterapi vet jeg ikke noe om. Anonymkode: 87342...ab0 En kiropraktor og manuellterapeut kan sykemelde, manuellterapeut er en fysioterapeut med videreutdanning. Men det er det eneste jeg vet Derfor jeg spør.. Anonymkode: 14723...106
Gjest Albbas Skrevet 19. mai 2019 #10 Skrevet 19. mai 2019 Vi har gått til kiropraktor pga stramt tungebånd med begge. Sist for å i det hele tatt vurdere om det er stramt, ettersom ingen leger her i byen kan det (de fleste kiropraktorer kan det heller ikke, men det er noen som har gått på kurs hos Resch i Oslo). Vi har av barnelege som klipper tungebånd blitt anbefalt å gå til kiropraktor før klipp, for å løse opp i stivhet som følge av stramt tb. Merker forskjell etter behandling, men endringen vil ikke være varig. Hadde det ikke vært for at vi er avhengige av en behandler med kompetanse på tb hadde jeg nok foretrukket manuellterapeut. Gikk i desperasjon til osteopat med første (også pga tungebånd), men det var veldig alternativt ja... Bruker ikke penger på det igjen!
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2019 #11 Skrevet 20. mai 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Magiske energifelt, faktisk. Dette kunne du ikke så mye om. Tror du kiropraktorer kan sykemelde om noen har et energifelt i ubalanse? 😅 Anonymkode: 193cf...4bf Greit, akkurat magiske energifelt var å ta litt hardt i, men store deler teorien det er basert på er svada likeså. Kiropraktikk har ingen fordeler som fysioterapi ikke har, men kiropraktikk har derimot flere potensielle ulemper og faremomenter som fysioterapi ikke har. Anbefaler å lese litt her: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Chiropractic_controversy_and_criticism Kortversjon: Chiropractic is a form of alternative medicinemostly concerned with the diagnosis and treatment of mechanical disorders of the musculoskeletal system, especially the spine.[1][2] The main chiropractic treatment technique involves manual therapy, especially spinal manipulation therapy (SMT), manipulations of other joints and soft tissues.[3] Its foundation is at odds with mainstream medicine, and chiropractic is sustained by pseudoscientific ideas such as subluxation and "innate intelligence" that reject science.[4][5][6][7][8] Chiropractors are not medical doctors.[9] Litt på norsk: Kiropraktorbehandling av voksne personer har relativt lav risiko for bivirkninger, men behandling av barn er forbundet med betydelig større fare, både fordi skjelettet ikke er ferdig utviklet hos barn og fordi kiropraktorutdannelsen stort sett ikke involverer behandling av barn.[40] Forskere og barneleger advarer derfor mot å utsette små barn for kiropraktisk behandling.[41] Særlig kontroversiell er spinalmanipulering i behandling av spedbarnskolikk ettersom det ikke foreligger vitenskapelig dokumentasjon på effekt.[42][43][44][45] Det har vært mange konflikter innen kiropraktikkens historie, både innen profesjonen og med forvaltning og andre helseprofesjoner. Daniel D. Palmer, kiropraktikkens grunnlegger, hevdet å ha manipulert ryggraden til en mann som var tilnærmet døv, og at han hadde kurert ham for sin hørselshemning. Tidligere kiropraktiske forklaringsmodeller mente at en såkalt «skiveforskyvning» eller «-utglidning» forstyrret «kroppens iboende intelligens» [54]. Man mente at manipulasjonsbehandlingen "satt skiven tilbake på plass". Denne teorien har man derimot forkastet, da det ikke finnes noe evidens biomekanisk som støtter dette. Mange kiropraktorer mener fortsatt an manipulasjonsbehandling kan påvirke ulike organiske funksjoner via det parasympatiske nervesystemet[55]. Forskyvningsteorien har blitt kritisert for å ikke være basert på anatomi og medisinsk kunnskap, og fordi disse forskyvningene aldri har blitt observert.[56][57][58][59][60]. 19. april 2008 skrev den britiske forskeren Simon Singh en artikkel i The Guardian, hvor han både viser til studier som tilbakeviser mange av de påståtte virkningene ved kiropraktisk behandling på tilstander som idiopatisk skoliose, organiske plager, asthma, øre- nese- og halsproblemer [62] (og definerer disse som kvakksalveri), og til studier som viser at vanlig og risikofri fysioterapi har like stor effekt på ryggplager.[63] Han ble på grunnlag av kritikken i artikkelen saksøkt for injurier av British Chiropractic Association. Singh vant saken etter to års kamp, og saken skapte også oppmerksomhet om kiropraktikkens (mangel på) effekt på en rekke sykdomstilstander utenfor muskel- og skjelettapparatet.[64] Anonymkode: 87342...ab0 3
Vera Vinge Skrevet 20. mai 2019 #12 Skrevet 20. mai 2019 Jeg har hatt to av barna mine til kiropraktor, osteopat og manuellterapeut. Alle har jobbet spesielt med små barn til daglig. Og jeg kan ikke se den store forskjellen i hvordan de jobber, hvertfall når de jobber med babyer. Og det er jo så skånsomt, at jeg over hodet ikke har bekymret meg for skader. Det ligner jo ingenting på hvordan kiropraktorer behandler voksne. For vår del hadde det veldig god effekt, og er absolutt noe jeg ville prøvd om jeg hadde en urolig baby. Men sjekk litt ut først, ikke bare gå til en helt tilfeldig som kanskje ikke har peiling på barn. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2019 #13 Skrevet 20. mai 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Greit, akkurat magiske energifelt var å ta litt hardt i, men store deler teorien det er basert på er svada likeså. Kiropraktikk har ingen fordeler som fysioterapi ikke har, men kiropraktikk har derimot flere potensielle ulemper og faremomenter som fysioterapi ikke har. Anbefaler å lese litt her: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Chiropractic_controversy_and_criticism Kortversjon: Chiropractic is a form of alternative medicinemostly concerned with the diagnosis and treatment of mechanical disorders of the musculoskeletal system, especially the spine.[1][2] The main chiropractic treatment technique involves manual therapy, especially spinal manipulation therapy (SMT), manipulations of other joints and soft tissues.[3] Its foundation is at odds with mainstream medicine, and chiropractic is sustained by pseudoscientific ideas such as subluxation and "innate intelligence" that reject science.[4][5][6][7][8] Chiropractors are not medical doctors.[9] Litt på norsk: Kiropraktorbehandling av voksne personer har relativt lav risiko for bivirkninger, men behandling av barn er forbundet med betydelig større fare, både fordi skjelettet ikke er ferdig utviklet hos barn og fordi kiropraktorutdannelsen stort sett ikke involverer behandling av barn.[40] Forskere og barneleger advarer derfor mot å utsette små barn for kiropraktisk behandling.[41] Særlig kontroversiell er spinalmanipulering i behandling av spedbarnskolikk ettersom det ikke foreligger vitenskapelig dokumentasjon på effekt.[42][43][44][45] Det har vært mange konflikter innen kiropraktikkens historie, både innen profesjonen og med forvaltning og andre helseprofesjoner. Daniel D. Palmer, kiropraktikkens grunnlegger, hevdet å ha manipulert ryggraden til en mann som var tilnærmet døv, og at han hadde kurert ham for sin hørselshemning. Tidligere kiropraktiske forklaringsmodeller mente at en såkalt «skiveforskyvning» eller «-utglidning» forstyrret «kroppens iboende intelligens» [54]. Man mente at manipulasjonsbehandlingen "satt skiven tilbake på plass". Denne teorien har man derimot forkastet, da det ikke finnes noe evidens biomekanisk som støtter dette. Mange kiropraktorer mener fortsatt an manipulasjonsbehandling kan påvirke ulike organiske funksjoner via det parasympatiske nervesystemet[55]. Forskyvningsteorien har blitt kritisert for å ikke være basert på anatomi og medisinsk kunnskap, og fordi disse forskyvningene aldri har blitt observert.[56][57][58][59][60]. 19. april 2008 skrev den britiske forskeren Simon Singh en artikkel i The Guardian, hvor han både viser til studier som tilbakeviser mange av de påståtte virkningene ved kiropraktisk behandling på tilstander som idiopatisk skoliose, organiske plager, asthma, øre- nese- og halsproblemer [62] (og definerer disse som kvakksalveri), og til studier som viser at vanlig og risikofri fysioterapi har like stor effekt på ryggplager.[63] Han ble på grunnlag av kritikken i artikkelen saksøkt for injurier av British Chiropractic Association. Singh vant saken etter to års kamp, og saken skapte også oppmerksomhet om kiropraktikkens (mangel på) effekt på en rekke sykdomstilstander utenfor muskel- og skjelettapparatet.[64] Anonymkode: 87342...ab0 Jada, jeg er fullt klar over at det innen kiropraktikk og feks Osteopati mangler tilstrekkelig med store evidensbaserte studier. Det blir bare så dumt å kalle det kvakksalveri og svada av den grunn. Det er mye forestillinger rundt denne type behandling, det beviste du jo selv med snakk om energifelt. Osteopater feks er ofte fysioterapeuter i bunn. Kiropraktikk er mer og mer brukt innen norsk helsevesen, både helsestasjoner og fastleger som henviser. Kiropraktor kan sykemelde. Med mine små valgte jeg å gå til en bestemt osteopat (som er fysio i bunn) fordi jeg kjenner godt til henne som behandler. Det var ikke noe alternativt i behandlingen eller noe hokus pokus. Jeg vet hun er dyktig og har god erfaring med små barn. Det avgjorde mitt valg av behandler og det er det foreldre bør søke. Det finnes dyktige kiropraktorer og det finnes dårlige fysioterapeuter, og motsatt. Noen behandlere er opptatt av å holde seg oppdatert faglig, jobbe tverrfaglig, henvise videre når de står fast eller ser at de ikke kan/bør behandle, andre behandlere er ikke dette. Anonymkode: 193cf...4bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå